از تصاویر کمتر دیده شده رضاشاه در مسجد سلیمان تا زندگی کارگران بختیاری
در این گزارش، نگاهی کوتاه به کتاب «تاریخ مصور نفت ایران» به کوشش دکتر مسعود فروزنده مدیر گروه تاریخ انجمن اندیشه و قلم، داریم

 به همت مدیر گروه تاریخ انجمن اندیشه و قلم

مسعود فروزنده، با چینش تصاویر قدیمی و توضیح کافی، توانسته روایتی تاریخی از فراز و فرودهای صنعت نفت ایران ارائه کند و برای علاقمندان تاریخ سیاسی ایران فرصت جدیدی فراهم آورده تا از منظر تصاویر مربوط به تحولات نفتی، به تاریخ معاصر ایران بپردازند. این کتاب ۲۹۰ صفحه‌ای در قطع رحلی و کاغذ گلاسه با بیش از  ۶۵۰ عکس به دو زبان انگلیسی فارسی، به بازخوانی رخدادهای سیاسی- نفتی از دوره ناصرالدین شاه تاکنون می‌پردازد. ناشر کتاب نشر عابد است. آیین رونمایی کتاب به زودی با همکاری گروه تاریخ انجمن اندیشه و قلم برگزار می‌شود.   

تصاویر کمتر دیده شده از رضاشاه در مسجد سلیمان، زندگی کارگران بختیاری، چاه معروف اف۷، تصاویر قدیمی از محلات آبادان و مسجد سلیمان به همراه فعالیت‌های ورزشی دهه ۱۳۱۰، ماجرای جیکاک، نقش صادق هدایت در ماجرای خانه سدان، ماجرای توده‌ای نفتی، ملی شدن نفت و خروج انگلیسی‌ها از آبادان، استقبال مصری‌ها از مصدق، کودتای ۲۸ مرداد، روند توسعه در دهه ۴۰ شمسی، سفرهای شاه برای فروش نفت،‌ توسعه آموزشی در آبادان و شکل‌گیری تیم فوتبال صنعت نفت از جذابیت‌های تصویری پیش از انقلاب است.

 برگی از کتاب تاریخ مصور نفت ایران
برگی از کتاب تاریخ مصور نفت ایران

تصاویر حوادث پس از انقلاب نیز در خور توجه هستند. مؤلف در این بخش به مهمترین حوادث مرتبط با انقلاب، جنگ، سازندگی و توسعه توجه کرده و با تصویری از بازی فوتبال نوجوانان جنوبی در پایان کتاب، به سهم اندک شهرهای جنوبی در اقتصاد ملی خرده گرفته است.  

مسعود فروزنده، مدیر گروه تاریخ انجمن اندیشه و قلم، اهل آبادان و از خانواده‌ای نفتی، درباره چرایی پرداختنش به تاریخ نفت ایران می‌گوید:

اشتیاق و انگیزه‌ام در پرداختن به تاریخ نفت، در وهله اول، به دلیل تعلق خاطرم به شهر آبادان است و در وهله دوم، تأثیر عمیق نفت بر جامعه ایران که برخلاف منفعتش همیشه مورد غضب قرار گرفته است. به گفته او، معرفت و نگاه اقشار جامعه در طول چند دهه به موازات پیشرفت اقتصادی – صنعتی تغییر کرده است تا جایی که بخشی از نسل جوان کنونی حتی حاضر به شنیدن حوادث گذشته نیست تا برسد به اینکه به تحلیل آن بپردازد. به جرأت می‌توان گفت حافظه و آگاهی تاریخی در معرض خطر است و در یک گسست تاریخی قرار داریم. این اثر می‌تواند گامی هرچند کوچک در زنده نگه داشتن آگاهی تاریخی ایرانیان باشد. 


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: ilna.ir