جشن عید فطر در کشورهای مختلف جهان
مسلمانان کشورهای مختلف آداب متفاوتی برای گرامیداشت عید سعید فطر دارند که در ادامه این گزارش خلاصه ای از این رسوم را می خوانیم

آداب و رسوم عید فطر

عید فطر نشانه اولین روز از ماه شوال است که مسلمانان جهان بعد از یک ماه روزه‌داری در این روز جشن می‌گیرند و به به صفوف نماز جماعت در مساجد بزرگ شهرها ملحق می شوند.

عید فطر فرصتی است برای تشقویق سخاوتمندی و فراموش کردن کینه و دشمنی ها نسب به دوستان و بستگان و در این روز مبارک مسلمانان با پوشیدن لباس‌های جدید به دیدار اعضای خانواده بستگان و دوستان می‌روند. مسلمانان کشورهای مختلف آداب متفاوتی برای گرامیداشت عید سعید فطر دارند که در ادامه این گزارش خلاصه ای از این رسوم را می خوانیم:

عید سعید فطر در کشور مالزی:

عید فطر در مالزی یک مناسبت پرشور و نشاط است که یک هفته قبل از حلول ماه شوال شروع می‌شود و روز قبل از عید معمولا شلوغ‌ترین زمان سال است. مردم این روز را صرف آماده‌سازی مقدمات جشن از جمله پختن غذاهای سنتی و تمیز کردن خانه می کنند و از غذاهای سنتی برای عید، کیک برنج فشرده و پیچیده شده در برگ نارگیل و همچنین غذایی از فلفل تند و گوشت، شیر نارگیل همراه با ادویه‌جات و ترشی است، غذایی دیگر برنج با شیر نارگیل پخته شده در چوب بامبو همراه با برگ موز است.

جشن در مالزی در روز اول عید فطر به اوج خود می‌رسد و مردم مالزی در آن روز لباس‌های سنتی خود را می‌پوشند که برای مردان Baju و برای زنان kufang نامیده می شود.
مردم کشور مالزی نماز عید فطر را به جماعت می‌خوانند و به دیدار اعضای خانواده خود و بر سر مزار عزیزانشان می‌روند. حال و هوای جشن عید فطر در مالزی یک ماه به طول می‌کشد و مردم از این فرصت برای تقویت روابط شخصی و بازدید از دوستان و بستگان خود – که برخی از آنها را در مدت طولانی ندیده‌اند – استفاده می‌کنند در این روز مردم صرف نظر از موقعیت اجتماعی – مذهبی و نژاد با بهره‌گیری از مواد غذایی خوب به دیدار هم می‌روند.
 

عید سعید فطر در کشور ترکیه:

عید فطر در ترکیه همراه با تعطیلاتی مدارس و ادارات و همچنین جشن و پایکوبی مردم است. در این روز مردم به نماز جماعت عید می‌روند و بهترین لباس خود را که برای این رویداد خریداری کرده‌اند، می‌پوشند. به دیدار عزیزان خود‌، بستگان و دوستان می‌روند و یا به کشورهای دیگر سفر می‌کنند و یا به گورستان رفته و مزار رفتگان خود را می‌شویند.

تعطیلات در ترکیه سه روز است که روز اول بسیار اهمیت دارد در این جشن احترام به افراد مسن جایگاه ویژه‌ای دارد که این احترام را با بوسیدن دست او و نگه داشتن آن بر پیشانی فرد، ابراز می‌کنند.

بچه‌های کوچک هم در محله خود از خانه‌ای به خانه دیگر می‌روند و صاحبخانه با شکلات، شیرینی، باقلوا، آب‌نبات و یا مقدار کمی پول نقد از آنها پذیرایی می‌کنند که این شبیه به جشن‌ هالووین در ایالات متحده است. همه مردم ترکیه در این جشن با شور و شوق زیاد شرکت می‌کنند و برگزاری جشن عید فطر در ترکیه بسیار متمایز و ساده است.
 

عید سعید فطر در کشور هند:

جشن عید فطر در هند در اولین روز ماه شوال شروع می‌شود، بسیاری از مسلمانان با شرکت در نماز جماعت و گوش دادن به خطبه روز عید فطر و دادن زکات فطریه این روز را آغاز می‌کنند زکات فطریه یک مقدار از مواد غذایی مانند جو، خرما، کشمش و یا آرد گندم و یا معادل پول آن است، که به مردم فقیر در جامعه داده می‌شود.

مسلمانان هند لباس های جدید و نو می‌پوشند و به دیدار اعضای خانواده خود می‌روند و به پخش شیرینی در بین مردم می‌پردازند و به کودکان اسباب‌بازی می‌دهند.

به طور معمول روز عید در هند و پاکستان یک روز بعد از عربستان سعودی است اما در ایالات جنوب هند، کراما، در همان روزی که عربستان سعودی اعلام کرده است عید فطر است.



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture