آداب و رسوم عید فطر در آمریکا و انگلستان
مسلمانان سرتاسر جهان پس از یک ماه روزه‌داری و عبادت، عید فطر را جشن می‌گیرند. در این گزارش با آداب و رسوم جشن گرفتن عید بزرگ مسلمانان در اقصی نقاط جهان آشنا می‌شوید

از نماز عید فطر تا عیدی دادن 

در این مقاله شما را با آداب و رسوم برگزاری عید فطر در میان مسلمانان امریکا، انگلستان و کانادا آشنا می کنیم:

عید فطر در آمریکا

مسمانان مقیم آمریکا نماز عید فطر را در مرکز اسلامی، پارک‌ها و تالارهای گردهمایی اقامه می‌کنند. در این روز مسلمانان با ملیت‌ ها و فرهنگ‌ های مختلف گرد هم جمع می‌ شوند. در برخی شهرها آن‌ قدر تعداد مسلمانان زیاد است که نماز عید را در چند نوبت برگزار می‌کنند.

دید و بازدید روز عید و شرکت در میهمانی‌ های کوچک و بزرگ که از سوی مراکز اسلامی یا ثروتمندان خیر برپا شده، از رسوم مسلمانان آمریکا در سه روز تعطیلات عید فطر است. کودکان از بزرگتر‌هایشان هدیه می‌گیرند و میهمانان از غذاهای شیرین و تندمزه لذت می‌برند. جمع‌ آوری کمک برای مستمندان هم از دیگر رسوم این منطقه است. اداره پست آمریکا از سال 2001 تاکنون هر ساله تمبرهای پستی را به مناسبت عید فطر روانه بازار می‌کند.

عید فطر در کانادا

درست مثل مسلمانان آمریکا، کانادایی‌ها هم روز عید فطر را مرخصی می‌گیرند تا در مکان‌های تعیین‌شده به اقامه نماز عید بپردازند. به دلیل اهمیت این عید برای مسلمانان دانشجویان دانشگاه‌های کانادا حتی دو یا سه روز را مرخصی می‌گیرند تا تعطیلات خود را در کنار خانواده باشند.

جمعیت زیادی از مسلمانان در شهرهای مونترال، تورنتو، کالگری، ونکوور و اوتاوا نماز عید را شانه به شانه هم به جای می‌ آورند. مکان‌ هایی به نام «خانه باز» هم برای دیدار از دیگر مسلمانان در نظر گرفته شده تا با هم ملاقات کنند و عید را تبریک بگویند. مسجدها و مراکز مذهبی هم جشن‌ هایی را برای حضور دسته‌ جمعی مسلمانان مهیا می‌ کنند.

انگلستان

گرچه عید فطر جزو تعطیلات رسمی انگلستان نیست، اما مسلمانان این کشور صبح زود برای اقامه نماز عید راهی مساجد می‌ شوند. مسئولین ادارات و مدارس در این روز با جامعه مسلمانان همراهی می‌کنند و یک روز را به آن‌ ها مرخصی می‌ دهند.

مردان آسیای جنوبی که در این کشور مقیم هستند معمولا در روز عید فطر جبه، دشداشه و شروانی ‌به تن و زنان آن‌ ها شال قرمز به سر می‌ کنند. همه راهی مسجد می‌ شوند و پس از ادای نماز، راهی قبرستان می‌شوند تا برای رفتگان طلب آمرزش و رحمت کنند. دیدار از دوستان و آشنایان در سطح شهر و پختن شیرینی‌ ها و غذاهای محلی از دیگر سنت‌ هایی است که مسلمانان هر کشوری به رسم خود در انگلستان اجرا می‌کنند.



تهیه و تدوین : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ