تصاویر شگفت انگیز از مراسم باشکوه عشای ربانی در کلیسای چالدران
مراسم عشای ربانی در کلیسای سپید چالدران روز هفتم مرداد ماه امسال با شکوه هر چه تمام تر برگزار شد.

عشای ربانی در کلیسای سپید چالدران

گروه گروه مردم، از همه جای ایران و چند کشور همسایه از روزها قبل در تپه‌های مشرف به کلیسای سپید چالدران جمع شده و چادر زده‌اند. خیلی‌ها با خانواده و خیلی‌های دیگر با دوستان قربانی آورده‌اند و ساز و وسایل اتراق؛ مراسم عشای ربانی سالانه کلیسای "تادئوس مقدس"، امسال هفتم مرداد برگزار شده است.

مراسم عشای ربانی در کلیسای سپید چالدران

مراسم عشای ربانی در کلیسای سپید چالدران 1

تعداد چادرهای روی تپه‌های اطراف کلیسا از چند صد تا هم بیشتر بود و این سوای عده زیادی از زائرانی است که با اتوبوس و تنها به قصد شرکت در مراسم خودشان را با اتوبوس تا اینجا، بیست کیلومتری شمال شرق چالدران رسانده‌اند.

مراسم عشای ربانی در کلیسای سپید چالدران 2

همه کسانی که منتظر بودند تا مراسم آغاز شود،‌ صبح شنبه را با هیجان شروع کردند، لباس عوض کردند و شال‌هایی که برای ورود به وانک قره کلیسا لازم است را از کیف‌هایشان در آوردند و این سوای هیجان و اضطرابی بود که در صورت تک تک برگزار کننده‌های مراسم دیده می‌شد. بچه‌های کوچک و پسران نوجوانی که قرار بود چراغ‌دان و شمع‌ها را حمل کنند،‌ در صحن کلیسا بی قرار این طرف و آن طرف می‌رفتند و احتمالا چیزی که کم‌تر از همه در این هول و ولا به آن فکر می‌کنند، «بودن» در حیاط کلیسایی است که بیش از ده قرن عمر کرده است و در کنار روستایی به همین نام قرار دارد و در دره که به آن مشرف است، درخت‌هایی چنار و تبریزی کاشته‌اند. در زبان ارمنی به این بنای سپید رنگ «سورپ تادئوسی وانک» می‌گویند که به معنی «کلیسای جامع تادئوس مقدس» است،‌ محل دفن "تادئوس مقدس"، از حواریون حضرت مسیح (ع) که برای تبلیغ دین به منطقه‌ای که امروز ارمنستان نامیده می‌شود، آمد. در آنجا عاشق «سن»  دختر حاکم منطقه شد و او را هم به دین مسیحیت در آورد،‌ اما حاکم منطقه با او مهربان نبود. خودش و پیروانش،‌ مانند دیگر مبلغان هم عصرش دستگیر و شکنجه شدند و در دیری به خاک سپردند که بعدها کلیسای سنت تادئوس بر آن بنا شد.

مراسم عشای ربانی در کلیسای سپید چالدران 3

حوالی ساعت یازده،‌ اسقف آذربایجان در ردای سرخ زربافتی که نقش شام آخر مسیح بر پشت آن سوزن‌دوزی شده است، در میان کشیشان دیگر و برگزارکننده‌های مراسم از اقامتگاه بیرون آمد و در میان صف مردمی که برای تبرک سعی می‌کردند در مسیر او قرار بگیرند، وارد محراب کلیسا شد. مراسم به زبان ارمنی در پیشگاه شمایلی از "باکره مقدس" و فرزند در آغوشش مسیح (ع) آغاز شد.

مراسم عشای ربانی در کلیسای سپید چالدران 4

خواندن دعا و زیارت، طلب آمرزش گناهان و تبرک نان و تقسیم کردن گوشت و خون مسیح در میان زائران کلیسا،‌ همه در سایه نوای ارگ و صدای گروه هم خوان‌ها، حدود ۴ ساعت طول کشید و وقتی اسقف محراب را ترک کرد، ‌مردم دوباره سر راهش صف کشیدند تا انگشتری او را ببوسند و از او برای بچه‌های کوچکی که مراسم را با سکوت و چشم‌های خیره دنبال می‌کردند،‌ طلب دعا کنند.

مراسم عشای ربانی در کلیسای سپید چالدران 5

مراسم روز شنبه کلیسای "تادئوس مقدس" زیر آفتاب بسیار داغ مرداد ماه در حالی تمام شد که بیشتر میهمانان هنوز از کلیسا دل نکنده بودند.‌ تا ساعت‌ها بعد از پایان مراسم، در حالی که برگزارکننده‌ها مشغول جمع‌آوری تجهیزات برق روی بنا بودند، صحن کلیسا همچنان از جمعیتی که برای دعا در برابر محراب می‌ایستادند پر و خالی می‌شد، هر چند خیلی‌ها حرف از شب در پیش و ماندن در راه و صبح کاری فردا می‌زدند،‌ خیلی‌ها هم بودند که از خدا می‌خواستند سال بعدی هم در کار باشد تا دوباره بتوانند در عشای ربانی کلیسای سپید شرکت کنند.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir