دیواره مرجانی در ثبت یونسکو
دیواره مرجانی استرالیا به فهرست میراث در خطر یونسکو می‌رود
 دیواره مرجانی استرالیا احتمالا به فهرست میراث جهانی در خطر سازمان یونسکو خواهد رفت.

 با گذشت چند روز از آغاز سی‌وهشتمین اجلاس سالانه‌ کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در «مرکز ملی همایش‌های قطر» در دوحه، کارشناسان از قرار گرفتن دیواره مرجانی استرالیا در فهرست میراث جهانی در خطر یونسکو در روزهای آتی خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیوار مرجانی استرالیا که در سال 1981 در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید، یکی از عجایب هفت‌گانه طبیعی جهان به شمار می‌رود که در اجلاس قبلی کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو، به‌دلیل عدم‌حفاظت کافی و شرایط نامطلوب آن انتقادات شدیدی به دولت استرالیا وارد شد.

چند ماه قبل نیز در جریان یک تمرین نظامی چند جنگنده‌های آمریکایی به‌دلیل اشتباه محاسباتی بخشی از این اثر طبیعی منحصر به فرد در منطقه کوئیزلند که یک پارک ملی و مقصد جهانی گردشگری محسوب می‌شود را بمباران کردند.

در سال 2013 نیز تصمیم بحث‌برانگیز استرالیا مبنی بر اجازه خاکبرداری از کف دریا در مجاورت دیوار مرجانی با هدف احداث بزرگترین بندر استخراج زغال سنگ در جهان، اعتراض فعالان محیط زیست را برانگیخت.

سی‌وهشتمین اجلاس سالانه‌ی کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو از 25 خرداد به منظور بررسی پرونده‌ی 40 محوطه تاریخی، طبیعی و یا تاریخی-طبیعی برای ثبت در فهرست میراث جهانی این سازمان آغاز شده، این در حالیست که تا قبل از این اجلاس، 981 محوطه تاریخی، طبیعی و تلفیقی یا همان تاریخی-طبیعی در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

قرار است در اجلاس امسال پرونده‌های ارسال شده برای ثبت در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو توسط کمیته‌ای متشکل از نمایندگان دهها کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین شرایط تعدادی محوطه تاریخی در معرض خطر هم در مصر، فلسطین، عراق، یمن و سوریه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

سی‌وهشتمین اجلاس کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو تا 25 ژوئن (پنجم تیر) ادامه خواهد داشت.


گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir



  مطالب پیشنهادی:
پگاه آهنگرانی در نمایشگاه عکس یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری+ تصاویر
اشباح در بازار صد ساله + تصویر
گریم عجیب و جالب عبدالله اسکندری
دوران بازنشستگی آنجلینا جولی
لحظه غم انگیز ورود دختران ایرانی با لباس برزیل به ورزشگاه+تصویر