دکتر علی شریعتی، معلم شهید + تصاویر
به مناسبت سالگرد در گذشت دکتر علی شریعتی (نویسنده، جامعه‌شناس، تاریخ‌شناس، پژوهشگر دینی اهل ایران، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی ایران).

بیوگرافی دکتر علی شریعتی

علی شریعتی مزینانی، مشهور به دکتر علی شریعتی (۲ آذر ۱۳۱۲، روستای کاهک، سبزوار – ۲۹ خرداد ۱۳۵۶، ساوت‌همپتون، انگلیس) نویسنده، جامعه‌شناس، تاریخ‌شناس، پژوهشگر دینی اهل ایران، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی ایران بود، که در سن چهل و چهارسالگی به‌صورت مشکوکی در انگلستان درگذشت، و هم‌اکنون آرامگاه وی در مکانی نزد مقبره حضرت زینب کبری در دمشق سوریه است.

بیشتر بدانید : ناگفته هایی از زندگی دکتر علی شریعتی: از خودکشی تا ...

دکتر علی شریعتی مزینانی
دکتر علی شریعتی مزینانی

شریعتی علاوه بر شهرت زیادش برای سهم داشتن در انقلاب ایران، دلیل دیگر شهرتش کارنامه فعالیت‌های اوست که برای احیای مذهب و سنت در جامعه و بیدادگری نسبت به سلطنت وقت داشته است. شریعتی را در ادبیات معاصر معلم شهید می‌نامند. و از زمان انقلاب تاکنون یادبودهای زیادی به یاد او بر‌گزار و اجرا کرده‌اند. و از آن زمان نقدها و تجلیل‌های زیادی پیرامون آثار، آراء و تاثیراتی که او بر چند دههٔ معاصر ایران گذاشته وجود دارد.

درگذشت دکتر علی شریعتی
درگذشت دکتر علی شریعتی

در ادامه سخنان علی شریعتی را می خوانیم:

وقتی کبوتری شروع به معاشرت با کلاغها می کند پرهایش سفید می ماند، ولی قلبش سیاه میشود. دوست داشتن کسی که لایق دوست داشتن نیست اسراف محبت است
(دکتر علی شریعتی)

دکتر علی شریعتی
دکتر علی شریعتی

دل های بزرگ و احساس های بلند، عشق های زیبا و پرشکوه می آفرینند ( دکتر علی شریعتی )

 دکتر شریعتی در جوانی
 دکتر شریعتی در جوانی

اما چه رنجی است لذت ها را تنها بردن و چه زشت است زیبایی ها را تنها دیدن و چه بدبختی آزاردهنده ای است تنها خوشبخت بودن! در بهشت تنها بودن سخت تر از کویر است ( دکتر علی شریعتی )

عکس دکتر شریعتی
عکس دکتر شریعتی

تصویر دکتر شریعتی
تصویر دکتر شریعتی

 

بیشتر بدانید : نامه عاشقانه دکتر شریعتی به همسرش +تصاویر ازدواج و خانواده اش

بیشتر بدانید : آیا دکتر علی شریعتی در حق محمدرضا پهلوی جفا کرد و قدر محبت پهلوی ها را ندانست؟

بیشتر بدانید : بازخوانی مرگ دکتر شریعتی به روایت یک شاهد عینی + عکس

 

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ