کیهان: اولش دیدیم پایتخت بد است بد گفتیم بعد دیدیم خوب شد تعریف کردیم
روزنامه کیهان به انتقادهایی که از رفتار متناقضش در باره سریال پایتخت شده است واکنش نشان داد.

مواضع متغییر کیهان نسبت به پایتخت و توجیهش برای این موضوع

روزنامه کیهان در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به تغییر موضع ناگهانی اش نسبت به سریال به این رسانه وارد شده بود, نوشت:

کیهان در مواجهه با این برنامه تلویزیونی هم به نقاط ضعف آن پرداخته و هم به نقاط قوتش. کیهان بدون هیچ تعارفی، نسبت به مسیر اشتباه سریال «پایتخت5» در قسمت‌های ابتدایی و میانی این سریال، ازجمله تبلیغ گردشگری ترکیه و استفاده از عوامل یک شبکه ماهواره‌ای معاند، سبک زندگی مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی و ... هشدار داده بود. اما قسمت‌های پایانی این سریال، ضمن عبور از آن فضا و نزدیک شدن به کمدی سالم، به بخشی از واقعیت‌های سال‌های اخیر منطقه نیز پرداخته بود. «پایتخت» اولین سریال تلویزیونی ما محسوب می‌شود که به گوشه‌ای از جنایات و ماهیت سیاه گروه تروریستی داعش توجه کرده که این موضوع، قابل ستایش است. حتی در خبر اخیر کیهان در حمایت از این سریال هم تأکید شده بود که انتقاد ما به قسمت‌های قبلی «پایتخت5» پابرجاست.

سیمرغ_ گفتنی است در حالیکه کیهان به تندی از قسمت های اولیه پایتخت که بیشتر جنبه طنز داشته انتقاد کرده و نوشته بود:


  • سریال «پایتخت»، یکی از معدود مجموعه‌های رسانه ملی بود که با تکیه بر فرهنگ و آیین‌های بومی و حمایت از ارزش‌ها و باورهای ملی و دینی این سرزمین در سری‌های اول و دوم و به خصوص سری سوم خود، نکات متعددی از ابعاد مختلف سبک زندگی ایرانی/اسلامی را در قالب ملودرامی طنزآمیز و جذاب بر صفحه تلویزیون برد اما متاسفانه به دلائلی از جمله فشارها و سرکوب شبه روشنفکری که معمولا در فضای رسانه‌ای کشور هر ساز مخالف خود را به شدت منکوب می‌کند در سری چهارم، سریال «پایتخت» به جز افت شدید ساختاری، به لحاظ محتوایی نیز از آن فضای ملی و دینی خود فاصله گرفته و به دعواهای خانوادگی و بحث‌های بی‌پایان قومی و قبیله‌ای و موضوعات سطحی و پیش پا افتاده  پرداخته است.

    اما در حالی که تصور می‌شد با ورود سازمان فرهنگی اوج به عرصه تولید این سریال، سری پنجم آن از کیفیت لااقل محتوایی بهتری برخوردار شود اما متاسفانه همان روند نزولی و سقوط ساختار و محتوا در این سری حتی با سرعت بیشتری ادامه یافت و شاید با اغماض تنها برخی لحظات جلوه‌های ویژه تصویری و میدانی خصوصا در صحنه‌های بالن سواری، بخش قابل قبول آن باشد!
    نمی دانیم آیا این دوستان هنوز متوجه نشدند برای یک اثر هنری یا رسانه‌ای اگر موضوعات ضدملی و غیر ارزشی مطرح کند، یک یا چند کاراکتر و یا موضوع با هویت ملی و ارزشی نمی‌تواند کسب وجهه نماید؟! مثلا اینکه در فیلمی روابط غیر شرعی مابین زنان و مردان نامحرم حاکم باشد و عشق‌های آنچنانی شکل بگیرد، حضور دو کاراکتر فرضا رزمنده مدافع حرم در این میان، نه تنها مشروعیتی به روابط فوق نمی‌دهد بلکه حتی توهینی به مدافعان حرم تلقی خواهد شد.

پس از پخش صحنه های استرس زا و خشونت بار از داعش در سریال پایتخت روزنامه کیهان موضعش را به کلی در مورد این سریال تغییر داد و نوشت:


  •  با قسمت‌های آخر سریال، سری پنجم پایتخت همان چیزی شد که انتظارش می‌رفت؛ یک مجموعه طنز سالم و مردمی که بازتاب‌دهنده واقعیت‌های مهم و ملی هم هست.

     تا قبل از این هیچ سریالی درباره مسائل منطقه و داعش، تولید و پخش نشده بود. این درحالی است که کشور ما اصلی‌ترین سد دفاعی در برابر هجوم گروه‌های تکفیری بود و انتظار می‌رفت که این اتفاقات و به ویژه ازخودگذشتگی‌های مدافعان حرم در سریال‌های ما به نمایش در بیاید.

    قسمت‌های پایانی سریال «پایتخت5» واکنشی به این خلأ ناگوار بود. این بار مردم، شخصیت‌هایی مثل نقی، هما، ارسطو، بابا پنجعلی و ... را در محاصره داعش دیدند. علاقه به این کاراکترها باعث شد تا خود مردم نیز این موقعیت وحشتناک را درک کنند.  آنچه در این سریال به نمایش درآمد تنها بازسازی بخشی از واقعیت‌های تلخی است که طی این سال‌ها در سوریه و عراق رخ داد، آن هم در قالب فیلم و نمایش. قطعا واقعیت، فاجعه‌بارتر و سیاه‌تر از آن چیزی است که ما در آثاری چون «پایتخت5» و «به وقت شام» می‌بینیم.

    نکته مهم این است که در «پایتخت5» صحنه‌های جنگی بسیار سنجیده و حرفه‌ای به تصویر کشیده شدند. سکانس‌های جنگی در این سریال، هم باورپذیر و واقعی جلوه پیدا کردند و هم جذاب و دیدنی بودند. فقط کافی است همان بخشی که نفربر حامل خانواده معمولی و یارانشان از کنار خودروی داعشی‌ها عبور کرد را در نظر بگیریم که چگونه در عرض چند ثانیه، حس هراس و دلهره به مخاطب منتقل می‌شد.

    قسمت‌های پایانی سریال «پایتخت5» که به نجات علی‌آبادی‌ها منجر شد را می‌توان در حکم نجات و پایان توأم با درخشش این سریال نیز دانست.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه کیهان