چه کسی بعد از مصدق نخست‌وزیر شد؟
فضل الله زاهدی بعد از گذشت سه سال از تبعیدش، در سال 1325 وارد ایران شد و عنوان فرماندهی سپاه جنوب را دریافت کرد

سپهبد فضل‌الله زاهدی کیست؟

سپهبد فضل‌الله زاهدی در سال 1271 در همدان دیده به جهان گشود. پدر وی نصرالله خان بصیر دیوان از خرده مالکان همدان بود که با رضاخان رفت و آمد خانوادگی داشت.

زاهدی پس از اتمام دوران متوسطه، وارد یک قشون نظامی به سرپرستی ژنرال انگلیسی و انسترویل در همدان شد و بعد از آن به قزاقخانه راه یافت و دوره سواره نظام را در آنجا پشت سر گذاشت. بعد از آن وارد آتریاد همدان شد و به مقام ستوان سومی نائل شد.

فعالیت‌های زاهدی و ارتقای مقام

فضل‌الله زاهدی در نهضت جنگل و قیام کردها و مقابله با آن‌ها حضوری فعال داشت. به گونه‌ای که بعد از کودتای رضاخان، در سال 1299 به درجه سرتیپی رسید و در سال 1301 در پی ناآرامی‌های آذربایجان و غلبه بر سر کرده آنان لقب «ذوالفقار» و «آجودانی» را گرفت.

زاهدی در آغاز پادشاهی رضاخان، به ریاست کل امنیه مملکتی ژاندارمری رسید.

فضل‌الله زاهدی بعد از گذشت یک سال به عنوان ریاست کل شهربانی کشور منتخب شد. در این زمان دو تن از زندانیان سیاسی موفق به فرار از زندان شدند و به همین دلیل زاهدی به دستور رضاخان از پوشیدن لباس نظامی منع شد و به زندان رفت. بعد از مدتی آزاد شد و به ریاست باشگاه افسران برگزیده شد.

زاهدی تا سال 1320 در هیچ سمت حساسی دیده نشد. در سال 1320 محمدرضا شاه، زاهدی را به درجه سرلشگری به فرماندهی لشگر اصفهان گمارد. با وقوع جنگ جهانی دوم زاهدی از نازی‌ها طرفداری می‌کرد. به همین دلیل انگلیسی‌ها او را دستگیر و تبعید کردند.

اتمام تبعید و ورود به کشور

فضل الله زاهدی بعد از گذشت سه سال از تبعید، در سال 1325 وارد ایران شد و عنوان فرماندهی سپاه جنوب را دریافت کرد.

وی در تاریخ 20 بهمن 1328 عنوان سناتور انتخابی همدان را در دوره نخست‌وزیری منصور رزم‌آرا در مجلس سنا، برعهده داشت. سرانجام با سر کار آمدن حسین علا، زاهدی در سمت وزیر کشور وارد کابینه شد.

کودتای 28 مرداد و اوج فعالیت زاهدی

پس از آنکه شاه فرمان عزل مصدق را صادر کرد، زاهدی به عنوان نخست وزیر منصوب شد. در دوران نخست‌وزیری او اتفاقات فراوانی روی داد. از جمله اعدام افسران،‌ بازداشت طرفداران مصدق و ...

برکناری زاهدی از نخست وزیری

محمدرضا شاه حضور زاهدی به عنوان یک نخست‌وزیر قدرتمند را نمی‌پذیرفت. بنابراین با وارد شدن علم، او را از این سمت برکنار کرده و او را در یک پست تشریفاتی به عنوان سفیر ویژه ایران در دفتر اروپای سازمان ملل گماردند.

زندگی خصوصی فضل‌الله زاهدی

زاهدی با دختر حسین پیرنیا ملقب به موتمن‌الملک ازدواج کرد. ثمره این ازدواج یک پسر به نام اردشیر و یک دختر به نام هما بود. اردشیر زاهدی بعدها با شهناز دختر شاه ازدواج کرد و داماد خانواده پهلوی شد.

پایان راه زندگی نخست وزیر ایران

فضل‌الله زاهدی در سال 1338 بیمار شد که برای درمان آن به کشورهای سوئیس و فرانسه سفر کرد. سرانجام در 12 شهریور سال 1342 در ژنو (مونترو) فوت کرد. اردشیر پسر فضل‌الله جنازه پدر را به تهران منتقل کرد و در گورستان امامزاده عبدالله دفن کردند.

ایفای نقش فضل‌الله زاهدی در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه»، بر عهده عبدالرضا اکبری است.



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : yjc.ir