فیلم هایی که در نوروز 97 اکران خواهند شد
امسال نیز بعد از اعلام اسامی ۱۶ فیلم کاندید اکران نوروز ۹۷ گمانه‌زنی‌ها برای روی پرده رفتن آثار مختلف مطرح شده است، به نظر می‌رسد امسال نیز شاهد اکران چند فیلم کمدی باشیم.

کدام فیلم ها در نوروز امسال اکران خواهند شد ؟

هر سال با پایان جشنواره فیلم فجر، گمانه‌زنی‌ها برای فیلم‌هایی که قرار است در نوروز روی پرده بروند آغاز می‌شوند و معمولا پای گزینه‌های متعددی به میان می‌آید. امسال نیز به مانند سال‌های گذشته همین اتفاق را شاهد بودیم و طبق روال چند سال اخیر شورای صنفی نمایش نیز چندین گزینه برای اکران نوروز اعلام کرده است. در جلسه روز گذشته شورای صنفی نمایش، غلامرضا فرجی(سخنگوی شورای صنفی) اعلام کرد پس از نهایی شدن آیین نامه اکران ۹۷، آثار نهایی اکران نوروز ۹۷ از میان این ۱۶ اثر انتخاب خواهد شد.

در میان این تعداد فیلم آثار کمدی زیادی به چشم می‌خورد، به نظر می‌رسد همانطور که بسیاری از سینماگران و کارشناسان رسانه معتقدند که فیلم‌های کمدی برای اکران در نوروز مناسب‌ترند، سینماروها نیز در سال‌های اخیر نشان دادند که از این فیلم‌ها استقبال بیشتری می‌کنند. به همین دلیل هم هست که در میان ۱۶ فیلمی که به عنوان گزینه‌های اولیه اعلام شدند تعداد زیادی فیلم کمدی به چشم می خورد. در این میان به نظر می‌رسد برخی فیلم‌ها که پروانه نمایش‌شان را نیز دریافت کرده‌اند شانس بیشتری برای اکران در نوروز دارند. با این اوصاف اما باید مدتی دیگر منتظر ماند و دید نوروز امسال کدام فیلم‌ها را بر پرده سینماها خواهیم دید. در گزارش زیر به معرفی گزینه‌های اولیه‌ای که به عنوان فیلم های اکران نوروز عنوان شده‌اند پرداختیم.

«خرگیوش» اولین تجربه کارگردانی مانی باغبانی

«خرگیوش» اولین ساخته سینمایی مانی باغبانی که پیش از این به نامش به عنوان فیلمنامه‌نویس مطرح بود، جزو گزینه‌هایی است که پروانه نمایشش را دریافت کرده است. پخش این فیلم که در سال 95 ساخته شد بر عهده رسانه فیلمسازان است و به نظر می رسد یکی از گزینه‌های جدی اکران نوروز 97 باشد.

جواد عزتی، بابک حمیدیان، سیامک انصاری، پانته‌آ سیروس، همایون ارشادی، امید روحانی، ملیکا شریفی نیا، مانیا علیجانی و مینا ساداتی بازیگران «خرگیوش» هستند که فضایی کمدی دارد و به دلیل همین فضای مفرح‌اش در میان گزینه‌های اکران عید امسال قرار گرفته است.

در  خلاصه داستان «خرگیوش» آمده:
هیچ شبی مثه امشب نیس...

«فیلشاه» انیمیشن تازه تولید سینمای ایران در راه اکران

جای امیدواری است که در میان فیلم‌هایی که در صف اکران نوروز قرار گرفته‌اند نام یک انیمیشن نیز به چشم می‌خورد. «فیلشاه» در جشنواره امسال به نمایش در آمد و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان نیز مواجه شد.

«فیلشاه» انیمیشن سینمایی ایرانی به کارگردانی هادی محمدیان، تهیه‌کنندگی حامد جعفری و محصول گروه هنر پویا است که پس از انیمیشن «شاهزاده روم» است ساخته شده است. «فیلشاه» به عنوان تنها انیمیشن راه یافته به بخش مسابقه سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با ۲۲ اثر سینمایی دیگر به رقابت پرداخت و حالا نیز در میان گزینه‌های اکران نوروز 97 قرار دارد.

داستان «فیلشاه»:
در جنگلی در آفریقا رقم می خورد. رئیس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «شادفیل» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌شود... .

«ماه پیشونی 2»، فیلمی متفاوت برای بچه‌ها وبزرگترها

بعد از ساخت سری اول فیلم «آهوی پیشونی سفید» دست‌اندرکاران این فیلم تصمیم به ساخت سری دوم این اثر با نام «ماه پیشونی 2» گرفتند که همانند سری اول کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی اثر بر عهده جواد هاشمی است.  در سری دوم این فیلم نیز که مانند سری اول هزینه‌های زیادی برای ساختش انجام شده علاوه بر بازیگران نوجوان، بازیگران چهره‌ای چون پژمان بازغی، لیلا اوتادی و ... نیز ایفای نقش کرده‌اند. گریم‌های متفاوت این کار از ویژگی‌های قابل توجهی است که نظر خیلی‌ها را به خود جلب کرده است.

داستان فیلم «ماه پیشونی 2»:
از انجایی شوع می‌شود که خود اختاپوس کارها و عوامر شهر و قلعه را از داخل قلعه می‌چرخاند ، او با به خدمت گرفتن بل بله قصد جان آهو را کرده است که با از بین بردن آنها عصاره تن آهوها را بخورد اما آهوها با نقشه پیشونی سفید فرار می‌کنند و از سوی دیگر مادر آهوی محبوب قصه ما برگشته تا آهو را از دست پدرخوانده اش پس بگیرد و ...

ارسلان قاسمی، امیر غفارمنش، پژمان بازغی، ترلان پروانه، سید جواد هاشمی، لیلا اوتادی، محمدرضا شریفی نیا، هومن حاجی عبداللهی بازیگران این فیلم هستند.

قاچاق دختران ایرانی در «لاتاری»

همانطور که انتظار می‌رفت یکی از فیلم‌های پر سر و صدای جشنواره سی و ششم فجر که البته چندان مورد توجه داوران قرار نگرفت و دستش از رسیدن به سیمرغ‌ها کوتاه ماند نیز در صف فیلم‌هایی که متقاضی اکران نوروز هستند به چشم می‌خورد. سومین فیلم سینمایی محمدحسین مهدویان از جمله فیلم‌هایی است که احتمال اکرانش در عید مطرح شده است.

حمید فرخ‌نژاد، ساعد سهیلی، هادی حجازی‌فر، نادر سلیمانی، جواد عزتی، زیبا کرمعلی و .... از بازیگران لاتاری هستند که نقش‌های متفاوتی را از خود به نمایش گذاشتند.

داستان سومین فیلم مهدویان :
درباره امیرعلی و نوشین دو جوان بیست و یک دوساله قصد ازدواج با یکدیگر را دارند اما خانواده هایشان چندان موافق نیستند . آنها صبر پیشه کرده اند تا به مرور زمان رضایت خانواده هایشان را جلب کنند.آن دو یکسری رویای مشترک دارند . برنده شدن در لاتاری و دریافت گرین کارت آمریکا.

«لونه زنبور»، یک کمدی دیگر از کارگردان «زاپاس»

محسن کیایی که پیش از بازیگر شدم به عنوان فیلمنامه‌نویس در سینما و تلویزیون فعالیت می‌کرد بعد از درخشش در نقش‌های مختلفی که در سال‌های اخیر بازی کرده، بار دیگر به حوزه فیلمنامه ‌نویسی بازگشته است. فیلم «لونه زنبور» با فیلمنامه‌ای از محسن کیایی توسط برزو نیک‌نژاد که امسال فیلم «زاپاس» به کارگردانی او اکران شد ساخته شده و با توجه به فضایش به عنوان یکی از گزینه‌های اکران نوروز مطرح شده است.

پژمان جمشیدی، محسن کیایی، بهاره کیان‌افشار، رعنا آزادی‌ور، هومن برق نورد، سیاوش چراغی پور، فرید سجادی حسین بازیگران فیلم زاپاس هستند.

قصه «لونه زنبور» درباره دو سارق خرده‌پاست (جمشیدی و کیایی) که با تحویل گرفتن جعبه‌ای وارد ماجرایی بزرگ می‌شوند.

خانم یایا پرحاشیه به اکران می‌رسد؟

چند سالی است که نام عبدالرضا کاهانی و فیلم‌هایش با حاشیه گره خورده و سرنوشت فیلم‌های اخیر او همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با این وجود اما آخرین فیلم او به نام «ما شما را دوست داریم خانم یایا» که در تایلند فیلمبرداری شده با اینکه وضعیت پروانه نمایشش هنوز روشن نشده در میان گزینه‌های اکران عید قرار گرفته است. البته با توجه به شرایط نامعلوم پردوانه نمایش این فیلم بعید به نظر می‌رسد که فیلم کاهانی را بتوان در اکران نوروز بر پرده سینماها دید.

كاهانى در این فیلم براى چهارمین بار با رضا عطاران همكارى كرده است. حمید فرخ نژاد و امین حیایى هم در كنار عطاران در این فیلم بازى كرده اند. نیتایا چیسری، هنرپیشه تایلندی نیز نقش اول زن را بازی می کند. فیلم «ما شما را دوست داریم خانم یایا» به تهیه کنندگی حمید پنداشته و احسان ظلى پور به طور کامل در تایلند ساخته شده و محصول مشترک هسته زردآلوى طلایى ایران و پاز استودیو تایلند است.

اولین کمدی مهران احمدی با حضور رضا عطاران

«مصادره» اولین تجربه فیلمسازی مهران احمدی که از معدود فیلم‌های کمدی جشنواره سی و ششم بود. این فیلم نه تنها مورد توجه داوران جشنواره امسال قرار نگرفت بلکه نتوانست جایگاهی در میان فیلم‌های منتخب تماشاگران هم برای خود پیدا کند. با این وجود اما به دلیل فضای متفاوت و حضور رضا عطاران و هومن سیدی که از بازیگران پرطرفدار و محبوب در گیشه‌اند شاید بتوان به فروش این فیلم در گیشه امیدوار بود.

 این کمدی بازیگران پرطرفداری مثل رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان و خود مهران احمدی دارد.

«مصادره» یک کمدی قصه‌گوست و داستان آن از دهه ۵۰ آغاز می‌شود و داستان یک ساواکی با بازی رضا عطاران است که درگیر ماجراهایی می‌شود.

«تگزاس»، یک کمدی مفرح برزیلی

یک کمدی دیگر در میان گزینه‌های اکران عید قرار گرفته تا مشخص شود سینماروها در ایام نوروز تماشای آثار مفرح و کمدی را به بقیه فیلم‌ها ترجیح می‌دهند. «تگزاس» به کارگردانی مسعود اطیابی از دیگر فیلم‌های مفرحی است که احتمال اکرانش در نوروز مطرح شده است.

در این فیلم حمید فرخ نژاد، سام درخشانی و پژمان جمشیدی به ایفای نقش‌های اصلی می‌پردازند و بازیگران خارجی نیز در این فیلم حضور دارند. پژمان جمشیدی با گریمی متفاوت در این فیلم جلوی دوربین رفت. 

«تگزاس» در برزیل فیلمبرداری شده و در خلاصه داستان فیلم آمده است: هرگز یه ایرانی رو تهدید نکن، حتی تو تگزاس...

  «به وقت شام»، به وقت نوروز

چندان بعید هم به نظر نمی‌رسید که بعد از صحبت‌های واکنش‌برانگیز ابراهیم حاتمی‌کیا در اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر آخرین ساخته او هر چه زودتر خواهان اکران باشد و چه زمانی هم بهتر از اکران نوروز.

«به وقت شام» در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر در ۸ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و توانست ۳ سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی و بهترین صداگذاری را دریافت کند.

هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان بازیگران اصلی این فیلم هستند. تعدادی بازیگر ایرانی به همراه جمعی از بازیگران مطرح سوری و لبنانی نیز در فیلم ایفای نقش می‌کنند.

آخرین ساخته حاتمی‌کیا، قصه دو خلبان ایرانی را روایت می‌کند که قصد دارند مردم را از محاصره داعش خارج کنند اما با سقوط هواپیما آن‌ها به سرنوشتی عجیب دچار می‌شوند.

زنده شدن یاد پلاسکویی‌ها در نوروز

مصطفی کیایی کارگردانی که بیشتر ساخته‌هایش با استقبال خوب مخاطبان همراه شده است در آخرین اثر سینمایی‌اش سراغ ساخت قصه‌ای واقعی رفته. قصه حادثه پلاسکو که تا سال‌ها در یاد ایرانی‌ها باقی خواهد ماند. «چهارراه استانبول» کیایی اولین نمایشش را در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر پشت سر گذاشت و حالا منتظر است تا اکران در نوروز را هم تجربه کند.

بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، رعنا آزادی‌ور، ماهور الوند، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، خسرو احمدی، مسعود کرامتی و مهدی پاکدل بازیگران این فیلم هستند.

داستان این فیلم که به طور غیرمستقیم با حادثه دلخراش پلاسکو ارتباط دارد درباره دو دوست است، بهمن و احد تولیدی ورشکسته‌ای در پلاسکو دارند و از دست طلبکاران و اهالی پلاسکو فراری اند، روز حادثه بهترین زمان برای فرار از دست آنهاست...

«خاله قورباغه» و تجربه‌ای از جنس دیگر

از «خاله قورباغه» به عنوان یکی از پروژه‌های سنگین سینمایی یاد می‌شود که تماما در دکورهای مستقر در یک پلاتوی آماده شده برای جلوه‌های بصری ساخته شده است. پیش‌تولید این فیلم در تابستان 94 آغاز شد و فیلم در روز 7 اسفند 95 کلید خورده است.

به گفته فرشته طائرپور، تهیه‌کننده «خاله قورباغه»، این فیلم در واقع دعوتنامه عاطفی و شیرین مادربزرگ‌ها به نوه‌های دور و نزدیکشان است. مثل یک نامه عاشقانه است از زبان مادربزرگی شاد و مهربان که کودک درونش همچنان فعال است، به نوه‌هایی که اگر به دیدارش بروند و در کنارش قرار بگیرند، دنیا برای همه شان شیرین و پر نشاط می‌شود و گره مشکلات، در یک همدستی پر ماجرا، گشوده می‌شود.

تنابنده و ترلان پروانه با «فراری» می‌آیند؟

علیرضا داودنژاد در حالی این روزها در لندن مشغول ساخت تازه‌ترین اثر سینمایی است که «فراری» ساخته قبلی او که در جشنواره سال گذشته  به نمایش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت هنوز به اکران عمومی در نیامده است. کامبوزیا پرتوی نویسنده و جهانگیر کوثری تهیه‌کننده این فیلم است که در سال سال ۱۳۹۴ تولید شده است.

با این حال جای امیدواری است که این فیلم در میان گزینه‌های اکران نوروز سال 97 قرار گرفته است.

محسن تنابنده، ترلان پروانه، سیامک صفری، محمدرضا داوودنژاد، سیما تیرانداز، رضا داوودنژاد بازیگران این فیلم سینمایی هستند که هر کدام بازی‌های متفاوتی از خود به نمایش گذاشته‌اند.

این فیلم دربارهٔ دختری است که از شهرستان به تهران می‌آید و تلاش می‌کند تا با خودروی «فِراری» هشت میلیاردی، عکس یادگاری بگیرد و درگیر ماجراهایی می‌شود.

«خجالت نکش»، کمدی دیگر در راه اکران نوروز

رضا مقصودی را خیلی‌ها با فیلمنامه‌هایی که نوشته می‌شناسند، معروف‌ترین و ماندگارترین اثر او در عرصه نویسندگی نیز «لیلی با من است» هست که هنوز هم بعد از سال‌ها در خاطره‌ها ماندگار است. او امسال در جشنواره فیلم فجر با اولین ساخته‌ سینمایی‌اش به نام «خجالت نکش» حضور پیدا کرد. اثری کمدی که شوخی‌های سیاسی هم چاشنی آن است.

احمد مهران‌فر، شبنم مقدمی، سام درخشانی، لیندا کیانی، شهره لرستانی، الناز حبیبی در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

«خجالت نکش» داستان زندگی زن و شوهری را روایت می‌کند که با داشتن عروس، داماد و نوه، در سن میانسالی بچه‌دار می‌شوند. این اتفاق آن هم در روستایی کوچک که هیچ چیز از دید اهالی پنهان نمی‌ماند.

  کمدی‌ها اکران نوروز را تسخیر می‌کنند؟

مصطفی احمدی پیش از «بی‌حساب» که از گزینه‌های اکران نوروز 97 است فیلم سینمایی «نزدیکتر» را ساخته بود که حال و هوایی جدی داشت اما فیلم تازه او که سال گذشته به تهیه‌کنندگی سعید ملکان ساخته شد حال و هوایی کمدی دارد. به نظر می‌رسد اگر اکران این فیلم نیز که حال و هوایی مفرح دارد در نوروز قطعی شود اکران نوروز امسال در تسخیر فیلم‌های کمدی است.

حمید فرخ‌نژاد، علی قربانزاده، طناز طباطبایی، صابر ابر، افسانه بایگان و آتیلا پسیانی بازیگران دومین فیلم مصطفی احمدی هستند.

در خلاصه داستان این فیلم نیز آمده است:
دن کیشوت پس از فراغت از تدارک مقدمات کار،نخواست بیش از این در اجرای نقشه خویش درنگ کند.

فیلمی که قرار بود با حضور حمید صفت اکران شود

علیرضا امینی فیلم «من دیوانه نیستم» را سال گذشته ساخت، گرچه از داستان این فیلم اطلاعات و جزئیات زیادی منتشر نشده اما قصه این فیلم در یک آسایشگاه روانی می‌گذرد. البته پیش از این خبرهایی مبنی بر اکران فیلم امینی شنیده شده بود اما به نظر می‌رسد سازندگان این اثر نیز ترجیح دادند در اکران نوروز فیلمشان را راهی پرده کنند.

«من دیوانه نیستم» فیلمی اجتماعی است که درونمایه‌ای کمدی دارد و مهران احمدی، مجید صالحی، برزو ارجمند، هادی کاظمی، محمدرضا هدایتی، سیروس کهوری نژاد، محمدرضا داوودنژاد، دانیال مقدم، امید روحانی، مهدی ماهانی و پژمان جمشیدی بازیگران آن هستند.

بازگشت کارگردان زن بعد از ده سال

فیلم سینمایی «جاده قدیم» چهارمین ساخته منیژه حکمت است که بعد از ده سال دوری از سینما آن را ساخته است. فیلم حکمت در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سازندگانش بلافاصله بعد از اتمام جشنواره به فکر اکران آن برای نوروز افتادند. شاید مقطع زمانی که در قصه این فیلم روایت می‌شود (شب عید) بی ارتباط به تصمیم سازندگان این اثر برای اکران در این ایام نباشد.

مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی، محمدضرا غفاری، ترلان پروانه، لیلی رشیدی و ... از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

این فیلم داستان زنی کارمند را روایت می‌کند که شب عید نوروز با مشکلاتی مواجه می‌شود.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir