آیا خون زنان برزیلی از بانوان ایرانی رنگین‌تر است؟
به بهانه توقف مجدد زنان پشت درهای ورزشگاه آزادی!
 از قدیم گفته‌اند مرغ همسایه غاز است؛ این مثل حکایت صدور اجازه حضور زنان برزیلی در مسابقات لیگ جهانی والیبال در استادیوم 12 هزار نفری آزادی و ممانعت از ورود زنان و دختران ایرانی به ورزشگاه است.

موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها ، بحث جدیدی نیست و تا کنون نیز به این تقاضای اجتماعی به دلایلی همچون مناسب نبودن فضای فرهنگی ورزشگاه‌ها و نگرانی از عدم رعایت و حفظ شعایر اخلاقی و .... پاسخ مثبتی داده نشده است.

این روزها نیز لیگ جهانی والیبال هم مثل همه بازی های جهانی گذشته بهانه ای شد که این مهم بار دیگر به عنوان یک "تقاضای اجتماعی" مطرح و باز هم "رد" شود اما تلخی این پاسخ منفی زمانی بیشتر می‌شود که زنان برزیلی در حالی که با خیال آسوده در ورزشگاه آزادی تیم‌ ملی کشورشان را تشویق می‌کردند، زنان و دختران ایرانی پشت درهای بسته ورزشگا‌ه متوقف مانده بودند گویی پاسپورت برزیلی از هویت ایرانی در خاک کشورمان اعتبار بیشتری دارد یا خون زنان برزیلی از آنها رنگین‌تر است!؟

اگر چه این دولت و برخی دولت‌های قبلی همواره تلاش‌هایی را برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها داشته‌اند و در مقاطعی نیز از مناسب‌سازی فضا و شرایط برای تحقق این مهم صحبت به میان آورده‌اند، اما متاسفانه این پیگیری‌ها مقطعی بوده و خروجی موثری برای فراهم کردن زمینه حضور زنان در ورزشگاه‌ها نداشته است و تجمع روز گذشته زنان مقابل ورزشگاه آزادی نمونه عینی از آن است.

به گفته سارا قاسم‌پور – دبیر کارگروه دختران معاونت امور زنان و خانواده- در این معاونت حضور زنان در ورزشگاه‌ها را به عنوان یک راه ساده و بی هزینه برای نشاط و تشویق دختران به ورزش تایید می‌کنیم و شهیندخت مولاوردی- معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده- هم در جلسه هیات دولت این موضوع را مطرح کرده‌اند و در دولت هم منعی در این زمینه وجود ندارد.

وی تاکید می‌کند: باید از نهادهای انتظامی وامنیتی هم بخواهیم هزینه وفایده این حضور را برای دختران وموج نشاطی که به خانواده‌ها وجامعه می رسد درک کنند و فرصت حضور و امنیت در سالنهای ورزشی را برای دختران فراهم کنند. همه ما و قطعا خود دختران و تشکل‌های مردم نهاد ورزشی واجتماعی هم از همکاری با نیروی انتظامی دریغ نمی کنند.

حضور زنان در ورزشگاه سخت نیست و نباید به دلیل تخلف چند نفر و با این ادعا که فضای فرهنگی ورزشگاه ها مناسب نیست، کل زنان را از این فرصت اجتماعی محروم کرد.

از معاونت زنان و مسئولان وزارت ورزش و جوانان انتظار می‌روند فارغ از جدول بازی‌ها و درخواست‌های مقطعی زنان، زمینه‌های قانونی و فرهنگی حضور زنان در ورزشگاه ها را پیگیری و فراهم کنند و اینگونه نباشد تب پیگیری این مطالبه اجتماعی بعد از پایان بازی‌ها در مسئولان امر فروکش کند و همچون گذشته تا بازی‌های دیگر به فراموشی سپرده شود.



گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir


  مطالب پیشنهادی:
تقدیر ملکه بریتانیا از آنجلینا جولی
همسر کریستیانو رونالدو در یک فیلم پر خرج
اشباح در بازار صد ساله + تصویر
مجسمه آزادی امریکا در برج آزادی +پوستر
تصاویر کمتر دیده شده روبی دی؛ بازیگر افسانه ای