حسین فردوست صمیمی ترین دوست شاه بود!
با عزیمت محمدرضا شاه به سوییس برای تحصیل در کالج ، فردوست تنها همکلاسی بود که با او به طور رسمی اعزام شد و طی این سال‌ها همچنان صمیمی‌ترین یار محمدرضا شاه بود.

بیوگرافی حسین فردوست

تیمسار ارتشبد حسین فردوست (۱۲۹۶ - ۱۳۶۶) هم درس و رئیس دفتر ویژهٔ اطلاعات محمدرضا شاه پهلوی؛ یکی از برجسته‌ترین و مؤثرترین چهره‌های سیاسی ـ اطلاعاتی دوران حکومت پهلوی بود.

 

تیمسار ارتشبد حسین فردوست تیمسار ارتشبد حسین فردوست

 

دوران کودکی و جوانی فردوست در کنار محمدرضاشاه

حسین فردوست از دوران کودکی به عنوان دانش آموز دبستان نظام وارد کلاس مخصوصی شد که رضا شاه برای ولیعهدش محمدرضا پهلوی ترتیب داده بود. رضا شاه که تمایل داشت درکنار فردوست، دوست و همبازی درسخوانی باشد، فردوست را مورد توجه خاص قرارداد و او به دربار راه یافت. بدینسان فردوست از کودکی نزدیکترین دوست محمدرضا شاه و محرم اسرار او شد.


photo1027_5.jpgتصویر حسین فردوست

با عزیمت محمدرضا شاه به سوییس برای تحصیل در کالج ، فردوست تنها همکلاسی بود که با او به طور رسمی اعزام شد و طی این سال‌ها همچنان صمیمی‌ترین یار محمدرضا شاه بود. طی این سال‌ها این رابطه متقابل تعمیق یافت و چنان پیوندی پدید شد که گویی فردوست جزء مکملی از شخصیت و زندگی محمدرضا شاه است.


حسین فردوستحسین فردوست

با آغاز پادشاهی محمد رضا شاه فردوست همچنان در کنار او بود و این رابطه چنان بود که شاه در کتاب ماموریت برای وطنم تنها کسی را که دوست خود معرفی کرد فردوست بود: «در آن موقع دوست صمیمی من پسری بود به نام حسین فردوست که پدرش ستوان ارتش بود.


جوانی حسین فردوستجوانی حسین فردوست

حسین در دوران تحصیل در سوییس با من همدرس بود و بعد هم با درجه سرهنگی سمت استادی دانشکده افسری را عهده داری می‌کند و فعلاً در گارد شاهنشاهی مشغول انجام وظیفه‌است».


حسین فردوست در زمان پیریحسین فردوست در زمان پیری

 

فردوست درسال ۱۳۳۸ خورشیدی رییس دفتر اطلاعات ویژهٔ شاه بود که فعالیت‌های مقام‌های مملکتی بخصوص دربار را به شاه گزارش میداد. در سال‌های ۱۳۴۰-۱۳۵۲ قائم‌مقام ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت کشور) و در سال‌های ۱۳۵۰-۱۳۵۷ رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود.


فردوست و انقلاب 1357

رفتار و مواضع ارتشبد فردوست در زمان حوادث سال‌های ۱۳۵۶-۱۳۵۷، که منجر به پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ شد، شایعاتی را دربارهٔ وی بر سر زبان‌ها انداخت. فردوست در خاطراتش عملکرد خود علیه حکومت پهلوی در زمان اوجگیری انقلاب را تأیید می‌کند. ازجمله، فردوست در صدور اعلامیهٔ بی‌طرفی ارتش در صبح ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، که منجر به پیروزی نهایی انقلاب شد، نقش تعیین‌کننده داشت.

در وفاداری او به خاندان پهلوی و همچنین نخست وزیر وقت (بختیار) ابهام هایی وجود دارد. کتاب خاطرات فردوست با نام «ظهور و سقوط سلطنت پهلوی» در دو جلد منتشر شده است. در جلد دوم کتاب، تصاویری از رجال پهلوی مشاهده می‌شود.


قبر حسین فردوستقبر حسین فردوست


مرگ فردوست

فردوست پس از انقلاب به صورت پنهان در ایران زندگی می کرد. او قبل از مرگش در یک مصاحبه تلویزیونی نیز شرکت کرد که تصویر او را در زیر می بینید :


133830_copy.jpg
ایام پیری حسین فردوست

سرانجام در آبان ۱۳۶۲ در خانه پدری‌اش توسط نیروهای اطلاعاتی دستگیر شد و سرانجام در اردیبهشت ۱۳۶۶ درحالی که ۴ سال در بازداشت به سر می‌برد و به نگارش کتاب خاطرات خود می‌پرداخت بر اثر سکتهٔ قلبی درگذشت و در بهشت زهرا (قطعهٔ ۱۰۸، ردیف ۵۵، شماره ۲۵) به خاک سپرده شد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : ویکی پدیا