روز ملی مهندس با با برجسته ترین مهندسان ایرانی
با توجه به فرارسیدن 5 اسفند که مصادف با روز مهندس می باشد, مقاله ای درمورد روز مهندس آماده شده است که در ادامه خواهید خواند

5 اسفند روز مهندس

امروز پنجم اسفند ماه روز مهندس است. اولا این روز را به همه مهندسین کشورمان تبریک می گوییم. این روز به افتخار مردی نام گزاری شده است که معتقد بود پیش بینی علمی به هر انسان این قدرت را می دهد که با آگاهی از آنچه در پیش است بهترین تصمیم را بگیرد. این مرد خواجه نصیر طوسی است و آنچه از او نقل شد توضیح او به هولاکو خان پادشاه مغول وقت بود که نمی دانست علم نجوم به چه کیفیتی دولت او خدمت خواهد کرد. البته این را هم اضافه کنیم که بعدا چنان به آرا و نظریات خواجه نصیر ایمان پیدا کرد که بدون آنها هیچ تصمیم حکومتی نگرفت.

بیشتر بدانید : 5 اسفند بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی دانشمند ایرانی + تصاویر

این حکایت شاید از دو جنبه اهمیت داشته باشد یکی از این بعد که صاحبین دانش می توانند از غارتگران مغول حاکمین با درایت بسازند و البته از آن مهمتر اینکه دانشمندان آنچه را می بینند و می دانند که در آینده بشریت وجود دارد جایی که من و شما به راحتی و بدون راهنمایی آنها به آن راه پیدا نمی کنیم.

خواجه نصیرالدین طوسی

از خواجه نصیر طوسی و تاثیر بی نظیر او برعلوم مختلف مطالب زیادی منتشر شده است ، با این متن همراه ما باشید تا از دو چهره معاصر برای شما صحبت کنیم. وقتی مشغول تالیفمتن برای این پادکست بودیم به این نتیجه رسیدیم حالا که قرار است از دریچه یک وب سایت با شما در تماس باشیم حوزه مهندسی را گسترده تر در نظر بگیریم و به کسانی بپردازیم که تنها هندسه علوم را نمی شناختند بلکه علم و درایتشان  محیط و مساحت علوم دیگر را هم می شناخت. یکی از این شخصیت های برجسته در تاریخ علوم کامپیوتری پرفسور لطف اله عسگرزاده بنیان گزار منطق فازی یا منطق چند ارزشی است.

پرفسوز عسگرزاده

خوب است بدانید که پروفسور عسگرزاده بعد از تحصیل در دبیرستان البرز و دانشکده فنی دانشگاه تهران در دانشگاه MIT در ایالات محتده ادامه تحصیل داد وپس از سالها تحقیق و مطالعه در خصوص منطق چند ارزشی، منطق مبهم یا فازی را در سال 1965 یا 1344 خورشیدی مطرح کرد. این نظریه مهم علمی را شاید بتوان نقطه تلاقی انعطاف پذیری علوم طبیعی و چهارچوب گرایی علوم ریاضی دانست.

به زبان ساده می توان گفت بر خلاف آموزش سنتي در رياضي، او منطق انساني و زبان طبيعت را وارد رياضي كرد.حالا با کمک دو رنگ سياه و سفيد موضوع را بیشتر باز می کنیم. اگر در رياضي، دو رنگ سياه و سفيد را صفر و يك تصور كنيم، منطق رياضي، طيفي به جز اين دو رنگ سفيد و سياه نمي بيند و نمي شناسد. ولي در مجموعه هاي نامعين منطق فازي، بين سياه و سفيد مجموعه اي از طيف هاي خاكستري هم لحاظ مي شود و به اين طريق فصل مشترك ساده اي بين انسان و كامپيوتر بوجود مي آيد.

پروفسور عسگرزاده که در خارج از ایران با عنوان پروفسور "زاده" شناخته می شود چندین دهه با انتقادهای علمی شدیدی رو به رو شد ولی در نهایت در دهه هفتاد میلادی از نظریه او در دستگاههای تولید بخار استفاده کردند و این شروع شناخت عرصه های مختلف علمی نسبت به امکانات نظریه فازی شد. حالا دیگر دنیای خاکستری میان سیاه و سفید یا بودن و نبودن عرصه فن آوریهایی شد که بدون آن هرگز به دنیای واقعی قدم نمی گذاشتند.

علوم کامپیوتر و سایبرناتیک بسیار وام دار نظریه فازی هستند چون با در نظر گرفتن درجه صحت در متغیرها امکانات پردازش متنوع و گسترده ای را ایجاد می کنند. پروفسور عسگر زاده هم اکنون در سن 95 سالگی در آمریکا اقامت دارد

جالب است بدانید پروفسور عسگر زاده دارای بیست و پنج دکترای افتخاری از دانشگاه‌های معتبر دنیاست، بیش از دویست مقاله علمی را به تنهایی در کارنامه علمی خود دارد و در هیأت تحریریه پنجاه مجله علمی دنیا مقام مشاور را داراست.

وی یکی از پژوهشگرانی است که دارای بیشترین یادکرد یا به اصطلاح (Highly-Cited) در مقالات علمی دنیا می‌باشد. پروفسور زاده تا اکتبر ۲۰۱۱، ۹۵۰ هزار یادکرد در گوگل اسکالر داشته است. و البته این مقاله یا پادکست هم دفعه نهصدو پنجاه هزارو یکمین باریست که از او یاد می شود البته اینجا در شنوتو و خدا می داند در همین لحظه در کدام کلاس درس و یا وبلاگ یا کتاب و مقاله دیگری... برای پروفسور لطفی زاده سلامت و صحت آرزو می کنیم هر جای این کره خاکی که هستند.

البته مقاله ما در اینجا به اتمام نمی رسد و چون امروز قرار است از مهندسین یاد کنیم تصمیم گرفتیم از یک مهندس جوان ایرانی یاد کنیم. کسی که اگر این روزها به تهران سفر کنید طرح جالب و منحصربه فردش را دیده و احتمالا در حال قدم زدن برروی آن عکس یادگاری هم گرفته است.

مهندس لیلا عراقیان معمار پل طبیعت

خانم لیلا عراقیان معمار جوان ایرانی و پل طبیعت طراحی شده ایشان برروی اتوبان شهید مدرس تهران قرار دارد و مکان آرام،  خرم و لذت بخشی است که دو منطقه پارکی دو طرف اتوبان را به هم وصل می کند و فرصت خوبی برای قدم زدن و تفرج برای تهرانی ها و گردشگران فراهم می کند.

لیلا عراقیان در دانشگاه شهید بهشتی و بریتیش کلمبیا معماری خوانده است و در مسابقه طراحی پل طبیعت در سال 1388 شرکت کرد و در عین ناباوری طرحش برنده شد و نهایتا پنج سال بعد و در سال 93 پل طراحی او افتتاح و قابل بهره برداری شد.

زیبایی پل طبیعت با وجود بعضی انتقادهایی که از آن می شود به این است که گوشه و کنارها و طبقات و پلکانهای زیادی دارد که هر کسی می تواند به صورت فردی آنها رو تجربه کند. شما می توانید خیلی سریع از یک طرف پل به طرف دیگرش برید و یا در گوشه خلوتی روی یک سکو بشنید و آمد و شد اتومبیلها را زیر پایتان تماشا کنید. در پادکست این مقاله صوتی به صحبت های خانم عراقیان در مورد چرایی طراحی چنین سبکی از پل گوش خواهیم داد.

برای این معمار جوان ایرانی هم که تازه دراوایل دهه سی زندگیش به سرمیبرد آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم پرچم بلندمرتبه معماری ایران را که قدمت چندین هزار ساله دارد همیشه بالا نگه دارد.

این مقاله  با خواجه نصیر الدین طوسی شروع شد و در انتها هم سعی می کنیم آن را با ادای دین به این شخصیت ارزنده به اتمام برسانیم. دانشمندان قدیمی هرگز خودشان را به یک حوزه علمی محدود نمی کردند و به همین خاطر خواجه نصیر بغیر از نجوم و ریاضی در علوم دیگر هم متبحر بود. جالب است بدانید که ترجمه فرانسوی کتاب مثلثات او در غرب تا سالها از منابع اصلی هندسه بود و یک آتش فشان خاموش در نیم کره شمالی کره ماه به افتخار او ناصرالدین نام گزاری شده و او 600 سال قبل از داروین در کتاب اخلاق ناصری به نظریه وراثت و تکامل گونه ها از طریق انتخاب اشاره کرده است.

روز مهندس را به همه مهندسین کشورمان تبریک می گوییم و از آنها ممنونیم که دنیا را برای همه به جایی راحتتر، مطلوبتر و قابل زندگی تر تبدیل کردند.



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : shenoto.com