اعلام هیات داوران کن 2018
اعضای هیات داوری جشنواره فیلم کن که ریاستش را کیت بلانشت به عهده دارد، معرفی شدند.

انتقاد از آمار زنان فیلمساز در میان آثار بخش رقابت اصلی جشنواره کن

آوا دورنی، دنیس ویلنو، کریستن استوارت و لئا سیدو از اعضای هیات داوری هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم کن هستند. در این دوره از جشنواره فیلم کن ریاست هیات داوران را کیت بلانشت بازیگر سرشناس برعهده دارد. در این هیات داوری که وظیفه انتخاب برنده نخل طلای کن را برعهده دارند، چانگ چن بازیگر چینی، روبر گدیگیان کارگردان فرانسوی، خاجا نین خواننده اهل بروندی و البته آندری زویاگینتسف کارگردان سرشناس روس نیز شرکت دارند. در حالی که بسیاری از پایین بودن آمار زنان فیلمساز در میان آثار بخش رقابت اصلی جشنواره کن انتقاد دارند، تیری فرمو اعلام کرده بود که بخشی از آن را در هیات داوری کن جبران می‌کند.

تری فرمو در این باره گفته بود:
«در سالیان گذشته به صورت روزافزونی مسأله حضور بیشتر زنان در جشنواره برایم اهمیت پیدا کرده است. در این باره با افرادی مانند جسیکا چستین مشورت کرده‌ام و از پیشنهادهایشان برای بهبود برخی موارد استفاده کرده‌ام. برای نمونه نرخ حضور زنان در کمیته انتخاب را افزایش داده‌ایم.»

جسیکا چستین از اعضای هیات داوری دوره پیش جشنواره فیلم کن بود که ریاست آن را پدرو آلمودوار برعهده داشت. در میان اعضای هیات داوران این دوره از جشنواره کن برخی حضور پررنگ‌تری در تاریخ جشنواره کن داشته‌اند. برای نمونه دنیس ویلنو کارگردان آثاری چون «ورود» و «بلیدرانر ۲۰۴۹» چندین بار با فیلم‌هایی مانند «سیکاریو» در جشنواره حاضر شده است. کریستن استوارت نیز با فیلم‌های «ابرهای سیلس ماریا»‌ و «خریدار شخصی» در کن شرکت کرده است.آندری زویاگینتسف نیز بیش از همه با فیلم «لویاتان» مشهور است این کارگردان سرشناس روس سال ۲۰۱۷ با فیلم «بی‌عشق» جایزه هیات داوران جشنواره کن را دریافت کرد.لئا سیدو نیز با بازی در فیلم «آبی گرمترین رنگ» است که در کن جایزه گرفت به شهرت رسید و پس از آن با بازی در فیلم‌های «اسپکتر» و «لابستر» به بازی در عرصه سینِما ادامه داد. چانگ چن بیش از همه برای بازی در فیلم «ببر خیزان، اژدهای پنهان» شناخته می‌شود و روبر گدیگیان نیز فیلم‌هایی چون «برف‌های کلیمانجارو»‌ و «ماریوس و ژانت» را در کارنامه دارد.

هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم کن از ۱۸ تا ۲۹ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir