قصر 3100 ساله
بقایای یک قصر 3100 ساله متعلق به اواخر عصر برنز در اردن کشف شد.
در جریان کاوش‌های باستان‌شناسان سوئدی دانشگاه گوتنبرگ در منطقه تاریخی‌ «تل ابو الخراز» اردن، بقایای یک قصر 3100 ساله به همراه صدها اثر تاریخی کشف شدند.

به گزارش هریتج‌کی، این قصر که در زمان کشف در شرایط خوبی قرار داشت، به احتمال فراوان توسط مردمانی که در هزاران سال قبل از شرق اروپای به اردن فعلی مهاجرت کرده و در متون تاریخی به آنها «مردمان دریایی» گفته می‌شود ساخته شده است.

شهر تاریخی "تل ابو الخراز" در «دره اردن» و در نزدیکی مرز اردن با رژیم‌صهیونیستی قرار دارد و هزاران سال قبل یکی از پر رونق‌ترین شهرهای منطقه مدیترانه بوده است. از بقایای این شهر تاریخی که در سال 1989 کشف شد، در تورات نیز به عنوان «جایش گیلاد» نام برده شده است. طی چند دهه کاوش آثار تاریخی ارزشمندی از این مکان قدیمی بدست آمده‌ که بیشتر آنها در موزه ملی اردن در شهر امان نگهداری می‌شوند، البته تل ابو الخراز در گذشته محل زندگی مصریان باستان نیز بوده که حاصل آن کشف آثاری شبیه به معابد مصریان در لکسور و کارناک در این شهر تاریخی در دهه‌های گذشته است.

باستان‌شناسان امیدوارند با بررسی بیشتر این آثار کشف شده در تل ابو الخراز بتوانند بخش‌هایی از تاریخ اردن فعلی در هزاران سال قبل و در زمان سکونت اروپائیان و مصریان بر این کشور را که هنوز برای محققان ناشناخته است، آشکار کنند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی:
داستان کوتاه «گدا» اثر غلامحسین ساعدی
چهره متفاوت نیکی کریمی و یکتا ناصر در یک فیلم جدید + تصاویر
پرتره‌های عجیب بازیگران هالیوودی در مقابل دوربین یک عکاس + تصاویر
جزئیات حضور «شکیب» آوای باران در سریال پایتخت 3
درگذشت یار دیرین دکتر علی شریعتی