روایت جذاب کارن شاه نظرف از تفاوت فیلمسازی در روسیه و شوروی سابق
کنفرانس رسانه ای کارن شاه نظرف کارگردان و فیلمساز اهل روسیه، روز گذشته در پردیس سینمایی چهارسو با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

کنفرانس مطبوعاتی با حضور کارن شاه نظرف

کان شاه نظرف در ابتدای نشست رسانه در جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار داشت که:

من ابتدا تحصیلاتم را در یکی از دانشگاههای سینمایی به اتمام رسانیدم. مدتی دستیار بودم. اولین کارهایم فیلم های کوتاه بود سپس به فیلم های بلند تر روی آوردم. شش فیلم در دوره اتحاد جماهیر شوروی ساختم و در کل بیست فیلم و یک سریالدر کارنامه هنری خود دارم.و حدود بیست سال در سمت است که در سمت مدیر یک شرکت سینمایی فعالیت می نمایم.

کارن شاه نظرف در نشست رسانه ای جشنواره جهانی فیلم فجر 97 درباره تفاوت های فیلم سازی در روسیه و شوروی سابق چنین توضیح داد:

فیلمسازی در روسیه قبل و بعد از فروپاشی شوروی فیلمسازی تفاوت زیادی وجود دارد. در زمان شوروی اصلا نیازی نبود که به دنبال حامی مالی بگردی. دولت مستقیم حمایت میکرد ولی سانسور زیاد بود.اگر جمله ای مخالف حزب کمونیست میگفتی سانسور میشد. اما در سینمای حال حاضر روسیه سانسوری در کار نیست، ولی حمایت مالی لزوما با ضمانت نیست. در زمان شوروی سوسیالیسم حاکم بود و اکنون کاپیتالیسم حکمفرماست. در شوروی در مرحله اول سناریو بررسی میشد و اگر صلاح میدیدند سانسور اعمال میشد.

کارن شاه نظرف سخت ترین ژانر سینمایی را ژانر کمدی موزیکال دانست و توضیح داد:


ژانر موزیکال کمدی سخت ترین ژانر برای کار کردن است. البته در عین سختی جالب و بسیار تخصصی ست. اولین کار سینمایی من یک کار موزیکال بود که در حین ساخت آن خیلی چیزها را یاد گرفتم،و به علت سختی بیش از حد این ژانر دیگر قصد ادامه دادن آن را ندارم.


کارن شاه نظرف سینمای ایران را یک سینمای قوی دانست و توضیح داد:

من در کل سینمای ایران را دوست دارم میتوانم بگویم چشم انداز و آینده خوبی در انتظار آن است و در جهان شناخته شده است از لحاظ سینمایی قوی است سینمای خودش را دارد مشخص است که دانشگاه و سینماهای خوبی در ایران وجود دارد . سینمای ایران به واسطه اصغر فرهادی و بسیاری دیگر از کارگردانان در دنیا شناخته شده است.


وی درباره چشم انداز فیلم «ترور تزار» نسبت به موضوعی که به شخصیت های تاریخی ارجاع داده می‌شود، توضیح داد:

اگر دقت کنید فیلم در دو زمان حال و گذشته روایت می شود و به همین دلیل است که آن چیزی که در گذشته اتفاق افتاده در زمان حال هم در حال رخ دادن است.  در واقع داستان این فیلم درامی در بستری تاریخی است و نگاهی روانشناسانه بر وقایع دارد.


شاه نظرف درباره اینکه آیا جوایز جشنواره های جهانی مانند کن بر سینمای روسیه تاثیر داشته است، عنوان کرد:

جشنواره های سینمایی مانند کن قطعا به دیده شدن فیلم ها کمک می کنند زیرا بازاری جهانی برای فیلم به حساب می آیند.

وی درباره تاثیر سیاست بر جشنواره های جهانی فیلم خاطر نشان کرد:

هر چیزی خیلی بزرگ میشود تحت تاثیر سیاست تغیبر میکند. فستیوال های کوچکتر شاید بیشتر به هنر توجه میکنند چرا که در آن ها سیاست کمتر دخالت میکند.



نویسنده: پگاه ماسوری


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ