2 قدم تا سیمرغ: امیر هم درباره مرگ است و هم نیست
نیما اقلیما کارگردان فیلم امیر: این فیلم هم درباره مرگ است و هم نیست. ترجیح می دهم مخاطب بی واسطه با اثر برخورد کند. مرگ صرفا به معنای از بین رفتن نیست بلکه فراموش کردن زندگی خود به معنای مرگ است.

نشست فیلم سینمایی "امیر" در ویژه برنامه 2 قدم تا سیمرغ

نخستین نشست معرفی فیلم‌ها در سومین روز ویژه برنامه «دو قدم تا سیمرغ» به فیلم سینمایی «امیر» اختصاص داشت که با اجرای منصور ضابطیان و حضور نیما اقلیما، کارگردان، بهدخت ولیان، مصطفی قدیری بازیگران این اثر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

نشست خبری فیلم امیر

نشست خبری فیلم امیر

نیما اقلیما، کارگردان این اثر درباره علت انتخاب این نام گفت:

نام «امیر» به دلیل دوستی من با دوست عزیزی انتخاب شده است که به شدت علاقه مند سینما بود و برای آن تلاش کرد. این کاراکتر برای من به قدری جذاب بود که ترجیح دادم از نام آن برای فیلم استفاده کنم.

این فیلم هم درباره مرگ است و هم نیست. ترجیح می دهم مخاطب بی واسطه با اثر برخورد کند. مرگ صرفا به معنای از بین رفتن نیست بلکه فراموش کردن زندگی خود به معنای مرگ است. بعضی از ما مسئولیت ها و شادی های زندگی و هر آنچه که کیفیت زندگی را بالاتر می برد، فراموش کرده ایم و بخشی از فیلم «امیر» به این موضوع می پردازد.

منصور ضابطیان و نیما اقلیما

منصور ضابطیان و نیما اقلیما

بهدخت ولیان بازیگر این اثر نیز بیان کرد:

من بازیگری را با تئاتر، 6 سال پیش آغاز کردم. در سه فیلم سینمایی تجربه بازی داشتم.قطعا این فیلم می تواند جهشی در بازیگری من باشد. کارگردانی درخشان نیما اقلیما و هدایت کردن من در بازیگری قطعا چند پله به پیشرفت من کمک خواهد کرد.


بهدخت ولیان بازیگر فیلم امیر

بهدخت ولیان بازیگر فیلم امیر

مصطفی قدیری، بازیگر دیگر فیلم امیر نیز بیان کرد:

حدود 15 سالی است که در پشت صحنه تلویزیون، سینما و تئاتر کار می کنم. به واسطه دوستی با میلاد کی مرام به این پروژه معرفی شدم و در چند مرحله تست دادم و بالاخره پذیرفته شدم.

amir (3).jpg



وی درباره پیش بینی اش از استقبال مردمی در زمان اکران «امیر» عنوان کرد: به نظرم این فیلم جز فیلم هایی است که تماشاگر دوست دارد با ولع آن را تماشا کند. مهم این است بازیگر از کار خود لذت ببرد و راضی باشد که این اتفاق برای من افتاده است.


نیما اقلیما درباره تجربه آهنگسازی برای فیلم های مستند نیز بیان کرد:

موسیقی همواره علاقه من به عنوان یک هنر انتزاعی بوده است. دغدغه موسیقی دارم اما به عنوان آهنگساز تجربه های کوچکی در تعدادی از پروژه ها داشته ام.

کارگردان در پاسخ به این که آیا تمرینات ویژه ای پیش از فیلمبرداری اثر انجام شده است یا نه، عنوان کرد:

ما مجبور بودیم روند تمرینات را مدیریت کنیم. بازیگران همچون نوازندگان ارکستر باید یک ساز را بنوازند. اما هارمونی و هماهنگی موسیقی مهم است. در بازیگری نیز هرچه حس ها و موقعیت های نمایشی نزدیک به هم شود، بهتر است. برای مثال عصبانیت باید خودش باشد نه دراماتیک و نیاز به بازتولید رفتار داشته باشیم. فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی را با عوامل فیلم با هم دیدیم تا تعریف یکسانی از بازی داشته باشیم.

امضای پوستر فیلم امیر

امضای پوستر فیلم امیر

این کارگردان درباره معیارهای انتخاب بازیگرانش بیان کرد:

همه بازیگران هوشمندانه کار کردند. هادی کاظمی یکی از باهوش ترین بازیگرانی است که من دیده ام. با این که دیر به پروژه اضافه شد و بازی در نقش سختی را برعهده داشت، تمرینات را دید و به مرور به این نقش رسید. نقش او خیلی لب مرز بود. نقشی جدی که در موقعیت های طنز هم قرار می گرفت و اگر تیپیکال می شد به فیلم ضربه می زد. اما او بسیار هوشمندانه آن را ایفا کرد.

آقای مهدی عامل هاشمی نیز از بازیگران قدیمی استان خراسان هستند و به دلیل شناختم نسبت به توانایی هایشان ادای دینی به ایشان داشتم. ما ظرفیت زیادی در شهرستان از نظر بازیگر داریم که باید جدی گرفته شود.


عوامل فیلم امیر

عوامل فیلم امیر

نیما اقلیما درباره تهیه کنندگی سید ضیا هاشمی بعد از سال ها فاصله گفت:

این اتفاق، یکی از محبت های میلاد کی مرام به من بود. یکسال پیش به طور اتفاقی با او آشنا شدم و به من لطف کرد و حتی بیش از من برای فیلم زحمت کشید. پافشاری او باعث شد تا بتوانیم آقای هاشمی را وارد پروژه کنیم و ایشان پدرانه و بدون چشمداشت مالی تا این لحظه ما را کمک کردند.

بهدخت ولیان

بهدخت ولیان

اقلیما درباره هزینه های تولید این فیلم گفت:

حدود 500 میلیون تومان برای فیلم هزینه کردیم و حدود 200 میلیون تومان هم برای دستمزد بازیگران چهره پرداخت کردیم. امیدوارم مردم فیلم را دوست داشته باشند و همین که به کیفیت لحظه دیدن این فیلم کمکی کرده باشد برایم کافی است. 


وی در پاسخ به این که اگر یک سیمرغ در اختیار داشته باشد، آن را به چه کسی اهدا می کند، گفت:

سینما امری فردی نیست. من شانس داشتن عوامل خیلی خوبی را در این فیلم داشته ام. اما امیدوارم این اتفاق برای میلاد کی مرام بیافتد.

رونمایی از پوستر فیلم امیر

رونمایی از پوستر فیلم امیر

در پایان عوامل فیلم از پوستر «امیر» رونمایی کردند.

گفتنی است ویژه برنامه 2 قدم تا سیمرغ به همت فیلم‌نت و با همکاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به منظور معرفی فیلم ها تا 9 بهمن‌ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار می شود.

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ