از ماجرای مسلمان شدن ای آر رحمان تا زمانی که عشق را انتخاب کرد
روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت نود و هفت در محل گذر اجتماعات پردیس چارسو نشست خبری ای آر رحمان موسیقی دان و خواننده سرشناس هندی در جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد.

کنفرانس مطبوعاتی ای آر رحمان در جشنواره جهانی فیلم فجر

ای.آر. رحمان در ابتدای نشست اظهار داشت:
از زمانی که کودک بودم خانواده ام تغییر مذهب داده اند و مسلمان شده اند. نخستین کاری که به طور حرفه ای انجام داده ام خواب های بمبئی بوده است اما آن زمان دنیا پذیرش تئاترهای موزیکال اینچنینی را نداشته است. فیلم بمبئی توسط استادم ساخته شده است. مضمون این فیلم نزدیک به باور ایشان است و به نظرش حقیقت دنیا را در این فیلم می توان دید. وقتی که کودک بودم به موسیقی ملل مختلف گوش می دادم و از نظر من موسیقی محدود به زبان و نژاد مشخصی نمی شود. سبک موسیقی را بر اساس نظر کارگردان و فیلمنامه انتخاب می کنم ولی خودم به موسیقی الکترونیک و سنتی علاقمندم. من به ندرت زمان فیلمبرداری حضور دارم ولی حتما موقع میکس فیلم حتما حضور می یابم. فیلم میلیونر زاغه نشین در مورد رستگاری انسان هاست. این فیلم می‌توانست هر جایی فیلمبرداری شود خیلی ها انتقاد کردند چرا این حجم از فقر و بدبختی را در جامعه هند نمایش دادید. اما این اتفاق در هر جایی می‌توانست نمایش داده شود.

ای آر رحمان موسیقیدان هندی در جشنواره جهانی فجر

ای آر رحمان موسیقیدان هندی در جشنواره جهانی فجر

آهنگسازان محبوب من ونجلیس و انیو موریکونه هستند و یکی از فیلمساز هان محبوبم مجید مجیدی ست. یک خواننده خوب، خواننده ای ست که بتواند احساسش را کامل بروز دهد. علاقمندم با سی وی واندر کار کنم.

من از سال ۲۰۰۷ که شروع به کار موسیقی فیلم کردم. البته دیدم در فیلم ها موسیقی به عنوان بک گراند استفاده می شود. البته به موسیقی رقص هم علاقمندم و دلم برای موسیقی رقص در فیلم ها تنگ شده است.

چرا در موسیقی فیلم های تان علی رغم علاقه هندی ها زیاد آهنگ های مناسب رقص نمی سازید؟ تفاوت و تمایز هالیوود، بالیوود و سینمای ایران چیست؟

در ایران دایره محدودی برای کار دارند، باید و نباید های زیادی در فیلم های شان دارند خیلی از صحنه ها و مفاهیم را نمی توانند کار کنند اما با این وجود فیلمسازان ایرانی فیلم های خوبی می سازند. من از موسیقی ایران سامی یوسف را میشناسم و با وی دوست هستم.

چه چیزی در فیلم های مجید مجیدی شما را جذب کرد ؟

من پس از دیدن فیلم رنگ خدا فهمیدم می شود با عناصر ساده ترکیب زیبایی را خلق کرد.

قبلا گفته بودید که برای آهنگسازی فیلم محمد رسول الله شش ماه طول کشید تا به یک زبان مشترک با مجید مجیدی رسیدید همکاری در کار دوم آیا راحت تر به تعامل رسیدید؟

بله در کار دوم سریعتر به تعامل رسیدیم اما به لحاظ موسیقایی فشار زیادی روی من و مجید مجیدی وجود داشت.

ای آر رحمان موسیقیدان هندی در جشنواره جهانی فجر

ای آر رحمان موسیقیدان هندی در جشنواره جهانی فجر

به عنوان اولین مسلمانی که اسکار گرفتید چه احساسی داشته اید؟

همیشه سیاست وجود دارد و جدل عشق و نفرت عشق باعث می شود که همه را به یک چشم نگاه کنید من عشق را انتخاب کردم.

لطفا کمی درباره موسیقی لاگا صحبت کنید.

 فیلم لاگا برای من یک نقطه عطف بود. انگار صفحه ای از فیلم بن هور بود با این تفاوت که لاگا ریشه هایش در سنت است. من در آن زمان به دنبال پرسش های ذهنی ام بودم زمانی که هنوز پاسخ ها برایم آشکار نبودند.

لحظاتی از موسیقی ایشان به اسم ماهیا پخش شد. ایشان اظهار داشتند که تا به حال به این اثر خود گوش نداده بودند. ماهیا به معنی معشوقه است. من کلا به ایران آمدن را دوست دارم و هر بار که به ایران می آیند چیز جدیدی را کشف میکنم ایران کشوری ست که از مردمش و کشورش الهام گرفته ام.مرسی ایرانیان به خاطر چیزی که هستید.

 افتخارات ای.آر. رحمان موسیقدان هندی:

ای.آر. رحمان برنده جوایز بسیاری از جمله سیزده جوایز فیلم فیر، چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یکجایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده‌است. رحمان در سال ۱۹۹۵ دریافت کننده جایزه ملی موریس و جایزه مالزی برای کمک‌هایش به هنر موسیقی بود. وی همچنین دریافت کنندهٔ چهار جایزهٔ ملی و ۶ جایزهٔ دیگر از بابتِ اجرای بهترین موسیقی‌ها در فلم‌های هندی و تِلگو (فلمهای سینمای جنوبِ هند) است. نه‌ تنها این، بلکه رحمان دریافت کنندهٔ ۱۵ جوایز از جشنوارهٔ " فلم فِیر " می‌باشد.


گزارش تکمیل شد.



عکاس: شهاب اسدی 

گزارش: پگاه ماسوری


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ