تخته نرد, بازی فکری دوره ساسانی !!
در کاوش فصل نخست محوطه «تل‌قلعه» در سیف‌آباد کازرون، یک تاس و یک مُهره تخته نرد به عنوان یکی از بازی‌های فکری در دوره‌ی ساسانی به دست آمد
پارسا قاسمی، یکی از سرپرستان تیم کاوش در این محوطه‌ی تاریخی با اشاره به این‌که آثار به دست آمده از لایه‌های فرهنگی دوره‌ی ساسانی و از جنس عاج و سنگ بودند، اظهار کرد: پیش از این، در یک عملیات باستان‌شناسی در محوطه باستانی ساسانی بندیان دره گز نیز مُهره و تاس تخته نرد کشف شده بود. کشف مهره‌های این بازی در این دو محوطه نشان می‌دهد که این بازی یکی از بازی‌های رایج مهم فکری دوره‌ی ساسانی به شمار می‌رفته است.


به گفته‌ او، همچنین در این محوطه بیش از 7 خمره بزرگ آذوقه کشف شد که در برگیرنده بقایای دانه‌های خرما با حجم زیاد بود. همچنین دانه‌های خرمای زیادی در میان لایه‌های مختلف فرهنگی این محوطه یافت شده است.

قاسمی در ادامه با بیان این‌که این فصل کاوش را به صورت مشترک با رضا نوروزی و عزیزالله رضایی، از باستان‌شناسان اداره میراث فرهنگی فارس انجام داده است، افزود: در این فصل از کاوش همچنین ظروف سفالی و سنگی مانند دست‌آس، هاون، سنگ‌ساب، سنگ چاقو تیزکنی، ظروف شیشه‌ای مزین به تراش‌های همپوشان و معماری منظم از مصالح سنگ، گچ، آجر و خشت یافت شده است.

این باستان‌شناس ادامه داد: علاوه‌بر آن تعداد زیادی اثر مهر گلی به همراه یک مهرسنگی از این محوطه ساسانی یافت شد که کشف این اثر مهرها نشان می‌دهد این مکان یک مرکز اقتصادی و تجاری در جنوب ایران یا به عبارتی یکی از مراکز اداری و اقتصادی «شاپور خوره» یا «کوره شاپور» در دوره ساسانی بوده است.

وی اضافه کرد: کشف خمره‌های سفالی پر از دانه‌های خرما و اثر مهرهای گلی شواهدی بر اهمیت تجاری و اقتصادی این مکان است.

  محوطه‌ «تل‌قلعه» سیف آباد یکی از محوطه‌های مهم دوره ساسانی است که متاسفانه مدتی قبل به دنبال عملیات انتقال لوله گاز کازرون - شیراز تخریب شد، همچنین آسیب‌های زیادی در سال‌های گذشته در نتیجه کاوش‌های قاچاق به آن وارد شده است. بنابراین کاوش این محوطه به عنوان نخستین فصل کاوش نجات‌بخشی است تا از تخریب بیشتر این محوطه مهم باستانی جلوگیری شود.


گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی:
انوشیروان ارجمند درگذشت/ چهره های حاضر در تشييع جنازه انوشيروان ارجمند+تصاوير
"شجاع" و دیگر انیمیشن هایی که "استیو جابز" به ما هدیه کرد!
گاومیش ایرانی روی دیوار ایتالیایی!
امیرحسین صدیق برای "زیر لب بشمار" روحانی شد!
از قطام تا هدی با ویشکا آسایش