برجسته ترین نکات درباره گلدن گلوب 2018
مراسم گلدن گلوب هفتم ژانویه به صورت زنده از ان. بی. سی. پخش خواهد شد.

همه ی آنچه که از گلدن گلوب 2018 باید بدانید

منیر کی‌احمدی:
«شکل آب»، «پُست»، «سه بیلبورد بیرون از اِبینگ، میسوری» و «خانم بِرد» همگی در چند بخش نامزد شدند.

در دسته بندی های تلویزیونی، نامزدهای قابل پیش بینی مثل «دروغ های کوچک بزرگ» و «داستان پیشخدمت» در کنار تازه واردهایی مانند «خانم مایسل حیرت انگیز» قرار گرفتند.

رأی دهندگان گلدن گلوب به فیلم های  مختلف زیادی رأی دادند. آن ها نمایشنامه های کوتاه تر مثل «سه بیلبورد خارج از اِبینگ، میسوری» را که پیش از این وارد رقابت اسکار شده است را  از تلاش ثانیه های آخر ریدلی اسکات برای حذف کِوین اسپیسی از فیلم «تمام پول جهان» حمایت کرده و از تنوع در میان نامزدها استقبال کردند.

اما نقاط ضعف و اشتباه های مهمی نیز وجود داشت. «مریض بزرگ» که انتظار می رفت جایزه بهترین کُمدی و فیلمنامه را در میان دیگر فیلم ها دریافت کند کاملاً نادیده گرفته شد. و در میان شو های تلویزیونی «معاون رئیس جمهور» و «شفاف» بر خلاف تصور اصلاً به مراسم راه پیدا نکردند.

بیشترین تعداد نامزدها با هفت عنوان نامزدی در رشته‌های مختلف به فانتزی «گیلر مو دل تورو» یعنی، «شکل آب» برای بهترین فیلمنامه، کارگردانی، بازیگر زن(سالی هاکینز)، بازیگر نقش مکمل زن(اوکتاویا اِسپنسر) و بازیگر نقش مکمل مرد(ریچارد جنکینز) اختصاص یافت. فیلم هایی که هر یک با نامزد شدن در شش بخش رقابت نزدیکی با این فیلم دارند عبارتند از: «پُست»، که داستان آن در مورد رسوایی سیاسی واترگیت و کشمکش های کاترین گراهام برای هدایت واشنگتن پُست است و «سه بیلبورد» درباره یک مادر(که نقش آن را فرانسیس مَک دورماند، نامزد بهترین بازیگر زن) است که مسئولین قانونی محلی را برای یافتن قاتل دخترش کنار می زند.

همه این فیلم ها توسط شرکت فاکس قرن ۲۰ تهیه شده اند، که شرکت های فیلمسازی با ۲۷ نامزد را هدایت کرد و ۱۵ تای آن ها برچسب کیفیت ویژه فاکس سرچ لایت را دارا هستند.

استیسی اسنایدر، مدیر فیلم شرکت فاکس می گوید:”هر سه فیلم از فیلم ساز هایی هستند که حرف مهمی برای گفتن دارند-بدون مصالحه، منحصر به فرد، قوی، صدای نویسنده. من افتخار می کنم که ما به عنوان شرکتی برای این نوع فیلم سازی خود را از دیگر شرکت ها متمایز ساخته ایم.”

«دان کِرک» فیلم حماسی کریستوفر نولان مربوط به جنگ جهانی دوم و روایت عاشقانه «مرا با نام خودت صدا بزن» از دیگر نامزدهای بهترین فیلمنامه هستند. رأی دهندگان فیلم آقای نولان را تأیید کردند در حالی که بر خلاف انتظار، «مرا با نام خودت صدا بزن» اثر لوکا گوآدا نینو مورد بی مهری واقع شد.

جایزه گلدن گلوب توسط اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود که گروهی از خبرنگارهای آزاد هستند و تنها ۸۹ نفر از آن ها رأی می دهند داده می شود. استودیوها به راحتی می توانند اعضا را کنترل کرده و تحت تأثیر قرار دهند، مدت‌هاست که شهرت و اعتباری که این گروه مدعی آن بود منسوخ شده است. و جایزه‌های برتر اغلب به شیوه‌های حیرت‌آوری به دو بخش دراما و کُمدی تقسیم می‌شوند؛ تقریباً در حال حاضر فیلم کمدی – وحشت «گریز» در قسمت بهترین کمدی موزیکال نامزد شد.(حمایت کننده‌های آن به معرفی این فیلم در یونیورسال پرداختند و ماه گذشته به منظور دستیابی به شانس‌های بهتر، در اینترنت سر و صدای زیادی به راه انداختند)

«گریز» با فیلم موزیکال پی. تی. بارنِم یعنی «بزرگ ترین شومن» رقابت می کند. کمدی تاریک رقص روی یخ «من، تونیا»؛ «هنرمند فاجعه» که  فیلمی درباره یک فیلم است و «خانم بِرد» نمایش کمدی‌ای که مربوط به وارد دنیای بزرگسالی شدن است، دیگر نامزدهای این بخش است.

اما زمانبندی در تجارت سینما بسیار حائز اهمیت است و رأی دهندگان جایزه آکادمی که ۸۴۰۰ نفر هستند تنها باید به گلدن‌گلوبز توجه داشته باشند. هفتاد و پنجمین مراسم گلدن‌گلوبز در تاریخ هفتم ژانویه با میزبانی سِت مییرز به صورت زنده از ان. بی. سی. پخش خواهد شد؛ و نامزدهای اسکار بیست و سوم ژانویه توسط آکادمی هنر و دانش های تصویر متحرک اعلام خواهد شد.

این رقابت اسکار، اولین مراسم در تقریباً سی سال اخیر است که بدون هاروی واینستین، کسی که تلاش می کند با زد و بند در این بین جایی برای خود باز کند برگزار می شود. این مراسم تاکنون برای همه میان«پُست»، «دان کِرک»، «مرا با نام خودت صدا بزن»، «خانم بِرد» و دیگران رقابتی برای دستیابی به موقعیتی خاص است.

در میان دسته‌بندی‌های تلویزیونی، «دروغ های کوچک بزرگ» محصول شبکه HBO به عنوان فیلمی برای رقابت با دیگر رقیب ها ظاهر شد. در شش بخش از جمله، بهترین سریال محدود و بهترین بازیگران نقش زن برای هر چهار بازیگر زن- ریس ویتراسپون و نیکول کیدمن در دسته نقش اول و لورا دِرن و شایلین وودلی در نقش مکمل زن. این فیلم به HBO کمک کرد تا در دوازده قسمت نامزد دریافت جایزه شود که بیشترین تعداد برای  شبکه های تلویزیونی است.

نِت فیلیکس با نُه نامزدی، که شامل بهترین فیلمنامه برای “تاج” و “چیزهای عجیب” است در رده دوم قرار گرفت. دیگر نامزدهای بهترین فیلمنامه قابل پیش بینی بودند: “بازی تاج و تخت”، “داستان پیشخدمت” و “این ما هستیم”. بهترین نامزدهای کمدی به “Will & Grace “، “Black- ish”، “همه کاره و هیچ کاره”- طبق انتظار- و دو سریال جدید: “خانم مایسل حیرت انگیز” روی آمازون(جدیدترین کار سازنده “دختران گیلمور”، اِمی شِرمن پالادینو) و “SMILF” سریالی که در آن فرنکی شا به عنوان یک مادر مجرد از طبقه کارگر در بستون هنرنمایی می کند.

آلفره وودارد، گَرت هدلند، کریستین بِل و شارون استوندر یک برنامه سحرگاهی در هتل هیلتون بِورلی به وقت اخبار صبحگاهی ساحل شرقی نامزدها را اعلام کردند؛ قبل از ساعت ۵ صبح به وقت معمول آمریکا و کانادا خبر را اعلام کردند تا هفتاد و پنجمین سالگرد جایزه ها را جشن بگیرند.

این فیلم که به نقش خانم گراهام در انتشار روزنامه پنتاگون می پردازد، تلاش می کند تا عقب نشینی کند:
این فیلم زودتر از تاریخ ۱۲ ژانویه نمی تواند به پخش گسترده برسد ولی اشتیاق اولیه بسیار قوی عمل کرده است- هیئت مدیره ملی بازبینی آن را به عنوان بهترین فیلم سال معرفی کرد- و رأی دهندگان گلوب با نامزد کردن آن در چهار دسته بندی بزرگ: بهترین فیلمنامه، کارگردان(اسپیلبرگ)، بازیگر زن(مرلی استریپ) و بازیگر مرد(تام هَنکس) آن را به فیلمی درخشان تبدیل کرد. همچنین این فیلم برای فیلمنامه، نوشته لیز هانا و جاش سینگر و ارائه آن توسط جان ویلیامز نیز نامزد شده است.

از آنجایی که اتحادیه خبری  جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین کمدی را می دهد، اکثریت اعضای هالیوود به منظور تشخیص این که در حقیقت کدام فیلم در صدر جدول گلوب قرار می گیرد، نامزدی کارگردان‌ها را در نظر می گیرد. پیوستن استیون اسپیلبرگ، کریستوفر نولان، دِل تورو به مارتین مک دونا، کسی که “سه بیلبورد” را نوشت و کارگردانی کرد و آقای اسکات که ناگهان قسمت های وحشتناک آدم ربایی “تمام پول جهان” را بعد از آقای اسپیسی، از ستاره های اصلی آن که در یک نزاع مربوط به رسوایی سوء رفتار جنسی درگیر شد، می‌تواند این بخش را جذاب کند.

جایگزینی آقای اسپیسی با کریستوفر پلامر نامزد نقش مکمل نیز و در کمال ناباوری، میشل ویلیامز، که به عنوان مادر از خود گذشته جِی. پال گتی سوم که در سال ۱۹۷۳ ربوده شد همراه خانم استریپ، خانم مُک دورماند و خانم هاکینز بهترین بازیگر زن نمایشی این دو رشته را با جذابیت‌هایی همراه کرده است. جسیکا چَستین نیز (“بازی مالی”) در این دسته قرار گرفت.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: cinemacinema.ir