از اشک های روشنک گرامی و بغض کاظم مولایی تا تلخی سال های سیاه لوون هفتوان + تصاویر
مراسم بزرگداشت لوون هفتوان، هنرمند تازه در گذشته تئاتر و سینما، شب گذشته در تماشاخانه دیوار چهارم برگزار شد. 

من ندارم سر یاس به امیدی که مرا حوصله هست

مراسم بزرگداشت لوون هفتوان بازیگر نام آشنای تئاتر و سینما که صبح روز شنبه ۱۹ اسفندماه درگذشت، شب گذشته در «مجموعه تئاتر دیوارچهارم» و با حضور هنرمندان، علاقمندان و دوستان آن مرحوم برگزار شد.

مراسم یادبود لوون هفتوان در تماشاخانه دیوار چهارم

مراسم یادبود لوون هفتوان در تماشاخانه دیوار چهارم

در بخشی از پیام تسلیت تماشاخانه دیوارچهارم که در این مراسم قرائت شده بود، آمده است:

  • تمام خانواده «دیوار چهارم» انگار عزیزی ورای تعلقشان به مردی از هنر، تئاتر و سینما، که برافرازنده پرچم حضور در این عرصه، که تلاقی اولین اجرا و دلگرمی روزهای پر تشویش «دارم خواب می بینم، نمی بینم؟!» را از دست داده اند. او برای اولین بار در ایران اجرا به روی صحنه می برد و ما برای اولین بار اجرایی در مجموعه ای تازه تاسیس. مردی که مهاجرانه خواب می دید در تهران است و صبح خود را جای دیگری می دید و از خود می پرسید نکند زندگی ما، چیزی است که دیگران در خواب می‌بینند...آری امروز همه ما داغدار مرگ قدم های آرام و سنگین هنرمندی بی حاشیه و مهربانیم. مهاجری که حالا انگار بخشی از ما را نیز در چمدانی با خود برده و گویی قسمتی از «دیوار چهارم» ترک خورده... لوون مانند خواب زیبایی بود که ما می دیدیمش، رویای دراماتیکی از صحنه. او برای آخرین بار در صحنه خوابید، خوابی ابدی... اما هنوز نور صحنه روی اوست ... تا ابد.

نمایش برخی از عکس های قدیمی و خانوادگی لوون هفتوان

نمایش برخی از عکس های قدیمی و خانوادگی لوون هفتوان

در این مراسم دو ترانه ارمنی که مورد علاقه لوون بودند اجرا گردیدند.

اجرای دو ترانه محبوب لوون هفتوان

اجرای دو ترانه محبوب لوون هفتوان

عباس یاری در این مراسم گفت:

20 سال پیش وقتی به تازگی با لوون آشنا شدم, برخوردش در همان اولین گفت و گو به گونه ای بود که گویی, سال هاست او را می شناسم. در آن مقطع از زمان به او به دلیل مشکلات فراوانی که داشت, تحت فشار روحی بود, اما هرگز نه عصبانی می شد و نه بدخلقی می کرد, وجودش سرشار از مهربانی بود.

کاظم ملایی نیز در این مراسم درباره لوون هفتوان چنین گفت:

فقط دوست دارم بگویم 27, بازیگر به من نه گفتند, چرا که پول نداشتم, تنها کسی که مرا با تمام بی پولی هایم پذیرفت, لوون بود. خیلی او را اذیت کردم, همیشه از او عذرخواهی کرد.

ملایی با بغض ادامه داد:

او عذر مرا نمی پذیرفت, در اینجا باز هم از او عذر می خواهم, امیدوارم این بار عذر مرا بپذیرد.

امیر اثباتی کارگردان فیلم هجوم درباره لوون هفتوان گفت:

لوون هیچ تلاشی برای ادامه یافتن حیاتش نمی کرد, او مرگ را به سخره گرفته بود. من بر خلاف اکثر دوستان, که وی را از دیرباز می شناسند, زمان زیادی از آشنایی ام با او نمی گذرد, ولی از امروز رفاقتم را با او شروع می کنم.

شادی کرم رودی بازیگر تئاتر نیز در توصیف لوون گفت:

شاید اگر لوون اینجا بود, الآن در صف هایی جلویی نشسته بود, و داشت, چرت می زد, و گاهی از خواب می پرید و به ما لبخند می زد.

شادی کرم رودی در مراسم یادبود لوون هفتوان

شادی کرم رودی در مراسم یادبود لوون هفتوان

روشنک گرامی نیز که در تئاتر آخرش با زنده یاد لوون هفتوان همبازی بود, با چشمانی پر از اشک چنین گفت:

یادم است در طول تمرینات, همه مان فکر می کردیم که قرار است , تا آخر عمرمان این تئاتر را با هم اجرا کنیم, هیچ گاه فکر نمیکردیم, آخر عمر بهترین مان اینقدر نزدیک باشد.

روشنک گرامی در مراسم یادبود لوون هفتوان

روشنک گرامی در مراسم یادبود لوون هفتوان

چشمان اشکبار  روشنک گرامی در مراسم یادبود لوون هفتوان

چشمان اشکبار  روشنک گرامی در مراسم یادبود لوون هفتوان

وی وقتی در سال ۱۹۹۱ برای شرکت در یک جشنواره تئاتر در ارمنستان به سر می‌برد پاسپورتش را گم کرد و نتوانست به ایران برگردد. هنرمندان دیگری نیز در این مراسم از زندگی سخت لوون هفتوان در سال هایی که دور از وطن در شرایط سخت در ارمنستان و شوروی به سر می برد گفتند. وی وقتی در سال ۱۹۹۱ برای شرکت در یک جشنواره تئاتر در ارمنستان به سر می‌برد پاسپورتش را گم کرد و نتوانست به ایران برگردد.

برخی معتقد بودند که وی به خاطر شرایط نا به سامان هنری و اجتماعی در سال 60 از ایران رفت, و متاسفانه با شرایط بدتری در ارمنستان مواجه گردید. لوون در آن سال ها در ایران برای خود آینده ای نمیدید. بسیاری از دوستان هنرمند لوون در این مراسم معتقد بودند, که وی به حقش نرسیده است. و علی رغم ظاهر آرام و مهربان و بسیار خوش اخلاقش, غم های بزرگی در دلش نهفته بود و هرچند سخنی از آن ها به میان نمی آورد, ولی برای فراموشی و کاستن عذاب روحی, روی به نوشیدنی های الکلی آورده بود, و دوستانش سعی داشتند, جلوی وی را بگیرند تا در مصرف شان افراط ننماید.

هر چند برخی از دوستان دیگر لوون, اظهار داشتند که از وی چنین خاطراتی را به یاد نمی آورند...

محمود عزیزی در مراسم یادبود لوون هفتوان

محمود عزیزی در مراسم یادبود لوون هفتوان

محمد شیری در مراسم یادبود لوون هفتوان

محمد شیری در مراسم یادبود لوون هفتوان

لوون عزیز خداحافظ

لوون عزیز خداحافظ

حضور هنرمندان در مراسم یادبود لوون هفتوان

حضور هنرمندان در مراسم یادبود لوون هفتوان

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ