احسان علیخانی
از روز اول فروردین محمود شهریاری در یك جنگ تركیبی ساعت 19:25 به وقت محلی هر شبكه، برنامه یك‌ساعته نوروز ایرانی را به مدت 17 شب اجرا می‌كند. در این برنامه شاد آداب و رسوم و سنن ملی و....
 
شبكه جهانی جام‌جم ویژه برنامه‌های متعدد و متنوعی را برای پخش در نوروز سال 90 در نظر گرفته است. اجرای ویژه برنامه سال تحویل این شبكه بر عهده «احسان علیخانی» است.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، گروه‌های برنامه‌ساز این شبكه 18 برنامه و اداه كل تامین برنامه نیز 20 فیلم سینمایی و یك مستند و یك برنامه گفت‌وگو محور برای استفاده و بهره‌برداری ایرانیان مقیم خارج از كشور تدارك و تهیه دیده است كه به تفكیك گروه‌های برنامه‌ساز به شرح زیر اعلام می‌شود:
*گروه اجتماعی و خانواده
گروه اجتماعی و خانواده شبكه جهانی جام جم با 3165 دقیقه برنامه به اسامی نوروز مهربانی، خانه بهاری و در كوچه پس كوچه‌های شهر، از روز 27 اسفند 89 تا 14 فروردین 90 در خدمت بینندگان خواهد بود:
نوروز مهربانی
طی 17 روز از روز بیست و هفتم اسفند 89 هر روز به مدت 80 دقیقه برنامه‌ای با محتوای تفریحی، سرگرمی و اجتماعی با نام نوروز مهربانی با اجرای محمدرضا اسماعیلی، امیر پارسی، جواد انصافی، علی تهرانی و خانم موسوی در قالب تركیبی- نمایشی به تهیه‌كنندگی محمد خدادی لحظات شاد و نوروزی را در بخش‌های نمایشی، گزارش از حال و هوای نوروز در داخل كشور همراه با موسیقی‌های شاد و تصاویر بهاری برای مخاطبان پدید می‌آورد.
خانه بهاری
خانه بهاری از روز 27 اسفند سال‌جاری تا روز چهاردهم فروردین سال بعد به مدت 17 روز و هر روز به مدت 55 دقیقه، پخش خواهد شد. این برنامه ویژه بهار و عید نوروز است. آسیه مزینانی تهیه كننده خانه بهاری است و با مجریان نام آشنایی همچون الهام صفوی‌زاده، شعله قهرمانی، محمد نظری، راحله امینیان و زهرا مهرافزا یك برنامه فرهنگی اجتماعی را در قالب تركیبی با بخش‌های مختلف خانوادگی برای بینندگان در نظر گرفته است.
در برنامه خانه مهر بخش‌های گفت‌وگو با دانشجویان غیر ایرانی، چهره‌های ماندگار، قهرمانان ورزشی، نخبگان علمی به همراه بخش آشپزی با غذاهای مختلف استان‌های گوناگون پخش خواهد شد.
*گروه ورزش و سرگرمی
گروه ورزش و سرگرمی برای نوروز و تعطیلات اول سال نو با 1840 دقیقه برنامه به اسامی عید آمد و عید آمد، نوروز ایرانی و ورزش 89 دقایق شاد و مفرحی را برای بینندگان خود تدارك و تهیه دیده است:
عید آمد و عید آمد
قبل و بعد از سال تحویل به مدت 10 ساعت ویژه برنامه تحویل سال 90 با عنوان «عید آمد و عید آمد» با اجرای احسان علیخانی و به تهیه كنندگی محمد قنبری در قالب جنگ تركیبی و به صورت زنده و مستقیم از شبكه جهانی جام جم پخش می شود. این برنامه از ساعت 20 روز بیست و نهم اسفند آغاز و تا ساعت 6 بامداد روز بعد ادامه خواهد داشت. عید آمد و عید آمد میزبان هنرمندان و ورزشكاران و خوانندگان مشهور كشور است كه در برنامه به ایفای نقش خواهند پرداخت. كارشناسان و نظریه‌پردازان مختلفی نیز در این برنامه حضور می‌یابند و در مورد فلسفه نوروز و بهار، تحویل و تحول در طبیعت به ایراد سخن خواهند پرداخت.
كلیپ ویژه تحویل سال، گزارش‌های متنوع از حال و هوای شهروندان، خانواده معزز و معظم شهدا و جانبازان، همچنین گزارش از وضعیت خانوادگی هنرمندان و ورزشكاران مورد علاقه مخاطبان از جمله بخش‌های این برنامه است.
نوروز ایرانی
از روز اول فروردین محمود شهریاری در یك جنگ تركیبی ساعت 19:25 به وقت محلی هر شبكه، برنامه یك‌ساعته نوروز ایرانی را به مدت 17 شب اجرا می‌كند. در این برنامه شاد آداب و رسوم و سنن ملی و مذهبی ایرانیان برای نوروز مورد بررسی و كنكاش قرار می‌گیرد و خوانندگان و بازیگران سینما و تلویزیون با حضور خود لحظات خاطره انگیزی را برای ایرانیان مقیم خارج از كشور فراهم می‌آورند. تهیه كننده برنامه نوروز ایرانی ویژه ایام نوروز 90 علی‌محمد اسماعیلی است.
ورزش 89
وقایع افتخارآمیز سال 89 در المپیك گوانگ‌ژو و سایر موفقیت‌های ورزشكاران كشورمان در سال 89 را پیمان یوسفی هم به عنوان تهیه‌كننده و هم به عنوان مجری ورق می‌زند و وقایع و رویدادهای ورزش در سال 89 را با تصاویر مربوطه مرور و بررسی می‌كند. ورزش 89 عنوان این برنامه 40 دقیقه‌ای است كه در هفت برنامه از روز 27 اسفند ساعت 15 به وقت محلی هر شبكه، سوار بر امواج ماهواره به مهمانی چشم‌های مخاطبان ایرانی خارج از كشور و فارسی زبانان سراسر دنیا خواهد رفت.
گروه دانش و اقتصاد
گروه دانش و اقتصاد شبكه جهانی جام جم با 400 دقیقه برنامه به اسامی «اقتصاد 89» و «تا برج ثریا» دستاوردهای اقتصادی و علمی كشورمان در سال 89 را بررسی كرده است.
اقتصاد 89
برنامه اقتصاد 89 دستاوردهای اقتصادی در سال 89 را در گفت‌وگو با مسئولین و مقامات اقتصادی كشور مورد واكاوی قرار داده است. این برنامه 40 دقیقه‌ای در 5 شب در هفته آغازین فروردین 90 با تهیه‌كنندگی مصطفی پورحامدی و اجرای حمیدرضا دشتی پخش خواهد شد، درخصوص تجارت خارجی، گمرك، قانون هدفمندی یارانه ها، بورس، بیمه مطالب دیدنی و شنیدنی متناسب با ایام نوروز برای بینندگان تدارك دیده است كه همراه با وله، اخبار و مسابقه، علاقمندان مسائل اقتصادی را پای گیرنده‌های خود به صورت اساسی بند می‌كند.
تا اوج ثریا
تا اوج ثریا دیگر برنامه گروه دانش و اقتصاد است كه در 5 برنامه40 دقیقه‌ای با تهیه‌كنندگی محمود اسماعیل‌پور ساعی و با اجرای مهدی كاروند تولید و آماده پخش است كه در هفته اول فروردین 90 از طریق كانال‌های مختلف شبكه جهانی جام جم در جدول پخش قرار گرفته است.
تا اوج ثریا دستاوردهای علمی و پیشرفت های نانو تكنولوژی، همچنین دستاوردهای دانشمندان هسته ای كشور، پژوهشكده قلب، علم ژنتیك و تحقیقات فضایی ایران علاقمندان برنامه‌های علمی را مخاطب قرار داده و با بررسی موفقیت‌های حاصل شده در كشورمان، مخاطبان خود را از امید و شادابی سیراب می‌سازد. در این برنامه، مجری با مهمانان و كارشناسان علمی كشور گفت‌وگو كرده و وله و نمایش و بخش اخبار علمی از دیگر قسمت‌های این برنامه تولیدی است.
*گروه فرهنگ و تاریخ
در گروه فرهنگ و تاریخ، 3 برنامه جمعا به مدت 910 دقیقه برای تعطیلات نوروزی تهیه و تولید شده است:
ایران و ایرانی
نخستین برنامه این گروه، ایران و ایرانی است كه از روز 27 اسفند 89 آغاز و تا روز 14 فروردین 90 ادامه پیدا می‌كند. این برنامه با تهیه‌كنندگی محمدعلی اینانلو هر بار به مدت 30 دقیقه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان‌های مختلف را با محتوای فرهنگی، تاریخی و گردشگری به صورت مستند به تماشاگران معرفی خواهد كرد.
مجله فرهنگی نوروزنامه
از پنجم تا نهم فروردین ماه سال 90 مجله‌ای با تهیه‌كنندگی رسول تسلیمی و با اجرای امیر الهامی هر بار به مدت 40 دقیقه ورق می‌خورد كه در آن مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی در سال 89 به همراه نوروز در ادبیات فارسی، مباحث میراث فرهنگی مربوط به نوروز در قاب تصویر به مهمانی چشم‌های بینندگان خواهد رفت.
مجله تصویری هنر 89
ناصر ممدوح به عنوان مجری، 5 برنامه40 دقیقه‌ای از دهم تا چهاردهم فروردین با تهیه‌كنندگی مهرداد حجتی را كه اختصاص به مهم‌ترین رویدادهای هنری در سال 89 دارد به سمع و نظر بینندگان خواهد رساند.
*گروه كودك و نوجوان
در گروه كودك و نوجوان جمعا 1785 دقیقه برنامه ویژه این رده سنی به اسامی «عمو نوروز اومده»،‌ «مبارك» و «هفت سین» تهیه و تولید شده است:
عمو نوروز اومده
یك برنامه 25 دقیقه‌ای از روز 27 اسفند 89 تا 14 فروردین سال 90 برای خردسالان با اجرای ملیكا زارعی و محمد ریاضتی با نام «عمو نوروز آمده» به تهیه‌كنندگی ملیكا زارعی آماده پخش شده است كه بعد از اجرای پلاتو مجریان، نمایش عروسكی، گزارش، وله كلیپ و نماهنگ در آن پیش بینی شده است.
مبارك
یك برنامه 40 دقیقه‌ای به مدت 17 روز از 27 اسفند به بعد با محتوای فرهنگی، تفریحی و سرگرمی به تهیه‌كنندگی مجید قناد و مریم وطن‌پور برای كودكان با نام «مبارك» تدارك دیده شده است. این برنامه با اجرای هادی حسنعلی و حسین عباسی در قالب تركیبی - عروسكی داستانی را روایت می‌كنند كه در یك كارگاه عروسك‌سازی، عروسكی جان می‌گیرد و نام او را مبارك می‌گذارند، این عروسك با صدای خاص و چهره منحصر بفرد داستان‌های بعدی این شخصیت عروسكی را رقم می‌زند.
هفت سین
17 برنامه40 دقیقه‌ای با مخاطب قرار دادن نوجوان با نام هفت سین دیگر برنامه گروه كودك و نوجوان شبكه جهانی جام‌جم است كه این برنامه نیز از روز 27 اسفند 89 تا چهاردهم فروردین 90 همه روزه پخش خواهد شد. در این برنامه كه ویژه گروه سنی نوجوان است كیوان ساكت اف، اشكان خلیل‌نژاد، نگار مجرد، فرامرز قلیچ خانی و زهره بختیاری به عنوان مجری، بازیگرانی هستند كه به فراخور هر برنامه به اجرای نمایش‌های ویژه نوروز می‌پردازند و گزارش و نقالی را چاشنی برنامه دارند. تهیه‌كنندگی این برنامه فرهنگی كه در قالب تركیبی نمایشی عرضه خواهد شد، اشكان قاسملو است.
*گروه معارف و اندیشه دینی
در گروه معارف و اندیشه دینی 765 دقیقه برنامه ویژه نوروز در یك برنامه 45 دقیقه‌ای به نام بهار روشنایی تدارك و تهیه دیده شده است:
بهار روشنایی
نجم الدین شریعتی مجری نام آشنای شبكه جهانی جام جم، در نوروز سال 90 قبل از اذان ظهر محلی در 17 قسمت برنامه‌ای با نام بهار روشنایی را هر بار به مدت 45 دقیقه به تهیه‌كنندگی عمران صاحب جمعیان اجرا می‌كند كه گفت‌وگو با اساتید حوزه و دانشگاه مرتبط با نوروز و مباحث نوروزی از ویژگی‌های آن است. همچنین مباحث احكام و اعتقادی و تربیتی نیز متاثر از این ایام خواهد بود.
*گروه سیاسی
در گروه سیاسی شبكه جهانی جام جم نیز 280 دقیقه برنامه تهیه و تولید شده است.
جهان نما
كریم خود سیانی، مهناز آبشاری، زهرا حاج زینلی، حسین داستان و فاطمه سادات حسینی اجرای یك برنامه مستند داستانی را با محتوای سیاسی اجتماعی با نام جهان نما بر عهده دارند.
این برنامه در هفت قسمت 40 دقیقه‌ای در ایام نوروز پخش می‌شود كه با تلفیق روایات و داستان به بررسی مهم‌ترین رویدادهای ایران و جهان در سال 89 می‌پردازد. در این برنامه سیاسی نام احسان ابوالحسنی به عنوان تهیه‌كننده به چشم می‌خورد.
*تولیدات امور بین الملل
در امور بین الملل شبكه جهانی جام جم حدود 700 دقیقه برنامه ویژه نوروز تولید و پخش خواهد شد. این برنامه‌ها شبی با ایرانیان و گزارش‌های كوتاه نام دارد:
شبی با ایرانیان
هنرمندان مورد علاقه مردم در كشورهای سوئد، دانمارك، فنلاند، امارات، مالزی، تركیه، رومانی و یونان به هنرنمایی و اجرای جشن‌های ویژه نوروزی برای ایرانیان مقیم خارج از كشور خواهند پرداخت و دوربین با ثبت و ضبط این لحظات شاد و مفرح، ایرانیان مقیم سایر نقاط جهان را در این جشن سهیم می‌سازد. شبی با ایرانیان در نخستین روزهای فروردین در 13 برنامه 50 دقیقه‌ای از كانال‌های مختلف شبكه جهانی جام جم پخش خواهد شد.
گزارش‌های كوتاه
امور بین الملل همانگونه كه از نامش پیداست در گزارش هایی كوتاه و 1 تا 5 دقیقه ای تبریك سفرای كشورمان، رایزن های فرهنگی و جمعی از ایرانیان مقیم خارج از كشور را به سمع و نظر بینندگان شبكه جهانی جام جم خواهند رساند.
تامین برنامه
اداره كل تأمین برنامه شبكه جهانی جام جم، 20 فیلم سینمایی، 13 برنامه گفت‌وگو محور و یك مستند 14 قسمتی با نام مستند ایران جمعا به مدت 2615 دقیقه به مناسبت نوروز 90 پخش خواهد كرد.
*فیلم‌های سینمایی
اسامی این 20 فیلم سینمایی و بازیگران و تاریخ پخش آن به شرح زیر است:
27 اسفند ساعت 1:35 «بیست و سه گرم» با بازی ابراهیم آبادی، شهرام عبدلی و میرطاهر مظلومی
27 اسفند ساعت 22:30 «خواستگاری در وقت اضافه» با بازی رزیتا غفاری، نادر سلیمانی، حسن پورشیرازی و محسن قاضی مرادی
28 اسفند ساعت 1:35 «عید به خانه می‌آید» با بازی سیروس گرجستانی، نسرین مقانلو و هایده حائری
28 اسفند ساعت 22:30 «هدیه شب عید» با بازی آزیتا لاچینی، شبنم مقدمی و ساقی زینتی
29 اسفند ساعت 1:35 «حول حالنا» با بازی گوهر خیراندیش، آتیلا پسیانی و بابك حمیدیان
29 اسفند ساعت 22:30 «خانم بزرگ خواب می‌بیند» با بازی روشنك عجمیان، فردوس كاویانی
1 فروردین 90 ساعت 1:40 «جایزه بزرگ» با بازی مهران مدیری، بهنوش بختیاری و رضا شفیعی جم
2 فروردین 90 ساعت 1:40 «جشن ایرانی» با بازی اسماعیل محرابی، رامین راستاد، شهین تسلیمی
3 فروردین 90 ساعت 1:40 «هفت سین» با بازی حمیرا ریاضی، ارژنگ امیرفضلی، مینا جعفرزاده
4 فروردین 90 ساعت 1:40 «و دوباره بهار» با بازی مهدی پاكدل، مهسا كرامتی و علی دهكردی
5 فروردین 90 ساعت 1:40 «اگر تو نبودی» با بازی حمیدرضا پگاه، عاطفه رضوی، كمند امیرسلیمانی
6 فروردین 90ساعت 1:40 «خروس جنگی» با بازی رضا عطاران، مریلا زارعی، احمد پورمخبر
7 فروردین 90 ساعت 1:40 «مهمان مامان» با بازی پارسا پیروزفر، نسرین مقانلو، گلاب آدینه
8 فروردین 90 ساعت 1:40 «قلقلك» با بازی بیژن امكانیان، شقایق فراهانی، سیامك انصاری، رضا شفیعی‌جم
9 فروردین 90 ساعت 1:40 «رفیق بد» با بازی حمید جبلی، ایرج طهماسب، هما روستا
10فروردین 90 ساعت 1:40 «سفر خوش» با بازی رضا شفیعی جم، نادر امیر سلیمانی، ارژنگ امیرفضلی
11 فروردین 90 ساعت 1:40 «در انتهای كوچه زمستان»‌ با بازی هومن سیدی، آزاده صمدی
12فروردین 90 ساعت 1:40 «كفش‌های میرزا نوروز» با بازی علی نصیریان، محمدعلی كشاورز و جمشید لایق
13فروردین 90 ساعت 1:40 «از ما بهترون» با بازی شهرام عبدلی، نصرالله رادش، ناصر گیتی جاه
14فروردین 90 ساعت 1:40 «مهریه بی بی» با بازی علیرضا خمسه، جهانبخش سلطانی، ایراندخت یزدانی
*نوروز شناسی
13 برنامه گفت‌وگو محور با نام نوروز شناسی با حضور كارشناسان محترم استاد كزازی و دكتر الهی قمشه ای درخصوص اعتقاد مذهبی مردم راجع به نوروز باستانی و تحلیل‌های عرفانی از نور شدن هستی و انسان به بحث می‌پردازد و حاصل آن در قالب برنامه‌ای 25 دقیقه‌ای به سمع و نظر بینندگان می‌رسد. مصطفی پورحامدی تهیه كننده این برنامه است.
مستند ایران
استان یزد در برنامه مستند ایران در 14 قسمت 35 دقیقه‌ای به طور كامل معرفی می‌شود. حسین طاهری تهیه‌كننده این برنامه است كه در این مستند جذاب، ابنیه تاریخی، كویر و آثار باستانی یزد را در قاب تصویر به مهمانی چشم‌های مخاطبان ایرانی مقیم خارج از كشور و فارسی زبانان سراسر دنیا می‌برد.
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com