تقدیری تلخ در انتظار شکوه و صلابت یک کاخ ؟ + تصاویر
کاخ" ناصری" شهرستانک که در سال 1257 (1878 میلادی) با فرمان ناصرالدین شاه قاجار و برای اقامت ییلاقی وی توسط « آقا محمد ابراهیم خان»‌ معرف به "معمارباشی" بنا نهاده شده در انتهای دره شهرستانک که «گُله گیله» نام گرفته، قرار دارد.

سرنوشت نامعلوم کاخی که 19 سال از ثبت ملی شدنش می‌گذرد ...

ساخت کاخ شهرستانک که چشم‌انداز بسیار زیبایی به روستای شهرستانک دارد 3 سال به طول انجامیده است. این کاخ در دو بخش بیرونی و اندرونی ساخته شده است که حیات بیرونی به شکل مستطیل با دو کنج پَخ در 4 تراز طراحی شده و ورودی آن در گذشته به شکل نیم دایره و در تراز اول قرار گرفته بوده است. عمارت بیرونی در ابعاد 12 در 24 متر در دوطبقه و در تراز سوم  ساخته شده بود که در حال حاضر دیگر اثری از طبقه دوم این کاخ نیست! در پَخ شمال غربی و در مرز میان اندرونی و بیرونی نیز حمام خصوصی شاه قرار داشته است.

عکسی قدیمی از نمای روبه‌رویی کاخ "ناصری" روستای شهرستانک

عکسی قدیمی از نمای روبه‌رویی کاخ "ناصری" روستای شهرستانک

این اثر تاریخی که در شهریورماه سال 1377 به شماره 1945 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است هم اکنون وضعیت بسیار اسفناکی پیدا کرده است.
 پس از ناصرالدین شاه به دلیل بی‌توجهی و عدم رسیدگی به این بنا و همچنین به خاطر وجود سرمای سخت و بارش‌های فراوان در این منطقه و همچنین تاراج‌های انسانی، تقریبا در همان دوره قاجاریه این بنا تخریب شده و پس از اینکه در دوره پهلوی دوم وزارت فرهنگ و هنر وقت هیچ توجهی به این بنا نکرده و ضرورتی برای بازسازی و نگهداری این قصر نداشته، فدارسیون کوهنوردی در آن زمان بنای کاخ را که فقط طبقه اول آن باقی مانده بود را به پناهگاهی برای کوهنوردانی تبدیل کرد که از قُله توچال به سوی شهرستانک سرازیر می‌شدند!

این عمارت هم‌اکنون در حال تبدیل شدن به تلی از خاک است

این عمارت هم‌اکنون در حال تبدیل شدن به تلی از خاک است

این کاخ که هم اکنون نیز از این بی‌توجهی‌ها بسیار رنج می‌برد و به‌رغم گذشت 19سال از ثبت در فهرست آثار ملی ایران، هنوز منتظر فرارسیدن روزی است که شاید با بازسازی خود در کنار دیگر عوامل که در بالا به آن اشاره شد، شهرستانک را به قطب بزرگ گردشگری استان البرز وحتی پایتخت تبدیل کند. به هر حال در حال حاضر تورهای بسیار زیاد آژانس‌های گردشگری که در طول ‌سال راهی این منطقه می‌شوند خود به تنهایی گواه این ادعاست.  شاید بودجه‌های دولتی به قول مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کفاف هزینه‌های بازسازی این اثر تاریخی ارزشمند را ندهد، اما کم کردن بوروکراسی‌های اداری و طرح‌های حمایتی در جذب سرمایه بخش‌خصوصی، می‌تواند سرمایه‌داران ایرانی و حتی خارجی بسیاری را برای مشارکت در توسعه و تبدیل این منطقه به یک مرکز گردشگری بین‌المللی به شهرستانک و کاخ "ناصری" آن بکشاند.

تجهیزات  مرمت خریداری شده، بدون استفاده در حال از بین رفتن هستند

تجهیزات  مرمت خریداری شده، بدون استفاده در حال از بین رفتن هستند

 شاید در صورتی که این بنا به مانند روز اول خود بازسازی شود و کاربری آن مانند بسیاری از ابنیه‌ی تاریخی و حتی کاروانسراهای قدیمی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی به یک هتل و مرکز گردشگری تغییر یابد، بسیاری از علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران حاضر باشند تا در این منطقه برای آبادانی کشور خود گام مثبتی بردارند. فراموش نکنیم که در ارتفاعات البرز مرکزی، کوه‌ها بازو به بازوی هم داده‌اند تا با طبیعت بی‌نظیر خود خستگی را از جان مهمانان به‌در کنند. ای کاش قدر داشته‌هایمان را بیشتر بدانیم و از سرمایه‌های شگرف ایران نهایت استفاده را ببریم.

بخش اندرونی که پس از یک مرمت جزئی که در اثر گذر زمان کاملا تخریب شده

بخش اندرونی که پس از یک مرمت جزئی که در اثر گذر زمان کاملا تخریب شده

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorghcom/culture
منبع: isna.ir