نکند آثار هنری گنجینه‌ها را موریانه می جود!
اساسا مدیر یک موزه باید هر پنج سال یکبار آثار موزه‌ی خود را بررسی کند تا متوجه شود که آیا آثار موزه‌اش از لحاظ گرما‌، سرما‌ و سایر موارد در وضعیت مناسبی فرار دارند، یا خیر
یک هنرمند هنرهای دینی با بیان اینکه پالایش موزه، برای موزه‌ی هنرهای دینی امام علی(ع) را ضروری می‌داند می‌افزاید: امیدوارم این پالایش با مهربانی، تعامل و همکاری هنرمندان انجام شود که تعامل دلسوزانه با هنرمندان ضروری است.

حبیب‌الله صادقی  درباره موضوع پالایش آثار موزه‌ها اظهار کرد: مدیران موزه‌ها در اقصی نقاط دنیا، از موزه‌های هنرهای معاصر گرفته تا موزه‌هایی که آثار باستانی را نمایش می‌دهند آثار خود را پالایش می‌کنند. اساسا مدیر یک موزه باید هر پنج سال یکبار آثار موزه‌ی خود را بررسی کند تا متوجه شود که آیا آثار موزه‌اش از لحاظ گرما‌، سرما‌ و سایر موارد در وضعیت مناسبی فرار دارند، یا خیر؟ و به وضعیت آثار رسیدگی کند که اگر اتفاقات ناگواری مانند جویدن موریانه برای آثار اتفاق افتاده باشد، برای حفظ آن‌ها اقدام کند.

او درباره‌ی موضوع پالایش آثار موزه‌ی هنرهای دینی امام علی(ع)، افزود: موزه‌ی هنرهای دینی امام علی(ع)، در چند سال اخیر تاسیس شده است. قرار بود این موزه گنجینه‌ای از آثار هنری هنرمندانی باشد که اندیشه‌های دینی را دنبال می‌کنند و در چند پروژه هم کارهای ارزشمندی خریداری کرد و در واقع شهرداری تهران که موزه امام علی(ع) زیر مجموعه‌ی آن است برای گردآوری آثار دینی، تلاش بسیار کرد ولی نمی‌دانم چرا، در اواسط راه از سرعت کار کاسته شد. در حالی که قرار بود این موزه بهترین‌های هنرهای دینی روز را خریداری کند و کسانی که به هنرهای تجسمی دینی علاقه‌مند هستند به این موزه مراجعه کنند.

این هنرمند هنرهای دینی گفت: چندی پیش خبر رسید که قرار شده است آثار موزه هنرهای دینی امام علی(ع)، پالایش شود. پالایش به این معنی است که آثار درجه بندی شوند و این کار جزو برنامه‌هایی است که هر موزه‌ای برای آثار خود دارد. باخبرم که در پالایش آثار موزه‌ی هنرهای دینی امام علی(ع)، هیات فرهیخته‌ای نظارت می‌کنند و در نتیجه داوری هنرمندانی مانند ابراهیم حقیقی قطعا منصفانه ‌، عادلانه و عاقلانه خواهد بود.

او افزود: معتقدم اعضای شورای شهر و مسوولین موزه‌ی هنرهای دینی امام علی(ع)، علاقه‌مندند اندیشه‌های دینی را تسری دهند. بنابراین ضرورت دارد که آثار موزه هنرهای امام علی(ع) بازخوانی شود و این بازخوانی باید با شورای مشورتی، از هنرمندانی که آثار دینی خلق می‌کنند انجام شود و تفکیک آثار موزه در این شرایط هوشمندانه است. من معتقدم که برای غنای این موزه، بهتر است شورهای علمی‌، فرهنگی و هنری شهرداری هم‌اندیشی کنند و برای موضوعاتی مانند ماه محرم‌، ماه مبارک رمضان و غیره فراخوان دهند تا هنرهای دینی خلق شده در موزه قرار گیرند.

او درباره‌ی آثار بزرگانی مانند محمدعلی ترقی جاه و پرویز تناولی که در گنجینه‌ی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار دارند، گفت: این هنرمندان، جایگاه رفیعی دارند. احترام به پرویز تناولی واجب است و من افتخار می‌کنم که چنین هنرمندانی در ایران داریم. تناولی هنرمند بزرگی است. او روی مکتب سقاخانه تاثیر گذاشت. در مورد پالایش آثار موزه‌ی امام علی(ع)، هم امیدوارم این پالایش با مهربانی، تعامل و همکاری هنرمندان انجام شود که تعامل دلسوزانه با هنرمندان ضروری است.
 
 
 تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
  www.seemorgh.com/culture
 منبع: isna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
 
 نابودی مقبرۀ شاعر آیینه ها
با چند میلیون می توان خواننده شد؟!
نویسنده‌ ماهی سیاه کوچولو را از آب گرفتند!
اگر من را بزنی هم حرف نمی زنم!
رخشان بنی اعتماد, پیمان معادی و حبیب رضایی روی فرش قرمز 71 جشنواره ونیز برای فیلم "قصه ها" + تصاویر