قلعه ای در اربیل ثبت تاریخی یونسکو
شهر تاریخی جده در عربستان به همراه یک قلعه در عراق ثبت جهانی سازمان یونسکو شدند.
 شهر تاریخی جده در عربستان به همراه یک قلعه در عراق ثبت جهانی سازمان یونسکو شدند.

 در جریان سی‌وهشتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو، قلعه تاریخی اربیل در عراق و شهر تاریخی جده در عربستان در فهرست میراث جهانی این سازمان به ثبت رسیدند.

به گزارش عرب نیوز، قلعه‌ اربیل که یک اثر تاریخی منحصر به فرد به شمار می‌رود، به عنوان یکی از نمادهای کردستان عراق به تازگی مرمت شده و قدمت آن به هزاران سال می‌رسد. اربیل در شمال عراق که تاریخی 6 هزار ساله دارد، پایتخت گردشگری کشورهای عربی در سال 2014 به شمار رفته و آثار تاریخی فراوانی از دوره‌ی نوسنگی، تمدن بین‌النهرین و دوره‌ی اسلامی را در خود جای داده است.

همچنین شهر تاریخی جده در عربستان نیز که در اجلاس امسال در فهرست میراث جهانی این سازمان به ثبت رسید در هزاران سال پیش از میلاد در محل تلاقی راه‌های تجاری مردم تمدن‌های کهن بوده که حاصل آن، وجود شهری خشتی با معماری منحصر به فرد است. این شهر تاریخی از قرن‌ها قبل محل زندگی مردم منطقه و یکی از مراکز اصلی ترویج اسلام بوده و وجود صدها مسجد، گرمابه و هزاران خانه‌ تاریخی نشان از پیشینه‌ غنی مذهبی و سیاسی شهر تاریخی جده دارد.

تا قبل از اجلاس امسال که برای اولین‌بار در قطر برگزار می‌شود، 981 محوطه تاریخی، طبیعی و تلفیقی یا همان تاریخی-طبیعی در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

سی‌وهشتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو که در «مرکز ملی همایش‌های قطر» در شهر «دوحه»، پایتخت این کشور به منظور بررسی 40 پرونده‌ ثبت میراث جهانی در حال برگزاری است تا 25 ژوئن (پنجم تیر) ادامه خواهد داشت.


گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



  مطالب پیشنهادی:
بهاره رهنما بعد از کاهش وزن+تصویر
پرویز پرستویی در جشن 90 سالگی عزت‌ سینمای ایران +ویدئو و تصاویر
رضا عطاران می آید...
دوران بازنشستگی آنجلینا جولی
مهدی یراحی از ماه عسلش می گوید!