وضعیت اکران خاله قورباغه در نوروز 97
به زودی فیلم سینمایی خاله قورباغه، در یک نمایش ویژه با حضور عروسک ها و عوامل فیلم برای بچه های پرورشگاه های تهران، به صورت رایگان، نمایش داده خواهد شد.

فرشته طائرپور : سینمای کودک فقط در ایام جشنواره برای مسئولان مهم به حساب می آید

فرشته طائرپور با اعلام خبر نمایش ویژه فیلم سینمایی خاله قورباغه با حضور عروسک ها و عوامل فیلم برای بچه های پرورشگاه های تهران، اضافه کرد:

تمام تلاش خود را کردیم که فیلم سینمایی "خاله قورباغه" به عنوان فیلمی شاد و موزیکال در برنامه نوروزی سینماهای تهران و شهرستانها قرار بگیرد اما متاسفانه فیلم های جدی تر جایی برای اکران فیلم عروسکی "خاله قورباغه" باقی نگذاشتند. ما هم تصمیم گرفتیم که لااقل بچه های پرورشگاه های تهران را برای تماشای این فیلم بیشتر منتظر نگذاریم. لذا در حال هماهنگی با چند پرورشگاه هستیم تا به اتفاق عروسکها و عوامل فیلم، میزبان بچه های ۵ سال به بالای آنها باشیم. این اتفاق به احتمال زیاد در هفته آخر فروردین خواهد افتاد.

طائرپور در مورد اکران فیلم سینمایی خاله قورباغه برای نوروز امسال گفت: 

من فکر می کنم نوع و ترکیب فیلم ها باعث شد که اکران نوروزی خیلی معنا و تطابقی با ویژگی این ایام نداشته باشد و فیلم هایی که برای اکران در فصول دیگر مناسب تر بودند و حتی می توانستند با کمی صبوری نتیجه بهتری از گیشه بگیرند، با اصرار بر اکران در ایام عید، هم به خودشان لطمه زدند، هم به فیلم های دیگر و هم به اکران نوروز امسال. فعلا که آمار استقبال مردم و فروش فیلم ها نسبت به ایام عید دو سال گذشته کمی مایوس کننده به نظر می رسند. امیدوارم مدیریت اکران چه در دولت و چه در صنف، با تشخیص بهتر برای ماه های پیش رو، این افت را جبران کند.

طائرپور اضافه کرد:
قراردادن چند فیلم کمدی در کنار چند فیلم جدی، لزوما برای دستیابی به یک جدول اکران موفق و جریان ساز کافی نیست. باید حال و هوای مردم را برای استقبال از چنین ترکیبی، در هر ایامی -بخصوص نوروز- درک کرد و در نظر گرفت. فیلم های نوروز امسال صرفا دو نوع سلیقه را برای استقبال به رسمیت شناختند؛ انقلابی و کمدی، که متاسفانه از همانها هم هنوز نتیجه مطلوبی نگرفته اند. در چنین شرایطی حتی فیلم های خوبی مثل "فراری" که به نظر من یکی از بهترین کارهای داوودنژاد است، استقبالی که شایسته آنست را به دست نیاورده. شاید بعد از تعطیلات نوروزی اکران های حمایتی برای بعضی فیلم ها انجام شود و به کمک آن فیلم ها بیاید اما بهرحال آمار فروش در ایام تعطیل اول سال به وضوح نشان می دهد که ارتباط مردم با سینما چگونه به طور طبیعی ایجاد یا قطع می شود.   

فرشته طائرپور در مورد اینکه با توجه به تاخیر پیش آمده در اکران "خاله قورباغه" آیا فیلمش را در جشنواره کودک اصفهان شرکت می دهد یا نه گفت:

برای جشنواره فیلم های کودک و نوجوان، ارزش زیادی قائل هستم اما متاسفانه در فراخوان این دوره از جشنواره متوجه شدم که فقط دو نوع سینمای کودک در آن به رسمیت شناخته شده: زنده و انیمیشن. در نتیجه احساس می کنم حالا که برگزار کنندگان سهمی شایسته برای سینمای عروسکی قائل نشده‌اند، دلیلی برای انصراف از اکران و شرکت دادن "خاله قورباغه" در این جشنواره وجود ندارد. در طرحی که من به شورای وقت سینمای کودک ارائه کرده بودم با توجه به تاثیر و سابقه موفق فیلم های عروسکی در جریان سینمای کودک ایران، که عملا موفق ترین و پرفروش ترین فیلم های کودک را در این نوع از سینما به خود اختصاص داده و می دهد، خواسته بودم که سینمای عروسکی با اعتنا به بخش های تخصصی آن مورد توجه قرار بگیرد. اهمیت حرفه هایی مانند طراحی و ساخت عروسک‌ها، عروسک گردانی، صداپیشگی، صحنه، جلوه های بصری و میدانی، موسیقی و... در سینمای کودک، یقینا از رشته های مشابه یا بازیگری در سینمای زنده و حرفه ای برای بزرگسالان اهمیت کمتری ندارد. تا وقتی برای این رشته ها در سینمای عروسکی، جایگاه درستی در نظر گرفته نشود، جشنواره فیلم های کودک کشوری مانند ایران که در این زمینه بیش از سایر زمینه ها رشد داشته، شمولیت کافی پیدا نمی کند. ظاهرا برای سیاست گزاران و تیم مدیریت جشنواره کودک، محبوبیت چشمگیر فیلم های عروسکی در سینما و تلویزیون طی چهل سال اخیر و همچنین فعالیت خلاق ترین هنرمندان سینمای کودک در این حوزه، مطلب قابل اعتنایی نیست و امتیازی به حساب نمی آید.  

طائرپور درباره شرایط اکران فیلم های کودک اضافه کرد: 

متاسفانه علیرغم حدود دو سال بحث و تصمیم گیری و ارائه طرح به شورای وقت سینمای کودک، نه به جشنواره ای کامل تر و تخصصی تر از قبل رسیده ایم و نه به گروه نمایش و اکرانی مناسب فیلم های کودکان. بخش های فیلمنامه و تولید در سینمای کودک تا حدی سامان پیدا کردند و جان گرفتند اما راه های خروج به روی تولیدات همچنان بسته مانده است. طرح تشکیل یک گروه سینمای ویژه فیلم های کودکان در دوره مدیریت آقای ایوبی ارائه و تصویب شد و می دانم که آقای حیدریان هم آنرا تایید کرده اند، حالا اینکه چرا از آن موقع تا حالا هنوز اجرایی نشده، واقعا جوابی قانع کننده برای آن پیدا نمی کنم جز اینکه سینمای کودک فقط در آستانه و ایام جشنواره برای مسئولان مهم به حساب می آید و در سایر هفته ها و ماه های سال که گروه گروه از کودکان کشورمان از این مرحله عبور می کنند، مسائل مهم تری برای آقایان مطرح است.

شک ندارم اگر این گروه سینمایی در سال گذشته تشکیل شده بود، فیلم های شکلاتی و قهرمانان کوچک و پینوکیو و... نیز اکران های بهتری را تجربه می کردند و از همه مهم تر خانواده ها به نشانی مشخص و ثابتی برای سینما بردن بچه هایشان دست پیدا کرده بودند. فیلم "خاله قورباغه" هم در ایام نوروز امسال به خاطر فیلم های دیگر و فقدان سالن و سر گروه از دور اکران خارج نمی شد و بی شک هم حال بچه ها را خوش تر می کرد و هم به اکران نوروزی سینما حال و هوای بهتری می داد.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir