نیکو خردمند
صدا و چهره‌اش را می‌شناختم، خوش صدا، خوش بیان و نیك سرشت و دانا. فكر نمی‌كردم روزی هم بازی‌اش شوم، در اولین تجربه سینمایی‌اش در فیلم...

 داریوش ارجمند در یادداشتی، یاد و خاطره زنده یاد «نیكو خردمند» را گرامیداشت.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، داریوش ارجمند در یاداشتی به خاطراتش در دوران همكاری با زنده یاد «نیكو خردمند» اشاره كرده است.
بنابراین گزارش، در این یادداشت كه نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته، آمده است:
صدا و چهره‌اش را می‌شناختم، خوش صدا، خوش بیان و نیك سرشت و دانا. فكر نمی‌كردم روزی هم بازی‌اش شوم، در اولین تجربه سینمایی‌اش در فیلم واروژ كریم مسیحی، «پرده آخر» كه نخستین پرده بازی‌اش بود، هیجان زده بود و با صراحت می‌گفت: نمی‌دانم، می‌توانم یا نه؟ ... باید كمكم كنی. یك بازیگر دیگر نیز در فیلم واروژ حضور داشت كه نخستین كار سینمایی‌اش بود؛ ماهایا پطروسیان و جالب اینكه این دو بازیگر زیباترین صحنه‌های بازی فیلم را خلق كردند و در حالیكه هر دو در تردید توانستن و نتوانستن بودند، بر هیجان و تردیدشان غلبه كردند.
نقش متفاوت و دشوار «ملوك» در فیلمنامه واروژ نیاز به بازیگری با ویژگی‌های تازه و غیر كلیشه‌ای داشت، در نخستین جلسه فیلمبرداری كه خواهر و برادر با هم مواجه شدند( كامران میرزا و ملوك، داریوش ارجمند و نیكو خردمند) بازی حیرت انگیز ملوك تحسین همه را برانگیخت.
هر چند دیر، ولی ستاره‌ای یگانه با ویژگی‌های تازه و نو و صدایی گیرا كه به گوینده احتیاج نداشت در سینما متولد شد. بانویی با نام نیكو خردمند، بانویی نیك، بانویی شكوه‌مند، بانویی مهربان كه غریزه بازیگری در نهادش بود و چه دیر به سینما آمد و چه زود از میان ما رفت.
من در سریال هفت سنگ نیز با او هم‌بازی بودم و بانو نقش مادر من را بازی می‌كرد، لذتی مضاعف از حضور او در این كار داشتم، آخرین كار بانو سریال «قاب‌های خالی» به كارگردانی مرتضی احمدی هرندی بود كه من هم در آن حضور داشتم ولی متاسفانه با بانو مواجهه و بازی نداشتم. اما افتخاری كه با حضورش به مجموعه قاب‌های خالی بخشید، فراموش نشدنی است. نقشی كه در ذات لحظاتش با زندگی و جسم دردمندش نزدیكی حیرت انگیزی داشت و با او هم عاقبت بود.
افسوس و صد افسوس كه جای خالی این بزرگان خالی می‌ماند...
برای روح بلند بانوی سینما و تلویزیون نیكو خردمند از خداوند متعال علو درجات و آرامش ابدی آرزو دارم.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com