محمد توکلی هنرمند جوان 34 ساله درگذشت + علت مرگ و بیوگرافی
محمد توکلی عکاس، طراح و گرافیست و فرزند احمد توکلی، صبح امروز ۲۸ بهمن درگذشت.

محمد توکلی بر اثر عارضه کبدی درگذشت

محمد توکلی طراح و گرافیست صبح امروز ۲۸ بهمن پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت. او از سال ۹۳ درگیر بیماری کبدی و مدتی نیز در بیمارستان نمازی شیراز بستری بود.

توکلی طراح لوگو و کتاب های مختلفی بود و همچنین فعالیت هایی در حوزه عکاسی مطبوعاتی داشت. محمد توکلی فرزند احمد توکلی نماینده سابق مجلس است.

آخرین پست اینستاگرامی محمد توکلی

توکلی یک ماه پیش در آخرین پست صفحه اینستاگرام خود درباره بیماری‌اش و پیوند کبد نوشته بود:
«شهریور ۱۳۹۳ بود. کبدم از دست رفته بود و در گیر و دار پیوند کبد بودم؛ در همین بیمارستان نمازی شیراز. تنهایی تنها رفیقم بود و داشتم خو می‌کردم به وفایش. بزرگ‌ترین آرزویم بدیهی‌ترین پدرانه‌های یک مرد، در آغوش گرفتن فرزندانم که تلخ‌ترین روزهای کودکی‌شان دیدن آن روزها شد. رمقی نبود که بتوانم بغل‌شان کنم. حتی نمی‌توانستم روی تخت پهلو به پهلو شوم؛ مگر به دست برادرانم، برادر مهربانم. تمام سروهای نمازی با من حرف می‌زدند. روزها و ساعت‌ها نگاه‌شان می‌کردم؛ از پس بلوری خاکستری که از روی گونه‌هایم سُر می‌خورد. بالاخره پیوند خوردم. کبد یک زن نجیب لر را به من پیوند زدند. زن جوانی که خود سه فرزند داشت و انگار قرار بود در تنی دیگر به زندگی خود ادامه دهد. هر بار که یادش می‌افتم، یاد مادر دلشکسته امیدوارش، مهر و غم به گلویم چنگ می‌زند. حس شیرین تلخی است زندگی دوباره در پی مرگ یک انسان. حسرت به چنین درک نابی از زندگی... بخشیدن زندگی. درست همان روزها دیدن نشانه‌ای که سال‌ها قبل آن را طراحی کرده بودم، بازگشت به طراحی همان نشانه قدیمی برایم شد سوسوی امید. تمام سروهای نمازی، تمام سروهای شیراز با من حرف می‌زدند. دعوتم می‌کردند به بودن، به ماندن، به ایستادگی. خدایا ممنونم که با همین نشانه‌ها راه نشانم دادی. ممنونم!»

 او در زمینه طراحی گرافیک فعال بود و به شکل تخصصی در زمینه طراحی لوگو و آرم کار می‌کرد. توکلی شاگرد مسعود نجابتی ـ طراح گرافیک و خوش‌نویس ـ بود. طراحی تندیس «هدهد» جایزه کتاب سال سینما از جمله کارهای این هنرمند به شمار می‌رود.

پورتال سیمرغ درگذشت محمد توکلی را به خانواده ایشان و جامعه هنری تسلیت می گوید.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir /mehrnews.com