معمای تدفین‌های گروهی در شهر سوخته
شهر سوخته در زابل به‌عنوان جدیدترین اثر ایران که اوایل تیرماه با برخورداری از الگوی زندگی مسالمت‌آمیز ۵هزار ساله در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، هیچ نشانی از جنگ و آشوب را در خود ندارد.
شهر سوخته در زابل به‌عنوان جدیدترین اثر ایران که اوایل تیرماه با برخورداری از الگوی زندگی مسالمت‌آمیز ۵هزار ساله در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، هیچ نشانی از جنگ و آشوب را در خود ندارد.


كاوش‌های باستان‌شناسی آنطور كه خبرگزاری میراث فرهنگی منتشر كرده است در این شهر مشخص كرده است كه حتی یك مورد ابزار جنگی یا واقعه‌ای خشونت‌بار در این شهر مشاهده نشده است. اما مشاهده چند مورد مرگ مشكوك در كاوش‌های باستان‌شناسی از حدود ۱۲۰۰ مورد تدفین در این شهر باستانی، باستان‌شناس‌ها را با این پرسش مواجه كرد كه دلیل این مرگ‌ها با توجه به آنكه حتی یك مورد خشونت در این شهر مشاهده نشده است چیست؟

سید منصور سجادی سرپرست هیأت باستان‌شناسی شهر سوخته درخصوص علت و چرایی مرگ‌های مشكوك شهر سوخته به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته است كه پس از كاوش 1200قبر از سال 1354 تا به امروز تنها چند نمونه گور در شهر سوخته وجود دارد كه نوع تدفین آنها مشكوك به‌نظر می‌رسند.

براساس این گزارش، قبر شماره1003 یكی از گورهای مشكوك شهر سوخته است كه پیش از انقلاب توسط باستان‌شناسان ایتالیایی حفاری شد و نمونه دیگری از آن وجود ندارد. این قبر به‌صورت دایره ساخته شده و اسكلت مردی 45ساله به‌همراه 12جمجمه انسانی و جمجمه سگ در‌ اطراف آن وجود دارد. سجادی می‌گوید: قبر شماره 1003 به‌دلیل وجود یك مرد با 12جمجمه انسان تبدیل به كشف بسیار مبهمی شده است و این تردید را در باستان‌شناس‌ها ایجاد كرد كه آیا در شهر سوخته قربانی انسان رواج داشت؟ جمجمه‌های موجود كنار اسكلت مرد دفن شده در قبر شماره 1003متعلق به افرادی در فاصله سنی 10 تا 30سال است.

اما اینكه چرا 12جمجمه انسان در اطراف این مرد به همراه بقایای اسكلت‌های آنها در قبر پراكنده شده است، سؤال اصلی باستان‌شناس‌هاست. قبر شماره 2810شهر سوخته نیز اسكلت‌های مردی را در خود دارد كه سر او از بدنش جدا شده و همراه با آلت قتاله زیرپایش گذاشته شده است. این قبر متعلق به مرد جوانی است كه باستان‌شناس‌ها سن او را 25 تا 30سال تخمین زده‌اند و البته با تشریفات آیینی عهد باستان در آن منطقه دفن شده است. باستان‌شناس‌ها هنوز نتوانسته‌اند از این قبر رمزگشایی كنند اما احتمال می‌دهند كه این شیوه قتل نوعی اعدام بوده است.



گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:hamshahri.ir



 مطالب پیشنهادی:
امین حیایی و بازیگر زن امریکایی در "ساعت صفر"
روز رفتن «عمو خسرو» از زبان پرویز پرستویی
سقوطی مرگبار در سالروز تولد هنرپیشه+تصاویر
مهتاب کرامتی با اتفاقی نو
آنجلینا جولی و برد پیت «لب دریا»