شباهت ‌های انجیل بارنابا و قرآن (به مناسبت سالروز تولد مسیح ع)
در انجیل بارنابا مسیح مصلوب نشد بلکه خداوند او را به آسمان برد و یهودای اسخریوطی را که ناگهان شبیه او شده بود به صلیب کشیدند...

درباره تفاوت ها و شباهت های انجیل با قرآن درباره حضرت مسیح ع

 کتب مقدس به دو بخش تقسیم می‌شود: عهد عتیق و عهد جدید. عهد عتیق شامل کتبی چون تورات، کتاب انبیا مثل کتاب حضرت ساموئل و مکتوبات مقدس مثل غزلهای سلیمان. عهد جدید هم شامل اناجیل اربعه است. انجیل به معنی بشارت است و شامل تعالیم و بشارت هایی است که شاگردان عیسی (ع) از ایشان آموختند و به آموزش دیگران پرداختند. در زمان مسیح به دلیل تعداد کم افراد با سواد  تعالیم ایشان و انجیل او سینه به سینه نقل می‌شد و قطعا دچار تحریف می‌شد.  اما کم کم تدوین اناجیل رواج یافت.

تا اواخر قرن 5 میلادی 100 انجیل وجود داشت، تا آنکه در سال 492 میلادی «پاپ کاتولیک گلاسیوس اول» تنها 4 انجیل متی، مرقس، لوقا  و یوحنا را تایید کرد (توسط شورایی که تشکیل داده بود) و بقیه را تحریم نمود و دستور داد که آنها را بسوزانند. در این بین ممکن است بسیاری از تعالیم مسیح  سوزانده شده باشد، اما یکی از این اناجیل که  از شر سوزاندن در امان ماند و امروز موجود است انجیل بارناباست.

زمان نگارش انجیل متی بین سال های 34 تا 64 بعد از مسیح، انجیل مرقس بین سال های 56 تا 65 بعد از مسیح، انجیل لوقا بین سال های 53 تا 64 بعد از مسیح و انجیل یوحنا بین سال‌های 68 تا 98 بعد از مسیح است.

در سه انجیل لوقا، متی و مرقس زندگی حضرت مسیح مورد توجه قرار گرفته است و انجیل یوحنا بیشتر رساله ای فلسفی در مورد رسالت حضرت مسیح است.     

بین این 4 انجیل موارد زیادی اختلاف وجود دارد مثلاً متی و لوقا بر خلاف مرقس هر کدام نسب نامه‌ای برای عیسی ترتیب داده و گزارشی از تولد و کودکی او آورده‌اند. هر یک نسب عیسی را از طریق یوسف نجار به داوود می‌رساند ولی نام‌های واسطه، میان این دو انجیل یکسان نیست و داستان‌های تولد نیز با یکدیگر سازگاری درونی ندارند. هر دو داستان می‌گویند که عیسی از باکره زاده شد و با این سخن، نسب نامه ی خود را باطل می‌کنند. (حرف خود را نیز نقض می‌کنند) آن دو گزارش در جزییات تولد نیز با یکدیگر اختلاف نظر دارند، به طوری که معلوم می‌شود هر یک از آن دو نویسنده از گزارش دیگری بی‌اطلاع بوده است.  

اما قرآن در تولد مسیح پیامبر می‌گوید که: روح القدس را به سراغ مریم فرستاده است: قال انّما اَنَا الرسولُ رَبِکَ لا هب لَکِ غلاماً زکیا – از طرف پروردگار آمده‌ام تا به امر او تو را فرزندی بخشم بسیار پاکیزه و پاک سیرت. پس قرآن نیز تکرار می‌کند که عیسای نبی از مریم باکره (س) زاده شد و در اینجا قرآن جواب محکمی ‌نیز به آنان که عیسای نبی را فرزند یوسف نجار می‌دانند، می‌دهد.

فاختلف الاَحزاب مِن بینهم فویلٌ الذین کَفَروا مِن مشهدِ یوم ٍ عظیم – اسمِع بِهِم و اَبصِر یَومَ یا توننا لکن الظالمون الیوم فی ضلال مبین (سوره‌ی مریم) : کسانی که قدرت پروردگار را نمی‌شناسند در تولد عیسی شک کردند و آنان در گمراهی‌اند.  اما انجیل بارنابا که مسیحیان آن را رد کرده‌اند با قرآن سازگاری زیاد دارد: 

  • حضرت عیسی الوهیت و پسر خدا بودن خود را در انجیل بارنابا مقابل 600000 نفر رد می‌کند در حالی که اساس تفکر مسیحی این است که مسیح خدا یا پسر خدا است.

  • ذبیح یا قربانی حضرت ابراهیم در انجیل بارنابا اسماعیل است (به مانند قرآن) ولی در اناجیل اربعه اسحاق است.          

  • مسیح موعود در انجیل بارنابا محمد پیامبر است.                                           

  • در انجیل بارنابا مسیح مصلوب نشد بلکه خداوند او را به آسمان برد و یهودای اسخریوطی را که ناگهان شبیه او شده بود به صلیب کشیدند.                          

توجه کنید که این 4 مورد چقدر با قرآن سر سازگاری دارد. مثلا پسر خدا بودن در این انجیل رد شده است. رضا (ع) بحث خوبی را پیش می‌کشد. می‌فرماید که: اگر عیسی خدا یا پسر خدا است پس بیهوده عیسی وقت خود را در عبادت تلف می‌کرد. آخر مگر خدا برای خود عبادت می‌کند یا خود را می‌پرستد؟

 

بیشتر بدانید : به مناسبت میلاد مبارک حضرت مسیح (ع)

بیشتر بدانید : خاستگاه جشنهای کریسمس

بیشتر بدانید : 10 رسم و خرافه جالب درباره کریسمس

بیشتر بدانید : احترام و جایگاه ویژه حضرت مسیح و مریم در اسلام

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: rbc.najva.ir