این لباس در چه زمانی و چگونه به سرقت رفته است که هیچ خبری در آن زمینه منتشر نشده، یا نیروی انتظامی و یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی از آن مطلع نشده‌اند؟
همه‌ی آثار به دست آمده از چند عملیات کشف و ضبط آثار تاریخی از قاچاقچیان، بررسی و اصالت‌شان تایید شد،‌ اما لباس منسوب به «فرح» هنوز مهر اصالت نخورده است.

 روز یکم مهرماه در نشست خبری سرهنگ حسن قسمتی، رئیس یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بخشی از حدود چهار هزار اثر تاریخی که اعلام شد از قاچاقچیان آثار تاریخی کشف و ضبط شد‌ه‌ به نمایش گذاشته شد؛ آثاری که به گفته‌ این مقام اصالت‌شان تایید شده است، ‌به جز یک اثر و آن لباسی است که مالکیت‌ش را به «فرح» نسبت داده‌اند.

هرچند سرهنگ قسمتی اعلام کرد در حال حاضر کارشناسان میراث فرهنگی به دنبال پیدا کردن شناسنامه‌ی این اثر هستند تا اصالتش را به تائید برسانند،‌ اما با این وجود اصل قضیه یعنی چگونگی خروج این لباس از یکی از دو مجموعه‌ی «نیاوران» و «سعدآباد» هنوز جای سوال دارد!

این‌که این لباس در چه زمانی و چگونه از یکی از این دو مجموعه خارج شده و به سرقت رفته است و هیچ خبری در آن زمینه منتشر نشده، یا نیروی انتظامی و یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی از آن مطلع نشده‌اند؟

اما رئیس مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی نیاوران در این زمینه گفت: لباس که زیر خاکی نیست،‌ پس آن را از طریق حفاری‌ها به دست نیاورده‌اند، با این وجود تا لباس توسط کارشناسان بررسی نشود، نمی‌توان درباره‌ی آن نظر داد.

آفرین امامی افزود: قرار است در جلسه‌ای با هماهنگی اداره اموال سازمان میراث فرهنگی این لباس به نیاوران داده شود و پس از آن کارشناسان کاخ موزه با بررسی آن، نظر خود را در این زمینه اعلام می‌کنند.
 

 
او همچنین تاکید کرد: تا کنون خبری درباره‌ی سرقت لباس از مجموعه‌ی نیاوران نداشته‌ایم.

از سوی دیگر رئیس مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی سعدآباد نیز در این زمینه گفت: در حال حاضر صدها دست لباس از فرح در مجموعه‌ی کاخ فرح وجود دارد که همه‌ی آن‌ها شناسنامه دارند و مستندات‌شان موجود است، از سوی دیگر یک لباس را نمی‌توان قاچاق دانست، چون زیر خاکی نیست.

یوسف منصورزاده با تقسیم‌بندی آثار تاریخی به دو دسته‌ی زیرخاکی و روخاکی، آثاری مانند نقاشی، فرش و لباس را آثار روخاکی دانست که نمی‌توان به آن‌ها آثار قاچاق نسبت داد و افزود: مواردی مانند سکه جزو آثار زیرخاکی محسوب و می‌توان روی آن‌ها نام قاچاق گذاشت.

او تاکید کرد: با این وجود اگر یک یک اثر در مجموعه‌ای باشد و مستندسازی شده و دارای شناسنامه باشد، در صورت سرقت می‌توانیم سریع آن اتفاق را به پلیس اینترپل اطلاع دهیم.

وی با بیان این نکته که مگر لباس فرح نمی‌تواند دست افراد مختلف باشد، اضافه کرد: نخست باید اصالت آن مشخص شود، از سوی دیگر نباید این نکته را از ذهن دور کرد که آثار زیادی در اوایل انقلاب به دلیل قیمت پائین‌شان به فروش رفتند، بنابراین امکان در دسترس بودن این لباس‌ها در دست مردم در حال حاضر وجود دارد، که به آن‌ها نمی‌توان آثار قاچاق گفت.

 با توجه به صحبت‌های مطرح شده توسط مسئولان مختلف، به نظر می‌رسد حتی هنوز تائید اصالت این لباس در دستور کار قرار نگرفته است، بنابراین سوال‌هایی که درباره‌ی کشف و ضبط لباسی که مالکیت‌اش را به «فرح پهلوی» نسبت داده‌اند، تا رسیده به خانه‌ی اصلی خود راه طولانی دارد!
 
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir

مطالب پیشنهادی: 
دلیل کم کار شدن این بازیگر
گلشیفته فراهانی،کریستین بل و جوئل ادگورتون در فیلم حضرت موسی(ع) +عکس و پوستر فیلم
از علی لهراسبی چه خبر؟ً
پروانگی در پیلۀ زنانگی
یکی از آرزوهای آزاده نامداری