نکات کمتر شنیده شده و ویژگی های منحصر به فرد کاخ نیاوران+ تصاویر
اگر برای اولین بار به تهران بیایید و از یک تهرانی راجع به مکان‌های توریستی تهران راهنمایی بخواهید، بی شک نام اولین جایی که می‌شنوید کاخ نیاوران است.

گشت و گذار در مجموعه کاخ نیاوران

اگر برای اولین بار به تهران بیایید و از یک تهرانی راجع به مکان‌های توریستی تهران راهنمایی بخواهید، بی شک نام اولین جایی که می‌شنوید کاخ نیاوران است.

بیشتر بدانید : تصاویری زیبا از کاخ نیاوران؛ بخش نخست

حیاط کاخ نیاوران
حیاط کاخ نیاوران

مکانی که منطقه و کاخ نیاوران امروزی در آن بنا شده است در گذشته نی‌ زار بزرگی بوده و به همین دلیل به منطقه "نی آوران" معروف بوده که با گذشت زمان به نام "نیاوران" تغییر پیدا کرده است. درهمسایگی این نی زار روستای خوش آب و هوایی وجود داشته. بعد ها به دستور فتحعلی شاه قاجار نی زار کنار روستا تخریب می‌شود و باغی به جای آن بنا می‌گردد که در واقع همین مجموعه کاخ نیاوران امروزی است. آخرین ساختمانی که  در زمان قاجار در این باغ بنا شد "کوشک احمد شاهی" بود. در زمان حکومت پهلوی برخی از بناهای کوچک این مجموعه تخریب شد و کاخ نیاوران به سبکی مدرن جهت اقامت خانواده پهلوی دوم ساخته شد.


بخش‌های مختلف مجموعه نیاوران:
- کاخ نیاوران
- کوشک احمد شاهی
- موزه جهان نما
- موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران
- کاخ صاحبقرانیه
- باغ کتیبه ها
- کتابخانه سلطنتی مجموعه نیاوران


کاخ اختصاصی نیاوران

 احداث کاخ نیاوران در 2 طبقه و یک نیم طبقه در سال 1337 شروع شد و در سال 1346 به پایان رسید. سقف کاخ که از جنس آلومینیوم است به صورت الکترومغناطیسی باز می‌شود و کنار می‌رود. در طبقه همکف این کاخ اتاق پذیرایی، سالن غذاخوری، سینمای اختصاصی و ... قرار دارد. در نیم طبقه این بنا اتاق کنفرانس، اتاق آرایش فرح دیبا، اتاق خواب لیلا و ... جای گرفته است. در طبقه دوم (یا سوم) هم اتاق ورزش و موزیک فرح دیبا، اتاق استراحت محمدرضا شاه و ... قرار دارد.

کاخ اختصاصی نیاوران
کاخ اختصاصی نیاوران

یکی از جالب‌ترین وسایلی که می‌توانید در کاخ ببنید فرشی است که شمایل پادشاهان و سلاطین ایران را از زمان اولین پادشاه (کیومرث) تا احمد شاه بر آن بافته شده است!

 
فرش پادشاهان در کاخ نیاوران

مجموعه‌های نفیسی از تابلو‌های نقاشی و آثار حجمی از هنرمندان ایرانی و خارجی، زینت بخش اتاق‌های این کاخ هستند.

فرش پادشاهان در کاخ نیاوران
فرش پادشاهان در کاخ نیاوران

کوشک احمد شاهی

این کاخ در زمان قاجار خوابگاه ییلاقی احمد شاه بوده است. این بنا در 2 طبقه و با مساحت 800 متر مربع ساخته شد. از ویژگی‌های منحصر به فرد کوشک احمد شاهی می‌توان به عبور آب از وسط آن اشاره کرد، آب قناتی که از رشته کوه‌های البرز سرچشمه می‌گرفته است و در گذشته از وسط ساختمان عبور می‌کرده و به سمت پارک نیاوران کنونی می‌رفته است. اما امروزه به دلیل محافظت از بنای کوشک مسیر آب را عوض کره اند.

کوشک احمد شاهی
کوشک احمد شاهی در کاخ نیاوران

موزه جهان نما

موزه جهان نما در سال 1355 جهت نگهداری اشیا و آثار اهدایی به فرح دیبا یا اشیا خریداری شده توسط وی در ضلع غربی کاخ صاحبقرانیه با چهار سالن در طبقه همکف و یک سالن در زیر زمین احداث شد. در این موزه آثاری از تمدن‌های تاریخی جهان مانند تپه سیلک ایران، حاشیه رود نیل و خاور دور در کنار آثاری از هنرمندان معاصر قرار دارد.

موزه جهان نما
موزه جهان نما
در کاخ نیاوران

موزه خودروهای اختصاصی

این موزه که در تیرماه 1391 به طور رسمی به بهره برداری رسیده در 1 طبقه بنا شده است. موزه خودروهای سلطنتی آثاری از قبیل خودروهای اختصاصی خاندان پهلوی، ماکت های خودرو و موتور سیکلت‌های کوچک متعلق به فرزندان پهلوی را به نمایش می‌گذارد.

موزه خودروهای اختصاصی نیاوران
موزه خودروهای اختصاصی نیاوران

کاخ صاحبقرانیه

صاحبقرانیه در واقع کاخ ییلاقی ناصرالدین شاه بوده است. طبقه زیرین کاخ که حوضخانه نام دارد ورودی حرمسرای ناصرالدین شاه بوده است.در زمان حکومت رضا شاه دگرگونی‌های اساسی در ساختمان و مبلمان کاخ انجام شد.

کاخ صاحبقرانیه
کاخ صاحبقرانیه
در نیاوران

باغ کتیبه‌ها

این باغ موزه در شرق محوطه باغ نیاوران قرار دارد و شامل 43 مولاژ از کتیبه‌های صخره ای متعلق به دوران‌های مختلف است.

باغ کتیبه ها
باغ کتیبه ها
در کاخ نیاوران

کتابخانه سلطنتی

کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران در حدود سال 1355 شمسی در 2 طبقه و یک زیر زمین افتتاح شد. آثار هنری و تابلوهای نقاشی از هنرمندان سراسر جهان در این کتابخانه به چشم می‌خورد. کتاب‌های کتابخانه شامل نسخ کتب چاپی، کتب اهدایی از کشورهای مختلف و کتب نفیس خطی است.


کتابخانه سلطنتی نیاوران

موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران
موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران

کافه رستوران

در فضای باز محوطه کاخ کافه رستوران و بوفه‌ای قرار دارد که در صورت تمایل می‌توانید اندکی در آنجا استراحت کنید و گلویی تازه کنید!

کافه نی آوران
کافه نی آوران
در کاخ نیاوران

 چه طور به مجموعه کاخ نیاوران برویم؟

نشانی مجموعه : تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
تلفن مجموعه: 5 - 22282012
ابتدا خود را از طریق مترو یا تاکسی و اتوبوس به میدان تجریش برسانید، به سمت ایستگاه مترو تجریش بروید، تاکسی‌های نیاوران در همان حوالی و در خیابان شهید با هنر قرار دارند، سوار تاکسی‌های نیاوران بشوید و جلوی مجموعه کاخ نیاوران پیاده شوید.

روز و ساعات کاری و قیمت بلیط مجموعه

کاخ نیاوران همه روزه از شنبه تا جمعه از ساعت 9 صبح الی 7 عصر باز است اما گیشه فروش بلیط تا ساعت 6 عصر باز می‌باشد. قیمت  بلیط ورودی 2500 تومان و قیمت بلیط بازدید از هر کدام از بخش‌های مجموعه متفاوت است. برای اطلاع از قیمت‌ها می‌توانید با شماره تلف مجموعه تماس بگیرید.

بیشتر بدانید : آمار بازید کاخ نیاوران در تعطیلات اولیه نوروز

بیشتر بدانید : سرقت کاشی های کاخ نیاوران : از شایعه تا واقعیت! + عکس

بیشتر بدانید : موزه‌های تهران که حتما باید آن ها را دید + عکس

بیشتر بدانید : آثار بهمن محصص در كاخ نیاوران به نمایش درمی‌آید

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ