اهدای لوح‌های تقدیر بخش بزرگداشت‌ها و نكوداشت‌های جشنواره و نیز اهدای جوایز و سیمرغ‌های بخش مواد تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی،‌ بخش‌هایی از مراسم افتتاحیه جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر بود كه برگزار شد...
 
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، در ادامه مراسم آغازین جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر، پس از پخش نماهنگ معرفی بخش‌های جشنواره، تیزری به یاد درگذشتگان سال گذشته سینمای ایران، امیر قویدل، مسعود رسام، مهدی نوربخش، نیكو خردمند، فرخ‌لقا هوشمند، عباس شباویز، پروین سلیمانی، پیمان ابدی و ناصر آراسته پخش شد و سپس، كلیپ دیگری به نام «لحظه‌های به یادماندنی» پخش شد كه در آن، بعضی از خاطرات عوامل پشت صحنه سینما تصویر شد.
 
* كسمایی: سپاسگزارم كه در زمان حیات، تقدیر خودم را می‌بینم
در ادامه مراسم آغازین جشنواره، احمد میرعلایی و علیرضا خمسه برای بخش تقدیر از تلاشگران جشنواره به روی صحنه رفتند و علی كسمایی اولین كسی بود كه برای دریافت جایزه به روی صحنه رفت.
این مدیر دوبلاژ پیشكسوت بر روی صحنه گفت: شاید خیلی از شما من را قبلاً دیده‌اید یا با من كار كرده‌اید بیش از 60 سال است كه در سینمای ایران خدمت كرده‌ام و سپاسگزارم كه در زمان حیات خودم تقدیر خودم را می‌بینم. برای هنرمندی كه جوانی و زندگی خود را در راه هنر میهنش صرف كرده و به پیری رسیده این بزرگداشت و تقدیر خوشایند است. آرزو می‌كنم و توصیه می‌كنم دست‌اندركاران سینما، تئاتر و تمام رشته‌های هنری تا اساتید این هنرها زنده هستند از آنها تقدیر كنند.
میرعلایی پس از اهدای جایزه علی كسمایی گفت: 25 سال پیش در تلویزیون در كلاس‌های گویندی شاگرد آقای كسمایی بودم و ایشان واقعاً من را تحمل می‌كرد.
 
* رضایی: 52 سال است كه در سینمای ایران خدمت می‌كنم
ابراهیم رضایی پایه‌گذار لابراتوارهای رنگی سینمای ایران نفر بعدی بود كه برای تقدیر به روی سن آمد و گفت:‌ من حدود 52 سال است كه در سینمای ایران خدمت می‌كنم و از بانیان این جشنواره كه به من افتخار دادند و از من تقدیر كردند تشكر می‌كنم.
وی لوح تقدیر خود را از خمسه و میرعلایی دریافت كرد.
 
* آذین: من را از ته صف انتخاب كردند!
محمدصادق آذین مدیر تولید با سابقه سینما در ادامه به روی صحنه رفت و پس از دریافت لوح تقدیر، گفت: خوشحالم امسال تیزری پخش شد كه خیلی از صحنه‌های خوب سینمای ایران را نشان داد و با دیدن این صحنه‌ها به یادم خودم افتادم كه همیشه اسمم در انتهای تیتراژها می‌آید! انتخاب من نیز، گویا اینگونه بوده و انگار از ته صف كسی را انتخاب كرده‌اند و به هر حال از این بابت ممنونم.
* جعفری: تقدیر از من نشانه رویكرد مطلوب نسبت به شبكه نمایش خانگی است
محمدمهدی جعفری مدیر شركت قرن بیست و یكم نیز در ادامه برای دریافت لوح تقدیر به روی صحنه آمد و گفت: خوشحالم كه به عنوان یك مدیر اینجا هستم و این نشان دهنده رویكرد خوبی است كه نسبت به شبكه نمایش خانگی وجود دارد و این حضور، استحقاق حمایت‌های بیشتر در آینده را دارد. به عنوان یك عضو كوچك و نماینده كادر مجرب مؤسسه قرن بیست و یك كه سال‌ها تلاش كردند جایگاه خوبی برای این شركت به وجود بیاید از همه تشكر می‌كنم.
 
* قدردانی از اصغر شاهوردی و متن همسر او
در ادامه اصغر شاهوری صدابردار سینمای ایران با ویلچر روی صحنه آورده شد و احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی درباره او گفت: چندی پیش قرار بود به منزل آقای شاهوردی بروم. همسرش به ما گفت كه ما در خانه یك فرشته را نگه می‌دارم كه وجودش را برای سینما گذاشت. همه كسانی كه در سینما هستند با این خطرات مواجه‌اند. آقای شاهوردی هم هنرمند بزرگی است اما من در خانه‌اش چهار فرشته دیدم كه خانواده‌اش بودند.
در ادامه همسر اصغر شاهوردی با حضور بر صحنه متنی پراحساس درباره تلاش‌های طاقت‌فرسای این صدابردار برای سینمای ایران قرائت كرد.
 
* اهدای لوح بزرگداشت قویدل به اعضای خانواده او
در ادامه مراسم، كلیپ‌های نكوداشت داریوش ارجمند، اسحاق خانزادی، محمدتقی پاك‌سیما و رضا برجی پخش شد و سپس محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جواد شمقدری برای تقدیر به روی صحنه آمدند.
اولین لوح تقدیر به خانواده امیر قویدل اهدا شد كه دو پسر، همسر و عروس قویدل برای دریافت این لوح روی صحنه رفتند.
 
* ارجمند: عبودیت خدا، نوكری مردم و خدمت به فرهنگ را سرلوحه قرار داده‌ام
داریوش ارجمند برای گرفتن لوح تقدیر خود از دستان وزیر ارشاد و معاونت سینمایی به روی صحنه آمد و گفت: همانگونه كه استاد كسمایی اشاره كرد، من هم از این كه در زمان حیاتم از من تقدیر شد، ممنوم. البته من معتقدم هنرمند نمی‌میرد. هنرمندان به مرز جاوادنگی می‌رسند و جاوادنگی در هنر است كه در ذهن تاریخ باقی می‌ماند. من عبودیت خدا، نوكری مردم و خدمت به فرهنگ ایران را سرلوحه زندگی خود قرار داده‌ام و امیدوارم خدا هم به من نظر لطف داشته باشد.
 
* خانزادی: خوشحالم كه پس از 5 دهه به فكر ما افتادند
اسحاق خانزادی نفر بعدی بود كه برای تقدیر بر روی صحنه رفت و با تشكر از برگزاركنندگان جشنواره، گفت: خوشحالم كه پس از نزدیك به 5 دهه تلاش برای فرهنگ مملكتم به این فكر افتاده‌اند كه تا زنده‌ایم برای‌مان بزرگداشت بگیرند.
 
* برجی: آوینی جمله معروفی داشت كه می‌گفت اگر كار برای خدا باشد از بین نمی‌رود
در ادامه رضا برجی به روی صحنه رفت و با دریافت لوح تقدیر خود، گفت: جای استاد شهیدم مرتضی آوینی، اینجا خالی است. او جمله معروفی داشت كه می‌گفت اگر كار برای خدا باشد از بین نمی‌رود. یادمان باشد ما در كشوری زندگی می‌كنم كه سینمای آن باید رنگ فرهنگ ناب ایرانی و اسلام ناب محمدی را داشته باشد.
محمدتقی پاك‌سیما نیز پس از حضور بر صحنه بدون گفتن كلامی جایزه خود را گرفت.
 
* اهدای نمادین جوایز برگزیدگان سال گذشته به خمسه و رسولیان
در ادامه نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی و سجادپور مدیر اداره نظارت و ارزشیابی به روی صحنه آمدند تا خودروهای سینماگران را كه از سال‌های گذشته باقی مانده بود، اهدا كنند و سجادپور در این بخش گفت: وظیفه ما فقط رفع مشكل از فیلم‌های گذشته نیست رفع مشكل از جوایز هم هست!
جوایز برگزیدگان بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر (كه قرار بود خودرو پراید و مینیاتور دریافت كنند) با مساعدت معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از محل اعتبارات این معاونت، از طریق خزانه‌داری بنیاد سینمایی فارابی، به صورت نمادین اهدا شد و «علیرضا خمسه» و «داوود رسولیان» نیز به نمایندگی از تمامی سینماگران این جوایز به آنها تعلق می‌‌گرفت با حضور بر صحنه آنها را دریافت كردند.
 
* اهدای جوایز بخش مواد تبلیغاتی
در این بخش هیئت داوران بخش مواد تبلیغاتی در این بخش از برنامه به روی صحنه رفتند و جوایز شركت‌كنندگان در این بخش به شرح ذیل اهدا كردند:
در بخش عكس دیپلم افتخار به احمدرضا شجاعی برای فیلم «پسر تهرونی» رسید.
لوح تقدیر و جایزه نقدی به عبدالله عبدی‌نسب برای فیلم «استشهادی برای خدا»
سیمرغ بلورین لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمد فوقانی برای فیلم «پستچی دوباره در نمی‌زند»
در بخش پوستر ضمن تقدیر از قباد شیوا سیمرغ بلورین به سحر صبا برای پوستر فیلم «در میان ابرها»‌ اهدا شد.
در بخش گرافیك محیطی نیز سیمرغ بلورین لوح تقدیر و جایزه نقدی به امیرشیبان خاقانی برای فلیم «نیش زنبور» اهدا شد و وی جایزه خود را به پدرش كه از مدیران پخش سینمای ایران تقدیم كرد.
سیمرغ بلورین و لوح افتخار بهترین آنونس به آرش معیریان برای «احضار شدگان» رسید و سیمرغ بلورین بهترین تیزر را مسعود آقابابائیان برای فیلم «آخرین ملكه زمین» دریافت كرد و اهدای این جوایز، پایان‌بخش افتتاحیه جشنواره فیلم فجر بود.
  
گردآوری: گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com