هنر دست ایرانی ها در شکل گیری حرم امام حسین‌(ع)
حرم امام‌حسین (ع) تا به حال هشت بار تخریب شده است که در بازسازی و تجدید بنای آن، هنرمندان ایرانی پررنگ‌ترین نقش را داشته‌اند.

حرم امام حسین(ع) با طرحی از استاد محمود فرشچیان

ساخت بنای نخستین آرامگاه امام‌حسین (ع) را به «مختار ثقفی» نسبت داده‌اند و البته برخی به «بنی‌اسد». مصالح آرامگاه در آن دوران گچ و آجر بود. بعدها همین بنا به دست هارون‌الرشید ویران شد. روایت است این ویرانی به مزار امام هم سرایت کرد.


تصویر شماره 1 از حرم امام حسین (ع)تصویر شماره 1 از حرم امام حسین (ع)

آرامگاه امام حسین (ع) در زمان مأمون فرصت بازسازی پیدا کرد، اما خلیفه‌ی دیگر، متوکل عباسی دستور تخریب آن را داد. به آرامگاه آب بستند تا ویران شود. روایت است زمین مزار امام حسین (ع) را پس از آن ویرانی شخم زدند و در آن کِشت کردند.


تصویر شماره 2 از حرم امام حسین (ع)تصویر شماره 2 از حرم امام حسین (ع)

بعد از متوکل عباسی به شیعیان امان داده شد و آرامگاه دوباره بنا شد. این‌بار گلدسته‌هایی به حرم اضافه کردند. آخرین بازسازی به دوران حکومت آل‌بویه برمی‌گردد، ساختمان حرم در طول چهار سال ساخته شد که این قسمت از حرم، با وجود آتش‌سوزی هزار سال قبل و تعرض‌های مغول و رژیم بعث صدام تا امروز دوام آورده است.


تصویر شماره 3 از حرم امام حسین (ع)تصویر شماره 3 از حرم امام حسین (ع)

صفویه، زندیه و قاجاریه هر یک در تعمیر و توسعه‌ی این حرم و البته تزئینات آن نقش زیادی داشتند. در زمان قاجار گنبد حرم، طلاکاری و تذهیب شد؛ اما حدود دو قرن پیش با حمله‌ی وهابی‌ها غارت و ویرانی دیگری در آرامگاه امام حسین (ع) اتفاق افتاد که فتحعلی‌شاه قاجار دستور بازسازی آن را داد و همان زمان، ضریح تازه‌ای در حرم نصب شد.


تصویر شماره 4 از حرم امام حسین (ع)تصویر شماره 4 از حرم امام حسین (ع)

در دوران حکومت صدام بر عراق، ردپای ایرانی‌ها که در کتیبه‌های حرم امام حسین (ع) به چشم می‌آمد کاملا محو شد تا اثری از ایرانی‌ها نباشد، اما با براندازی حکومت صدام هنرمندان ایرانی بار دیگر مشغول بازسازی و توسعه‌ی حرم امام حسین شدند. حدود 12 سال است که هنرمندان ایرانی مشغول آراستن حرم هستند.


تصویر شماره 5 از حرم امام حسین (ع)تصویر شماره 5 از حرم امام حسین (ع)

ضریح جدید با طرحی از استاد «محمود فرشچیان» و خطاطی و قلمزنی دیگر هنرمندانی چون استاد «موحد» و «مصطفی حدادزاده» دو سال پیش در حرم نصب شد. اکنون ستون‌های حرم برای وسیع شدن فضا در حال باریک‌سازی و مقاوم‌سازی است تا پس از آن، گنبد حرم هفت‌ونیم متر ترفیع شود.


تصویر شماره 6 از حرم امام حسین (ع)تصویر شماره 6 از حرم امام حسین (ع)




گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir