گلشیفته فراهانی, اصغر فرهادی و جعفر پناهی در جشنواره کن 2018
در جشنواره کن امسال اصغر فرهادی با فیلم «همه می دانند»، جعفر پناهی با فیلم «سه رخ»برای دریافت نخل طلا با هم رقابت می کنند. همچنین گلشیفته فراهانی و علی عباسی نیز در این جشنواره حضور خواهند داشت.

اتفاق بی سابقه برای ایرانی‌ها در کن ۲۰۱۸

فهرست فیلم های راه یافته به جشنواره کن 2018 اعلام شد. نکته قابل توجه حضور پرتعداد سینماگران ایرانی در این جشنواره است. اصفر فرهادی با فیلم "همه می دانند" در افتتاحیه و جعفر پناهی با فیلم "سه رخ" و گلشیفته فراهانی با "دختران خورشید" در بخش مسابقه و همچنین علی عباسی با "مرز" در بخش نوعی نگاه" جشنواره کن حضور خواهند داشت. سینمای ایران، نمایندگانی هم در بخش فیلم کوتاه دارد.

فیلم همه می دانند اصغر فرهادی در جشنواره کن

فیلم همه می دانند اصغر فرهادی در جشنواره کن

در جشنواره کن امسال 2 کارگردان ایرانی برای دریافت نخل طلا با هم رقابت می کنند. اصغر فرهادی با فیلم «همه می دانند»، جعفر پناهی با فیلم «سه رخ». این نخستین باری است که دو فیلمساز ایرانی در بخش مسابقه این جشنواره حضور دارند.

فیلم سه رخ جعفر پناهی در جشنواره کن

فیلم سه رخ جعفر پناهی در جشنواره کن

فرهادی پیش از این دو با فیلم در بخش مسابقه جشنواره کن حضور داشته که شامل «گذشته» در سال ۲۰۱۳ و «فروشنده» در سال ۲۰۱۶ بوده است. هر دوی فیلم‌های فرهادی با دست پر از کن بیرون آمده‌اند و در حالی که بره‌نیس بژو برای فیلم نخست جایزه بهترین بازیگر زن را برد، «فروشنده»‌ دو جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد را برای بازی شهاب حسینی کسب کرد. این اولین باری است که فیلمی از یک فیلمساز ایرانی جشنواره معتبر کن رو افتتاح می‌کند و «همه می‌دانند» از جمله معدود فیلم‌های افتتاحیه تاریخ جشنواره کن است که در بخش رقابتی نیز حضور دارد.

گلشیفته فراهانی در فیلم دختران خورشید

گلشیفته فراهانی در فیلم دختران خورشید

«همه می‌دانند» که فیلمنامه آن نیز به قلم اصغر فرهادی است داستان زنی به نام لارا با بازی پنه‌لوپه کروز را روایت می‌کند که از بوینس‌آیرس در آرژانتین برای شرکت در یک جشن خانوادگی به اسپانیا سفر می‌کند. در این گردهمایی خانوادگی رویدادهایی روال زندگی شخصیت‌های داستان را تغییر می‌دهد. تهیه‌کنندگی این فیلم را سه کمپانی «ممنتو فیلمز» فرانسه، «مورنا فیلم» اسپانیا و «لاکی رد» ایتالیا بر عهده دارند. علاوه بر «پنه‌لوپه کروز»، «خاویر باردم» و «ریکاردو دارین» بازیگر مطرح آرژانتینی، ادوارد فرناندز»، «باربارا لنی»، «الویرا مینگز»، «ایما کوئستا»، «روژه کاسا مایور» و «رامون باره‌آ» از دیگر بازیگران اصلی هشتمین فیلم بلند فرهادی هستند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: bartarinha.ir