حرف های دلنشین منوچهر آذری درباره عشقش
منوچهر آذری هنرمندی که 40 سال از عمرش را در رادیو گذاشته است و صدایش برای بسیاری آشناست. اینک در آستانه هفتاد و هشتمین سالروز تولد رادیو از عشقش سخن می‌گوید.

من به رادیو نمی‌آیم مگر اینکه با همان تیم قبلی خود به رادیو برگردیم

منوچهر آذری با بیان اینکه خوبی‌های دنیا را برای مردم ایران آرزو می‌کند، در پاسخ به این پرسش که رادیو کوچکتر است یا شما با طنز؟ گفت:

رادیو در حال حاضر از من کوچکتر است، چون می‌توانیم آن را در موبایلمان گوش کنیم. در زمان قدیم بود که رادیو بزرگ بود و حجم زیادی را می‌گرفت. ما در گذشته رادیو را به کمک ناودان خانه خود می‌گرفتیم؛ به این صورت که سیم نازکی را به ناودان وصل می‌کردیم و گوشی را در گوش خود قرار می‌دادیم. آن زمان فقط رادیو ایران بود و برنامه‌های قشنگی هم داشت.

این بازیگر رادیو و تلویزیون درباره‌ی اولین رادیویی که خریدند، یادآور شد:

شب‌ها در بالکن، گوشی را در گوش خود می‌گذاشتم و داستان شب را گوش می‌دادم. در نهایت با اصراری که داشتم پدرم رادیویی را خرید به قیمت ۳۰۰ تومان که بسیار گران بود. در آن زمان تلویزیونی وجود نداشت و رادیو برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ای تولید می‌کرد که تهیه اغلب آن‌ها با شاهرخ نادری بود.

منوچهر آذری ادامه داد:
رادیو از لحاظ سنی از من بزرگتر است. من سال ۱۳۵۳ زمانی که ۲۶ سال داشتم به رادیو آمدم. من از کلاس پنجم دبستان در مدرسه برای بچه‌ها کار تئاتر می‌کردم و نمایش می‌گذاشتم. همچنین صدای معلم‌ها را تقلید می‌کردم. بعد از مدتی در هنرکده هنرهای دراماتیک، فن بیان، کارگردانی و هنرپیشگی خواندم.

آذری با اشاره به ورود خود به تلویزیون اظهار کرد:

زمانی که در تالار فرهنگ برای تئاتر مدرسه‌مان رفته بودم با فرهنگ مهرپرور آشنا شدم و با هم دوست شدیم. هر دوی ما پیش حسن خیاط باشی رفتیم و آن زمان هم تازه تلویزیون تأسیس شده بود. در واقع من از تلویزیون به رادیو آمدم. یک روز برنامه‌ای را اجرا می‌کردم و آقای حمید قنبری کار من را دید و خوشش آمد و گفت چقدر خوب و زنده اجرا می‌کنی. در همان زمان بود که به رادیو آمدم و رادیو عشق من بود.

او ادامه داد:
در آن زمان رادیو شنونده زیادی داشت و برنامه‌های خوبی با نویسنده‌های بزرگی که در آن همکاری می‌کردند، تولید می‌شد. من در رادیو برنامه‌های مختلفی را اجرا کردم.

این طنزپرداز رادیویی درباره سختی ورود به رادیو در زمان گذشته بیان کرد:

تعداد زیادی از مردم عشق رادیو را داشتند اما آن زمان برای ورود به رادیو شرایطی مانند درس خواندن و استعداد وجود داشت و به هر کسی اجازه داده نمی‌شد که به رادیو وارد شود. در واقع اگر این روزها شنونده رادیو کم شده، به این دلیل است و رادیو ارزش و اعتبار گذشته را ندارد. به دلیل این که شبکه‌های ماهواره‌ای ظهور کردند و شبکه‌های اجتماعی زیاد شدند؛ بنابراین کسی رادیو گوش نمی‌کند.

آذری با اشاره به فعالیت خود در رادیو گفت:

من ۴۰ سال عمر خود را قبل و بعد از انقلاب در رادیو گذاشتم. صدای من برای مردم بسیار آشناست. آقای توکل در گذشته از مردم نظرخواهی کردند و من بین ۵۲ هنرپیشه رادیو در صدا نفر اول شدم. در آن زمان که اولین جشنواره رادیو برگزار شد، از من تقدیر کردند. همچنین شبکه مستند هم تصمیم دارد از من برنامه‌ای بسازد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون لحظاتی بوده که از ورود به رادیو پشیمان شده باشد؟ بیان کرد:

من از آمدن به رادیو پشیمان نیستم چون از طریق آن مردم من را شناختند؛ البته ما در برنامه «جمعه ایرانی» که ۱۲ سال روی آنتن بود کار می‌کردیم تا اینکه آقای سرافراز آمد و برنامه ما قطع شد؛ بعد از آن من با آقای توکل که تهیه‌کننده بسیار خوبی است ماندم و اکنون در سایت شادشو فعالیت می‌کنیم و کارهای من در این سایت وجود دارد.

آذری ادامه داد:
آن‌هایی که باید در رادیو فعالیت کنند، در حال حاضر نیستند؛ زیرا توی ذوقشان زدند یا خودشان رادیو را رها کردند و رفتند. اگر برنامه «دورهمی» توانسته جذب مخاطب کند به این دلیل است که برنامه‌های قشنگ و دلچسبی دارد و متنوع است. ما هم در «جمعه ایرانی» کار می‌کردیم، چرا برنامه ما را قطع کردند؟ ما فقط در این برنامه صدا داشتیم و تصویری نبود که بتوانند ایراد بگیرند. من به رادیو نمی‌آیم مگر اینکه با همان تیم قبلی خود به رادیو برگردیم.

این گوینده رادیو با اشاره به برنامه تلویزیونی که به‌ زودی به روی آنتن می‌آید، اظهار کرد:

من برنامه‌ای با اکبر عبدی در تلویزیون دارم که در دو برنامه او که ضبط شد، حضور داشتم. اسم این برنامه «شبی با عبدی است» که به زودی به روی آنتن می‌رود.

او با بیان اینکه من با رادیو زندگی کردم، اضافه کرد:

نه تنها من بلکه تمام هنرمندانی که فوت کردند مانند منوچهر نوذری، عزت‌الله مقبلی و فرهنگ مهرپرور و همچنین عده‌ای از گزارشگرهایی که برای رادیو کار می‌کردند و به جبهه رفتند و شهید شدند، برای رادیو زندگی کرده‌اند.

آذری با اشاره به وضعیت مالی رادیو بیان کرد:

رادیو در حال حاضر پول ندارد اما تعداد زیادی با عشق و علاقه در رادیو کار می‌کنند. البته برخی نیز به شبکه‌های تلویزیونی می‌روند برای اینکه در تلویزیون بیشتر دیده می‌شوند و پول بیشتری هم داده می‌شود.

این گوینده رادیو در پایان گفت:
اگر رادیو برنامه‌های خوبی داشته باشد مردم گوش می‌دهند. رادیو باید ۷۰ درصد موسیقی و ۳۰ درصد گفتار باشد. اگر رادیو پیام دیده شد به این دلیل است که هر چهار ساعت مجری و گوینده‌هایش عوض می‌شوند و گروه دیگری برای اجرا می‌آیند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir