تابوت سنگی اسکلت های زوجی در آغوش هم خفته در موزه همدان + عکس
تابوت سنگی حاوی اسکلت یک زن و مرد متعلق به دوران اشکانی که چند ماه پیش در همدان کشف شد در ایام نوروز امسال مهمان موزه هگمتانه همدان شده و مورد استقبال بی نظیر بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

نوروز 97 با موزه گردی در همدان

 آبان ماه سال گذشته در حین خاک برداری محدوده گنبد علویان و کوچه جراحان شهر همدان برای اصلاح شبکه های آبرسانی، در عمق سه متری زمین و به طور اتفاقی یک تابوت سنگی به طول حدود 2 متر، عرض 80 سانتی ‌متر و ارتفاع 50 سانتی متر کشف شد. نتایج کاوش و بررسی محتویات این تابوت نشان داد که 2 اسکلت در این تابوت وجود دارد که یکی مربوط به یک مرد و دیگری مربوط به یک زن است که به صورت تاق باز و کنار هم دفن شده بودند. بر اساس نتایج بررسی های کارشناسان باستان‌ شناس اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان مشخص شد این تابوت مربوط به دوران اشکانیان است و نشان از این دارد که ایرانیان در آن دوران دارای فرهنگ تدفین خانوادگی بوده و ارزش و احترام زیادی برای زنان قائل بودند. حال این تابوت باستانی در موزه هگمتانه همدان به نمایش گذاشته شده و خیلی عظیمی از گردشگران را به سوی خود جلب کرده است.

تابوت سنگی دوره اشکانی

تابوت سنگی دوره اشکانی

استقبال بی نظیر بازدید کنندگان از تابوت زن و مرد اشکانی

رئیس موزه هگمتانه همدان در این خصوص گفت:
تابوت زن و مرد اشکانی برای بازدید از یک هفته قبل از نوروز آماده شد و در مرکز این موزه به نمایش درآمد که با استقبال بسیار عالی بازدیدکنندگان مواجه شد.

لیلا خوشمو افزود:
موزه هگمتانه با موضوع باستان شناسی فعالیت دارد و قدمت اشیایی که در آن نگهداری می شود از 2 هزار و 500 سال قبل از میلاد تا دوران معاصر را شامل می شود و سفال های دوران پیش از اسلام، سفال های اسلامی، بخش فلزات، بخش سکه و شیشه و مرکز موزه که به اسکلت ها اختصاص دارد بخش های مختلف این موزه را تشکیل می دهند.

خوشمو در خصوص بازدید کنندگان داخلی این موزه اظهار کرد:
از 28 اسفند سال گذشته تا پنجم فروردین امسال حدود 20 گردشگر خارجی از بخش های مختلف این موزه بازدید کردند. در 28 اسفند سال گذشته حدود 370 نفر، یکم فروردین یک هزار و 545 نفر، دوم فروردین ماه 2 هزار و 890 نفر، سوم فروردین سه هزار و 265 نفر و چهارم فروردین نیز 2 هزار و 919 نفر از این موزه بازدید کردند.

 14 موزه و ابنیه تاریخی همدان آماده بازدید گردشگران است

مسئول امور موزه‌ها و بناهای تاریخی همدان نیز با بیان اینکه 14 موزه و ابنیه تاریخی استان همدان آماده بازدید گردشگران است، گفت:
60 راهنمای گردشگری در موزه‌ها و بناهای تاریخی و فرهنگی همدان مستقر هستند.

مجید جهانگیری اظهار داشت:
همدان گنجینه با ارزشی از موزه‌های مختلف است که آثار ارزشمندی در خود جای داده است، به طوری که موزه ‌های استان می ‌توانند به عنوان مهم ‌ترین عامل در جذب گردشگر محسوب شوند.

جهانگیری با بیان اینکه موزه‌های همدان برای بازدید مسافران نوروزی آمادگی‌های لازم را دارد عنوان کرد:
در این استان 9 موزه و پنج ابنیه تاریخی که دارای ورودی برای بازدید هستند، آماده بازدید گردشگران است.

مسئول امور موزه‌ها و بناهای تاریخی همدان ، بیان کرد:
موزه ‌ها و ابنیه تاریخی استان در ایام نوروز از ساعت 8:30 صبح تا 19 برای بازدید شهروندان و مسافران فعال است. امسال هیچگونه افزایشی در هزینه بلیت ‌های بازدید از این مکان ها نداشته ‌ایم و در ایام نوروز نیز افزایش قیمت بلیت وجود ندارد.

موزه تخصصی بوعلی سینا و طب، موزه مشاهیر، سایت موزه هگمتانه، موزه مفاخر، آرامگاه باباطاهر، موزه حاج ‌آقا تراب نهاوند، موزه تاریخ طبیعی و موزه مردم ‌شناسی سید جمال ‌الدین اسدآبادی از جمله موزه‌ها و ابنیه استان همدان است که هر کدام از لحاظ تاریخی و فرهنگی در نوع خود کم‌ نظیر است.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: irna.ir