فاجعه ای در ارتباط با یک هنرمند که دل همه را به درد آورد
 انجمن خوشنویسان با نوشتن نامه‌ای به فرماندار شهر ری، نسبت به تخریب سنگ مزار عماد‌الکتاب از بزرگان خوشنویسی کشور واکنش نشان داد.

تخریب مقبره-عماد الکتاب یکی از بزرگان خوشنویسی

انجمن خوشنویسان ایران با نوشتن نامه‌ای به جمالی‌پور، فرماندار شهر ری، نسبت به تخریب مقبره عماد‌الکتاب از بزرگان خوشنویسی کشور در قبرستان تاریخی امام‌زاده عبدالله ابراز نگرانی کرد و درخواست تشکیل جلسه‌ای قبل از هر اقدام دیگری برای مقبره این خوشنویس را مطرح کرد.

متن نامه انجمن خوشنویسان ایران به جمالی‌پور، فرماندار شهر ری :

«خوشنویس نامی ایران، میرزا محمد حسین سیفی قزوینی متخلص به عماد‌الکتاب از قله‌های هنر فخیم خوشنویسی است که خدمات شایان آن بزرگوار در حوزه کتابت آیات، روایات، اشعار، زیب و زینت مساجد و ... است و آثار گرانمایه ایشان در موزه‌های سراسر جهان از افتخارات فرهنگ و هنر ایرانی نشان دارد.

چنانچه استحضار دارید حرم حضرت امام‌زاده عبدالله در طرح توسعه، اقداماتی را پیش گرفته که اجرای این طرح قبرستان حاشیه را در بر می‌گیرد و مرقد خوشنویس بزرگ که محل تردد و احترام هزاران خوشنویس داخل و خارج کشور است در حال تخریب و تسطیح قرار گرفته، مسبوق به سابقه است که در گذشته نیز این محل مورد تعرض واقع شد و اسباب دل نگرانی و تکدر خاطر جامعه فرهنگی و هنری را فراهم آورد که با تجمع، مکاتبات و اعتراضات از ادامه روند فوق پیشگیری به عمل آمد.

سنگ مزار عماد‌الکتاب

سنگ مزار عماد‌الکتاب

توسعه حرم، بی‌شک یکی از شایسته‌ترین اقداماتی است که مورد تقدیرهمگان و جامعه فرهنگی هنری می‌باشد و این بناهای زیبا و با شکوه مدفن و قرارگاه شخصیت‌های بزرگ دینی و علمی فرهنگی است و اعتبار آن عالم هنرمند نیز که آثارش در موزه‌های سراسر دنیا افتخار ملت ایران است بر کسی پوشیده نیست.

امروز توجه به بنیان‌های فرهنگی و توسعه پلان‌های با عظمت علمی و هنری خود هدایتگر نوجوانان، جوانان و مردم بوده و خلاء این جایگاه‌ها اشباع نخواهد شد مگر با تهاجم فرهنگ بیگانه، علی ایحال در پیگیری‌های سابق پیشنهاد گردیده بود که بنا و یادبودی در آن محل در تکریم از آن مقام بزرگ و توسعه توریزم فرهنگی و هنری ایجاد گردد که به همین منظور بودجه‌ای نیز از طرف شهرداری اختصاص یافته بود که متاسفانه با عدم استقبال مسوولان وقت آن امامزاده به دست فراموشی سپرده شد و هم اکنون نیز این اتفاق نامناسب رخ داده که ما را در مقابل ده‌ها مکاتبه، تجمع و فشار روانی دوستداران و علاقمندان فرهنگ و هنر این کشور قرار داده است.

میرزا محمد حسین سیفی قزوینی متخلص به عماد‌الکتاب

میرزا محمد حسین سیفی قزوینی متخلص به عماد‌الکتاب


لذا بر آن شدیم طی مکاتبه‌ای ضمن اعلام دوباره نگرانی در خصوص این اقدام ناهماهنگ درخواست نماییم به منظور برون رفت از جریان حادث، ترتیبی اتخاذ شود که جلسه‌ای با حضور نمایندگان انجمن خوشنویسان ایران شعبه شهرری و متولیان و مسوولان آن امامزاده، نماینده اوقاف، نماینده فرمانداری و شهرداری شهرری و اداره میراث فرهنگی، قبل از ادامه روند  و هر اقدام دیگری تشکیل گردد. بی شک این نشست و تبادل افکار و اطلاعات سبب اقدامات مناسب‌تر و ایجاد شرایط پاسخگویی به مشتاقان معترض را فراهم خواهد آورد.»

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/cultural
منبع: khabaronline.ir