پیشنهاد یورن دانر تهیه کننده فنلاندی برای انتقال آزادی بیان ایران در جشنواره جهانی
روز جمعه 31 فروردین ماه 1397 در دومین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر نشستی رسانه ای با حضور یورن دانر تهیه کننده  فنلاندی برگزار شد.

جشنواره جهانی فیلم فجر 97: نشست خبری با حضور یورن دانر

نشست رسانه ای یورن دانر تهیه کننده سرشناس فنلاندی صبح امروز در پردیس سینمایی چارسو در دومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر، رضا کیانیان رییس کاخ جشنواره و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.


یورن دانر منتقد، تهیه کننده و بازیگر فنلاندی در ابتدای این نشست خود را به عنوان نویسنده معرفی نمود و با اشاره به داشتن 76 فیلم اظهار داشت:

  کارگردانی کار سختی است. ساخت فیلم در اسکاندیناوی نیاز به بودجه دارد و تامین منابع مالی چندان آسان نیست و من اگر بتوانم در آینده منابع مالی لازم را برای ساخت یک فیلم تامین کنم فیلمی خواهم ساخت.


این تهیه کننده سینما که سابقه همکاری با اینگمار برگمان را دارد ، ادامه داد:

امروز این جا هستم که به سوالات شما درباره فیلمسازی پاسخ دهم هر چند که سینمای ایران را چندان نمی شناسم و می خواهم با حضور در این جشنواره با فضای فرهنگی این کشور بیشتر آشنا شوم.

به گفته وی، تفاوت فرهنگی میان سینمای ایران و اسکاندیناوی که بخشی از اروپاست بسیار زیاد است.


این تهیه کننده سینما درباره ساخت فیلم در فنلاند توضیح داد:

در این کشور مقداری از بودجه فیلم از طریق حمایت مالی مردم تامین می شود و بخشی از طریق تلویزیون. اگر امید حمایت مالی وجود داشته باشد ما می توانیم فیلم بسازیم اما با وجود ۱۰ میلیون نفر جمعیت، امید به این حمایت مالی کمی دشوار است.


دانر در ادامه به اهمیت حضور فیلمسازان زن اشاره کرد و گفت:

امروزه ۹۰ درصد فیلم ها توسط مردان ساخته می شوند و من معتقدم باید حجم این فعالیت ها بیشتر شود و به همین دلیل خودم در مقام تهیه کننده با سه فیلمساز زن همکاری داشته ام.


تهیه‌کننده فیلم سینمایی «فانی و الکساندر» به کارگردانی برگمان درباره وسواس هایی که اینگمار برگمان درباره طراحی صحنه و لباس این فیلم داشته است، گفت:

زمانی که من تهیه کننده این فیلم شدم هیچ تهیه کننده ای حاضر به ساخت آن نشده بود. من تهیه آن را پذیرفتم و یک سال زمان برد تا منابع مالی لازم برای ساخت تامین شود. البته این فیلم دو نسخه تلویزیونی و سینمایی دارد و نسخه سینمایی آن موفق به دریافت جایزه اسکار شد. آقای برگمان نسخه تلویزیونی را بیشتر دوست داشت و من نسخه سینمایی را بیشتر دوست داشتم که این به سلیقه و نگاه شخصی ما بازمی گشت.


وی با تاکید بر این نکته که به عنوان تهیه کننده حدود ۸۰ فیلم هیچ گاه درباره محتوای اثر حرفی نزده و بیشتر روی بودجه و برنامه تمرکز داشته است، اظهار کرد:

برگمان بسیار روی برنامه حساس و دقیق بود.

دانر ابراز امیدواری کرد که فیلمسازان ایرانی در عرصه داخلی و بین المللی فیلم ساخته و موفقیت های بیشتری کسب کنند.


وی در پاسخ به پرسشی درباره تبدیل فیلم های ۳۵ میلیمتری به دیجیتال گفت:

در فنلاند ۹۷ درصد از فیلم ها با حمایت دولت به دیجیتال تبدیل می شوند و این کار برای نگهداری از فیلم ها بسیار اهمیت دارد.


خالق کتاب «پدر و پسر» درباره تاثیر حضورش در عرصه سیاست بر فیلمسازی اش توضیح داد:

حدود ۱۴ سال در پارلمان فعالیت داشتم و دو فیلم هم در این باره دارم. شخصا نظرم با نظر دولت متفاوت است اما کسی حق ندارد جلوی فیلمسازی من را بگیرد.

دانر یکی از علایقش را نقد سیاست دانست و گفت:
فیلم هایی که ساخته می شوند باید در راستای بیان تجربیات ملل آن کشور باشند. این گونه فیلم ها باعث کنار رفتن مرزهای میان افراد می شوند البته ساخت این فیلم ها آسان نیست. ساخت فیلم درباره ایرانی ها بسیار مهم است همان طور که فیلمسازی درباره مردم اسکاندیناوی اهمیت دارد.

یورن دانر در پایان این نشست اظهار داشت :
امیدوارم ایرانیان از طریق فیلم هایشان, بتوانند فرهنگ و آزادی بیان شان را انتقال دهند.

یورن دانر در سطح جهانی با تهیه‌کنندگی فیلم اینگمار برگمان یعنی «فانی و الکساندر» شناخته می‌شود؛ فیلمی که در سال ۱۹۸۴ در مجموع چهار تندیس طلایی از جمله اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را به دست آورد و دانر را به تنها فنلاندی تا امروز بدل کرد که برنده جایزه آکادمی شده است.

نویسنده: پگاه ماسوری



تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ