تفاوت‌های امسال و پارسال فصل حجاب!
سالیانی است که آغاز فصل گرما مصادف است با آغاز حرف‌ها و طرح‌هایی درباره حجاب و رعایت پوشش! در مسئله شروع فصل حجاب و این که چه دمایی از هوا یعنی فصل حجاب شروع شده، بین کارشناسان اختلاف است و...
سالیانی است که آغاز فصل گرما مصادف است با آغاز حرف‌ها و طرح‌هایی درباره حجاب و رعایت پوشش! در این ایام مسئولان فرهنگی و غیر فرهنگی درباره رعایت حجاب و قوانین پوششی حرف‌های مهمی می‌زنند و همگان را ابتدا به کار فرهنگی - ترویجی و سپس به برخوردهای قانونی توصیه می‌کنند. عموما این حرف و حدیث‌ها با اردیبهشت ‌ماه شروع می‌شوند و از نیمه‌ شهریور کم‌کم فیتیله‌اش پایین کشیده می‌شود تا ابتدای سال بعد. این دوره که هر سال تکرار می‌شود و ما به آن فصل حجاب می‌گوییم، امسال تفاوت‌هایی با سال‌های گذشته داشت:

- امسال چون انتخابات ریاست جمهوری را داشتیم و مسئله مشارکت در انتخابات مهم بود ترجیح داده شده بود در شروع فصل حجاب خیلی هم کار فرهنگی و اعمال قانون صورت نگیرد تا مشارکت در انتخابات پایین نیاید! شاید هم اشکال از دماسنج‌های اداره هواشناسی بوده و هنوز هوا آن قدر هم گرم نبوده است! چون در مسئله شروع فصل حجاب و این که چه دمایی از هوا یعنی فصل حجاب شروع شده، بین کارشناسان اختلاف است و شاید در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز هوا سرد بوده و به فصل حجاب داخل نشده بودیم! اصلا شاید این پیشنهاد را دادیم که برای حل این مشکل زین پس انتخابات ریاست‌جمهوری مانند انتخابات مجلس در فصل‌های سرد سال انجام شود!

- تفاوت بعدی مربوط می‌شود به رویکرد همیشگی تلویزیون ضرغامی در ایام انتخابات! در این ایام تلویزیون افرادی را که تا قبل از آن نشان نمی‌داد را نشان می‌داد؛ چهره‌هایی که هر ۲ سال یکبار مجال این را پیدا می‌کردند در تلویزیون دیده شوند تا یک وقت خدای ناکرده مشارکت پایین نیاید. این قضیه گاهی به حدی بود که دل‌مان برای کسانی که تا قبل از این در تلویزیون نشان می‌داد، تنگ می‌شد! شاید برای حل این مشکل همان پیشنهاد بالا را دوباره مطرح کردیم یعنی تغییر فصل انتخابات. الان که دارم فکر می‌کنم می‌بینم این دو فصل یعنی فصل انتخابات و حجاب، بدجوری با هم منافات دارند!

- امسال هم یک انتخابات با مشارکت بالا داشتیم به کوری چشم دشمنان و هم تیم ملی فوتبال‌مان به جام جهانی راه پیدا کرد بدون هیچ حرف و حدیثی. شاید به دلیل همین دو اتفاق میمون بود که در میانه فصل حجاب، روز عفاف و حجاب (۲۱ تیر) آمد و رفت و حتی همان حرف‌های کلیشه‌ای و شعارهای همیشگی را هم نشنیدیم یا کمتر شنیدیم! برای این مورد هم اگر بخواهیم پیشنهادهایی بر منوال بالا بدهیم باید روز عفاف و حجاب را تغییر بدهیم، شاید هم از تاریخ حذفش کردیم!

- اواخر فصل حجاب امسال هم مصادف شد با دو اظهار نظر جالب و بحث‌ برانگیز که تفاوتش با سال‌های پیش از این جهت بود که مسئولان عموما در اواخر فصل حجاب دیگر در این مورد صحبت نمی‌کردند و در حال کشیدن نفس راحتی بودند که: «آخیش امسال هم گذشت!». اولین اظهار نظر از رییس‌جمهور محترم بود که از نیروی انتظامی خواسته بود با رویکرد اخلاقی و به دور از افراط و تفریط با موضوع بدحجابی برخورد کند. دومین اظهارنظر جالب‌تر مربوط به آیت‌ا... جنتی بود که در خطبه‌های نماز جمعه همین هفته پیش چنین اظهار فرموده بودند که: «دانشجو در دانشگاه به دنبال نمره است و هرچه استاد بگوید، گوش خواهد داد.

اگر استاد به دانشجو بگوید برای دادن نمره، حجاب و عفاف خود را رعایت کن، دانشجو این کار را انجام می‌دهد چرا که برایش هزینه‌ای ندارد. خیلی‌ها به ما می‌گویند دانشجو با حجاب وارد دانشگاه می‌شود اما بعد از مدتی تغییر می‌کند، اگر کسی را جلوی در بگذارند و بگویند اگر حجاب‌تان را رعایت نکنید در نمره‌تان اثر خواهیم داد، مسلما به آن عمل خواهد کرد». در مورد این دو اظهارنظر هم اصلا ما کی باشیم که پیشنهادی داشته باشیم! انشاا... تا شروع فصل حجاب سال بعد، آن‌قدر کار فرهنگی می‌کنیم که نه تنها در کشور ما که در همه کشورهای دوست و همسایه، فرهنگ عفاف و حجاب آن چنان نهادینه شده باشد که احتیاجی به پیشنهادهای ما نباشد!



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: alef.ir



مطالب پیشنهادی :
عکس: اسکارلت جوهانسون و برادر دوقلویش + بیوگرافی
چرا مهتاب نصیرپور دستگیر شد؟
حرف‌های تکان‌دهنده: حال و روز بازیگری که پس از 3 روز جنازه‌اش پیدا شد
استقبال باران کوثری از روحانی در فرودگاه مهرآباد + عکس
عکس: چهره جدید شقایق فراهانی با کلاه در سریال «ماتادور»