خانه دائی جان ناپلئون فروخته شد!
خانه دائی جان ناپلئون بالاخره توسط سازمان زیباسازی شهرداری خریداری شد تا برای آن کاربری فرهنگی و هنری تعریف شود.

تکلیف خانه باغ اتحادیه معلوم شد

«خانه باغ اتحادیه» معروف به خانه دائی جان ناپلئون و یا خانه میرزا علی اصغرخان اتابک(امین السلطان) صدراعظم سه پادشاه قاجار ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمد علی شاه در سال ۱۲۹۵ شمسی توسط حاج رحیم اتحادیه از وارثان امین‌السلطان خریداری شده بود و با تفکیک آن به ۳۰ سهم، این خانه بین فرزندان تقسیم شد.

همین تعداد زیاد وراث برای خانه دائی جان ناپلئون دردسرساز شده بود چون کسی حاضر به فروش سهم خود نبود. این خانه رو به زوال می رفت چون یپچیدگی های حقوقی و وراثی باعث شد تا کار این خانه قفل شود. تا اینکه در ۶ آبان سال ۹۲ قفل این خانه شکسته و جرقه احیای این خانه زده شد. در این برنامه مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران، رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، خدمات و محیط زیست شورای شهر تهران، فرهادی قائم مقام سابق شهرداری منطقه ۱۲، نظری مدیرکل ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی کشور، وراث خاندان اتحادیه، نمایندگان سازمان های مردم نهاد و صاحب نظران و رسانه ها با کاشتن درخت در این بنا، نهال احیا خانه اتحادیه را کاشتند و مرتضی طلایی قول داد تا مصوبه تملک خانه اتحادیه توسط شهرداری تهران را در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب برساند.

اکنون پس از حدود دو سال و مصوبه شورای شهر تهران در  سال ۹۳ مبنی بر تملک این بنا، این عمارت به تملک سازمان زیباسازی شهر تهران در آمد. عیسی علیزاده، رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران در این باره می گوید:خانه باغ اتحادیه با توجه به مصوبه مورخ شورای اسلامی شهر تهران در سال ۹۳ مبنی بر  الزام شهرداری تهران به تملک و بازسازی خانه باغ معروف به اتحادیه واقع در محدوده منطقه ۱۲ شهرداری تهران و بهره برداری از آن به عنوان مرکز فرهنگی، هنری و دستور شهردار تهران مبنی بر الزامی کردن این مصوبه، در دستور کار این سازمان قرار گرفت و در راستای یکی از وظایف سازمان زیباسازی که مرمت و احیا بناهای تاریخی و ارزشمند پایتخت است، خریداری این بنا به عنوان مرکز فرهنگی و هنری دنبال و اجرایی شد.

وی با اشاره به مرمت بناهایی مانند عمارت ارباب هرمز، باغ موزه نگارستان، موزه استاد علی اکبر صنعتی، بهسازی جداره خیابان ارزشمند ناصرخسرو و مرمت سایت دارالفنون در آینده نزدیک توسط سازمان زیباسازی شهر تهران  افزود: سازمان زیباسازی در قدم اول با خاندان اتحادیه به عنوان مالکان این بنا وارد مذاکره شد ولی به علت تعدد وراث، عدم حضور برخی از مالکان و همچنین اختلاف بین سهام داران خانه اتحادیه، تملک  بنا زمان بر شد تا اینکه با همکاری مراجع قضایی این موضوع به نحو احسنت انجام و در ابتدای هفته جاری با حضور نماینده دادستانی، دادسرای ناحیه ۷، وراث اتحادیه و شهرداری تهران، ملک به سازمان زیباسازی شهر تهران تحویل داده شد.

علیزاده تصریح کرد:برای جلوگیری از هرگونه تخریب و تعرض و ...، نگهبان های ویژه ای در مبادی ورودی خانه اتحادیه جهت تامین امنیت بنا مستقر شدند. همچنین نورپردازی برای کل محوطه و قسمت های بی دفاع صورت گرفته و در کل بنا دوربین مدار بسسته نصب شده است.

رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران  گفت:طبق اسناد موجود مساحت خانه ۸ هزار و ۷۵۰ مترمربع است که توسط سازمان زیباسازی شهر تهران تملک شد و قسمت های تخریب شده در سال ۱۳۹۳ نیز با توجه به بازدید صورت گرفته قابل مرمت، احیاء و بهره برداری است که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران کار مرمت و احیاء و برداشت های میدانی این قسمت به زودی آغاز می شود.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : mehrnews.com