آتش‌بازی هندی‌ها در بزرگترین جشن سال
مردم در سراسر هند در طول این مهمترین جشن سال شیرینی پخش می‌کنند، با دوستان و بستگان‌شان دیدار می‌کنند، و خانه‌‌های‌شان را با فانوس‌های درخشان و چراغ‌های رنگی تزئین می‌کنند.
میلیون‌ها هندی روز یکشنبه ۳ نوامبر (۱۲ آبان) نمایش‌های پرسروصدای آتش‌بازی به راه انداختند تا آسمان را برای دیوالی، جشن هندی نور، برای بزرگداشت پیروزی خیر بر شر روشن کنند.

مردم در سراسر هند در طول این مهمترین جشن سال شیرینی پخش می‌کنند، با دوستان و بستگان‌شان دیدار می‌کنند، و خانه‌‌های‌شان را با فانوس‌های درخشان و چراغ‌های رنگی تزئین می‌کنند.


جشن دیوالی بر اساس اسطوره‌ باستانی هند،  روز بازگشت رامایانا، خدای هندو راما  از تبعید چهارده ساله‌اش به دنبال کشتن شیطان راوانا است که زنش را دزدیده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس انتظار می‌رود فشفشه‌پرانی و آتش‌بازی مداوم که تا نیمه‌شب به طول می‌انجامد، مه‌دودی تیره‌رنگ را ایجاد کند که روزها بر فراز شهرها باقی بماند- موضوعی که  مایه نگرانی طرفداران محیط زیست شده است.

مقامات که نگران آلودگی و خطرات آتش‌بازی‌های کرکننده بودند، امسال تلاش کردند شمار آتش‌بازی‌ها را کاهش دهند و برخی از مدارس یادداشت‌هایی به خانه دانش‌آموزان فرستادند و والدین از خریدن وسائل آتش‌بازی برای بچه‌ها منع کردند.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/jashn%20hendoo1.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/jashn%20hendoo2.jpg
سازمان مرکزی کنترل آلودگی که اداره‌ای دولتی است اعلام کرد کیفیت هوا و میزان سروصدا را در یکشنبه شب در چند نقطه دهلی نو، پایتخت هند، تحت نظر قرار می‌دهد.

اس کی تیاگی، دانشمند ارشد در اداره کنترل آلودگی گفت میزان سروصدای جشنواره دیوالی در سال گذشته نسبت به سال 2011 کاهش یافته بود که عمدتا به علت استفاده از وسائل آتش‌بازی کم سروصداتر بود.

به نظر می‌رسد کاهش رشد اقتصادی هند بر جشن‌های امسال نیز اثر گذاشته است.

ماهش چاند ساگار، یک مغازه‌دار در یک بازار عمده‌فروشی در دهلی نو می‌گوید کند شدن رشد اقتصادی بر فروش‌ها تاثیر گذاشته است.

ساگار چهل ساله که شمع، حلقه گل و مجسمه‌های کوچک گانش، خدای هندوی با سر فیل را می‌فروشد، می‌گوید: "تامین نیازهای اساسی به مشکلی روزمزه بدل شده است. اگر مردم نتوانند از پس خرج نیازهای اساسی‌شان برآیند، چگونه می‌توانند اشیای تزئینی بخرند؟"

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/jashn%20hendoo3.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/jashn%20hendoo4.jpg
مردم معمولا در طول جشن دیوالی، طلا به صورت جواهرات، سکه یا مجسمه‌های کوچک گانش می‌خرند. اما دولت مالیات جدید بالایی بر واردات طلا وضع کرده است که قیمت‌های از پیش بالا رفته را بالاتر برده  و امکان خرید طلا را از بسیاری از هندی‌ها سلب کرده است.

دیوالی را هندوها در سایر نقاط جهان از جمله در سری‌لانکا، میانمار، نپال و مالزی هم جشن می‌گیرند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
دختر علی پروین همبازی سروش صحت و سحر قریشی + تصاویر
نیوشا ضیغمی: اگر در هالیوود بودم، عکس بچه‌ام را به میلیون دلار می‌فروختم!
سحر قریشی در کنار شریفی‌نیا در فیلمی با موضوع ازدواج موقت + تصاویر جدید
شراره رخام: تزریق ژل لب یک هوس آنی بود، پشیمانم + تصاویر
تخلف‌های تلویزیون از آرایش و رقص تا حجاب و رابطه با نامحرم + جدول تفکیکی