«عباس كیارستمی»، رییس هیات داوران جشنواره فیلم مراكش تنها تقاضایش از برگزاركنندگان این رویداد سینمایی را ‌دعوت نشدن فیلم‌های ایرانی به بخش رقابتی عنوان كرد...
 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مراكش درحالی (جمعه) آغاز بكار می‌كند كه «عباس كیارستمی»، كارگردان ایرانی برنده نخل طلای كن ریاست هیات داوران را برعهده دارد.
«كیارستمی» در گفت‌وگوی كوتاهی كه در شماره دیروز روزنامه فرانسوی "اكسپرس" به چاپ رسیده است، گفت: داور بودن به‌نوعی شركت در یك بازی ناعادلانه است. در اصل برد و باخت در عالم هنر معنایی ندارد. من معمولا در ابتدای امر از پذیرفتن داوری جشنواره‌های مختلف خودداری می‌كنم.
«كیارستمی» افزود: بعد از پذیرفتن ریاست هیات‌داوران جشنواره ابوظبی كه از باب دوستی بود، متعاقبا نمی‌توانستم به جشنواره مراكش پاسخ منفی بدهم. اما به‌نظرم نپذیرفتن این مسؤولیت بهتر بود. اما به هرحال هنگام قبول این پیشنهاد درخواست كردم كه فیلمی از ایران به بخش رقابتی دعوت نشود.
خالق «طعم گیلاس» در توضیح این درخواست خود گفت: اگر فیلمی از ایران در این جشنواره جایزه‌ نمی‌گرفت، به شخصه می‌توانستم مسؤولیت آن را به‌عهده بگیرم، اما چنان چه عكس آن اتفاق می‌افتاد، ممكن بود مسوولان جشنواره تصور كنند كه این جایزه به دلیل ریاست من بر هیات‌ داوران بوده است.
«كیارستمی» در پاسخ به این كه خود را چگونه تماشاگری می‌داند گفت: همواره دوست دارم از تماشای فیلم‌ها شگفت‌زده شوم. با دیدن فیلم تنها یك سوال به ذهنم خطور می‌كند و این كه آیا این فیلم باورپذیر است؟
«كیارستمی» اظهار كرد: در واقع دنیای سینما موضوعاتی درونی و باطنی را به‌تصویر می‌كشد كه ابتدا باید از نظر احساسی و در وهله دوم از نظر عقلانی با دنیای مخاطب همخوان باشند. سینما از ویژگی بارزی برخوردار است و آن توان دخل و تصرف و تقلب در موضوعات است. مطمئنا من هم همین‌كار را در صنعت سینما انجام می‌دهم، اما به‌گونه‌ای كه تماشاگر چگونگی آن را متوجه نشود.
جشنواره فیلم مراكش كه تا روز 12 دسامبر ادامه خواهد داشت، امسال تاكید ویژه بر سینمای كره‌جنوبی دارد. طی سال‌های گذشته، اسپانیا، ایتالیا، مصر و انگلستان در محوریت برنامه‌های جشنواره مراكش بودند.
 
 گردآوری: گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir