دلیل رد کردن جایزه اسرائیلی از سوی ناتالی پورتمن
ناتالی پورتمن بازیگر سرشناس هالیوود اعلام کرده یک جایزه افتخاری را از رژیم صهیونیستی نمی‌پذیرد و راهی این سرزمین نمی‌شود.

پورتمن به دلایل سیاسی حاضر به سفر به بیت‌المقدس نیست

ناتالی پورتمن برای این که مخالفت خود را علیه رژیم صهیونیستی نشان دهد، قصد ندارد یک جایزه افتخاری اسراییلی را بپذیرد. جایزه ژنسیس برای تجلیل از افراد هنرمندی اهدا می‌شود که تلاش خود را وقف جامعه یهودیان و ارزش‌های یهودی می‌کنند. این جایزه که امسال برای تجلیل از دستاوردهای ناتالی پورتمن قرار بود به وی اهدا شود با مخالفت ناتااین بازیگر روبرو شد. پورتمن اعلام کرد در این مراسم شرکت نمی‌کند و این جایزه را دریافت نخواهد کرد. این مراسم قرار است در ماه نوامبر برگزار شود. بنیاد جایزه ژنسیس با صدور بیانیه‌ای از پورتمن به عنوان بازیگری مطرح و یک فعال اجتماعی یاد کرده و ابراز علاقه کرده بود که میزبان وی باشد اما پس از اعلام نظر پورتمن آنها ابراز تاسف کردند که پورتمن به دلایل سیاسی حاضر به سفر به بیت‌المقدس نیست. آنها نگرانی خود را از این که تصمیم پورتمن منجر به تداوم چنین نظری شود و تلاش آنها را که سعی دارند از مسایل سیاسی برکنار بمانند خنثی کند، ابراز کردند. این در حالی است که در ماه دسامبر نیز خواننده جوان «لرد» کنسرت خود را لغو کرد و اعلام کرد به تل آویو نمی‌رود تا از جنبش بایکوت اسراییل حمایت کرده باشد.

پورتمن متولد بیت‌المقدس است و تاکنون بارها به صورت علنی مخالفت خود را از بنیامین نتانیاهو ابراز کرده است. وی در گفتگویی در سال ۲۰۱۵ اعلام کرده بود کاملا با نتانیاهو مخالف است و بسیار از انتخاب مجدد وی ناراحت شده است. جنبش بایکوت هنری اسراییل مدتی است مطرح شده و بر مبنای آن بسیاری از هنرمندان برای حمایت از مردم فلسطین و اعتراض به رفتار رژیم صهیونیستی از سفر به این سرزمین و حضور در برنامه‌های فرهنگی و هنری خودداری می‌کنند. یکی از جوایز ارایه شده در بسته جوایز نامزدهای اسکار ۲۰۱۷ سفر به سرزمین‌های اشغالی توسط اسراییل بود که جنبش بایکوت اسراییل از نامزدها خواست این هدیه را نپذیرند و هیچ یک از نامزدهای اسکار ۲۰۱۷ راهی این سفر نشدند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: mehrnews.com