روایت تلخ و تکان دهنده باشه آهنگر از مخالف با اسامی اصیل ایرانی و نشان دادن شهدای زرتشتی
محمدعلی باشه‌آهنگر کارگردان «سرو زیر آب» در نشست این فیلم از ممیزی‌های عجیب و غریب این فیلم و سختی هایی که برای ساخت آن کشیده است، گفت.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر: نشست خبری فیلم سرو زیر آب

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «سرو زیر آب» با حضور ؛ محمدعلی باشه آهنگر ؛کارگردان فیلم،  ؛ سید حامد حسینی؛ تهیه کننده، مسعود رایگان، رضا بهبودی، مهتاب نصیرپور، مینا ساداتی، ستاره اسکندری؛ بازیگران فیلم، علیرضا زرین دست؛ فیلمبردار، عباس بلوندی؛ طراح صحنه و لباس، حمید باشه آهنگر؛ تدوینگر، امیرحسین قاسمی؛ صداگذار و با مدیریت محمود گبرلو عصر امروز چهارشنبه 17بهمن‌ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزارشد.

عوامل تولید فیلم سرو زیر آب در جشنواره فجر 96

عوامل تولید فیلم سرو زیر آب در جشنواره فجر 96

مینا ساداتی در ابتدای جلسه گفت: رسالت شما دوستان رسانه از ما سینماگران بیشتر است زیرا شما هستید که تعیین می کنید سینمای ما به سمت مطالب زرد برود یا نرود.

ستاره اسکندری نیز در تایید حرف مینا ساداتی گفت:
من نیز عاجزانه تقاضا دارم که اهالی رسانه، با سینمای ایران همکاری بهتری نمایند.

fajrfilmfestival-sarve-zre-aab (2).jpg

نمایش فیلم سرو زیر آب در جشنواره فجر 96

در ابتدای جلسه آنتونیا شرکا از ماهنامه فیلم درباره ساختار فیلمنامه پرسید که باشه‌آهنگر درباره قصه و اثرگذاری هر داستان‌ بر داستان‌های دیگر توضیح داد. او گفت:
قصه ما، قصه معراجی است که این اتفاق در آن رخ می‌دهد.

خبرنگار دیگری در ادامه گفت:
آیا ادامه مسیر کاری محمدعلی باشه آهنگر همین خواهد بود؟ باشه آهنگر گفت: به من قوت قلب می‌دهید و من در ادامه راهم مصمم می‌شوم.
او گفت: در حین ساخت این فیلم من را بسیار اذیت کردند به طوری که می‌خواستند ببینند من بیشتر ملی‌گرا هستم یا شیعه؟! این مسیر را دوست دارم و امیدوارم بتوانم خوب کار کنم و مجبور نشوم هر 6 سال یک بار فیلم بسازم...
باشه‌آهنگر گفت: ما مجبور شدیم 16 بار فیلمنامه را بازنویسی کنیم و این دشوار است...

عوامل تولید فیلم سرو زیر آب در جشنواره فجر 96

عوامل تولید فیلم سرو زیر آب در جشنواره فجر 96

علی دهبان از خبرگزاری فارس در ادامه پرسید:
چرا باید ساخت این فیلم این قدر زمان می‌برد و چرا سازمان‌ها و... با شما همکاری نمی‌کردند؟ باشه‌آهنگر در پاسخ گفت: واقعا نمی‌دانم بگویم یا نه. دو تا از اسامی فیلم یعنی سیاوش و جهانگیر را می‌گفتند باید عوض کنیم. من نمی‌دانم چرا باید این کار را بکنم؟ مسئله دیگر کار بحث ادیان ما بود. من شش سال قبل هم بحث ادیان در کشور را مطرح کردم. این کشور برای همه ما است.  در یک نسبت بندی مربوط به آن زمان شهدای زرتشتی ما خیلی زیاد بودند. شهدای کلیمی و مسیحی کم نداشتیم. حتی شهید بهایی هم داشتیم که در مورد آنها می‌توان فیلم ساخت. شهید مطهری مارکسیست‌ها را دعوت می‌کند... اما به من می‌گفتند زرتشتی‌ها را بردار و اهل سنت را به جای آنها بگذار! از این دست مشکلات واقعا خیلی در ساخت فیلم داشتیم. فکر می‌کردند بازار مکاره پیکر شهدا می‌خواهم بگذارم... در پلانی که شهدا را با طناب می‌بندیم، این متن در فیلمنامه را دیدند و گفتند می‌خواهید شهدا را با طناب ببندید؟! من خطاب به چهار نفری که مقابل ما نشسته بودند گفتنم شما قطعا اگر در طول عمرتان فیلمنامه نوشته بودید، این حرف را نمی‌زدید. گفتند می‌نوشتی با روبان آنها را به هم ببند!!
من پرسیدم روبان چه رنگی؟
قرمز و آبی و که به رنگ تیم ها اطلاق می شود، سبز که می شود جنبش سبز و ... . ما بارنگ ها هم در ایران مشکل داریم.

خرم‌دل از تابناک در ادامه پرسید:
در مورد بودجه فیلم توضیح دهید که چند نهاده شدن برای ساخت فیلم برای شما مشکلی ایجاد نکرد؟ سوال دوم: در مورد فیلمبردای فیلم توضیح دهید.

عوامل تولید فیلم سرو زیر آب در پردیس سینمایی ملت

عوامل تولید فیلم سرو زیر آب در پردیس سینمایی ملت

حامد حسینی تهیه کننده اثر در ادامه گفت:
فیلم ما خیلی هم گران تمام نشد. اگر آن را با سایر آثاری که در این زمینه در سال‌های اخیر تولید شده است مقایسه کنیم؛ دکور سنگین و پروداکشن سنگینی داشتیم اما با توجه به اشل فیلم، بازهم ارزان تمام شد. ما یک لوکیشن داشتیم که ریل قطار بود و ما قطار را در کوچه آوردیم و فیلمبردای کردیم و این اصلا آسان نبود. زمان تولید هم طولانی نبود و عاقلانه کار کردیم.

باشه‌آهنگر گفت:
من اگر سرمایه‌گذار خصوصی داشتم که شش سال برای ساخت این فیلم صبر نمی‌کردم...! نگران پول بیت‌المال نباشید. من اگر دستم به جایی بند بود و حمایتی داشتم، تهیه‌کننده‌ام ماشینش را نمی‌فروخت برای ساخت!

زرین‌دست هم در ادامه در مورد هلی‌شات‌ها گفت:
این بخش توسط گروه دیگری زیر نظر حمید باشه آهنگر به ما کمک کردند.

خبرنگار دیگری در مورد موسیقی فیلم پرسید مگر قرار نبود علیزاده موسیقی را کار کند، چه شد؟
باشه‌آهنگر گفت: همین طور بود و قرار بود او بسازد اما به مشکلاتی برخوردیم و این همکاری میسر نشد. تصمیم گرفتیم بهزاد عبدی کمک کند موسیقی انتخابی به ما بدهد اما او گفت شاید بتواند موسیقی متن بسازد و به ما برساند و شبانه‌روزی تلاش کرد تا موسیقی به ما برسد.

خبرنگار دیگری از مینا ساداتی پرسید که در چهار کار آخر با بابک حمیدیان کار کرده‌اید. چه دلیل دارد؟
ساداتی گفت: این سوال ربطی به فیلم ندارد و ما هم از این مسئله عصبانی هستیم که چرا همیشه ما را باهم دعوت می‌کنند.

خبرنگار ایسنا در ادامه از کارگردان پرسید: این فیلم را دو منظوره ساختید و قرار است سریالی از آن بسازید؟
باشه‌آهنگر گفت: من درخواستی برای تهیه نسخه سریال این فیلم داشتم و برای سریالی که فقط یک داستانش این داستان است، تصمیم به ساخت سریالی دارم که البته هنوز آن را به هیچ جا ارائه نداده‌ام.


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ