گفت و گوی اختصاصی سیمرغ با پوران درخشنده
پس از اتمام نشست خبری معرفی فیلم های راه یافته به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت و گوی کوتاهی با پوران درخشنده داشتیم.

پوران درخشنده: اندیشه یک فیلمساز باید جلوتر از جامعه باشد

با توجه به اینکه امسال شما هم یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر بودید, آیا به نظرتان فیلم یا فیلم هایی بودند, که جا داشت در جشنواره حضور داشته باشند ولی از دور رقابت حذف شدند؟
نه تا آن جایی که ممکن بود نگذاشتیم این اتفاق بیفتد.

به نظر شما نسبت به سال گذشته قضاوت ها عادلانه تر شده است؟
با توجه به فیلم هایی که امسال وارد کارنامه سینمای ایران شدند, این انتخاب, انتخاب جامع تر و منصفانه تری بود.

برخی از اصحاب رسانه و حتی برخی کارگردان ها بر این باورند که امسال سطح کیفی جشنواره افت کرده است, نظر شما چیست؟
به نظرم بهتر است فیلم ها را ببینیم, و بعد قضاوت کنیم, چون در سینمای ایران همیشه همین بوده است شما نمیتوانید بگویید, چیزی بوده و ما کنارش گذاشته ایم, فیلم ها باید دیده شوند و در واقع قضاوت با مخاطب هست که چه دیدگاهی درباره فیلم ها داشته باشد.

اگر نظر شما را به عنوان کارگردانی که سال هاست در این عرصه آثار موفقی را ساخته است,بپرسیم چطور؟ آیا شما به نظرتان سطح کیفی فیلم ها افت کرده است؟
به نظر من در بعضی جاها خیلی هم بهتر شده است, و خیلی هم پیشرفت داشته ایم, ولی از برخی جهات هم نه, این ها همه اش منوط به این است که جشنواره شروع شود و فیلم ها دیده شوند.

مثلا در چه مواردی؟
برخی فیلم ها در حوزه دفاع مقدس به لحاظ ساختاری بسیار عالی بودند, یا  حتی فیلم هایی که برای مطرح کردن معضلات و مشکلات زنان ساخته شده بودند , که از کیفیت خوبی برخوردار بودند.

گاهی مطرح می شود معضلاتی که در سینمای زنانه مطرح می شوند, به غیر از یک یا دو اثر دغدغه های روز زنان را مطرح نمی کنند, دیدگاه شما در این باره چیست؟
بله ما این مشکل را داریم, ما باید جلوتر از جامعه باشیم, برخی مسائل که در این سال ها بیشتر به عنوان معضل به چشم می آیند پرداخت آن چنانی درموردشان صورت نگرفته است, مثلا مسائلی مانند مهرورزی, و یا روابط زن و شوهر, که در فیلم زیر سقف دودی برای اولین بار مطرح شد, این ها مسائلی هستند که مدت هاست که به صورت پنهانی وجود دارند, ولی کمتر درباره آن ها صحبت به میان آمده است, شاید مسائلی باشند که قبلا درباره آن ها صحبت زیاد شده بود ولی الآن یک فیلمساز باید بداند جامعه به سرعت در حال تغییر و حرکت است, و باید چشم اندازی همگام با زمان داشته باشد, تا از آن عقب نماند.


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ