آیا اگر هیتلر به ایران و خاورمیانه نفوذ میکرد, شکست نمیخورد؟
هیتلر، رهبر آلمان نازی از شخصیت‌هایی بود که تأثیر زیادی در تاریخ دنیا گذاشت. طوری که آثار او هنوز هم مورد توجه زیادی قرار دارد.

چه میشد اگر هیتلر به نفت خاورمیانه می رسید؟

تاریخ‌ نگاران زیادی سال‌ها «چه می‌شد اگر» های مربوط به هیتلر را بررسی  کرده‌اند:

*چه می‌شد اگر حزب نازی به رهبری هیتلر به قدرت نمی‌رسید؟
*چه می‌شد اگر هیتلر در سال ۱۹۴۱ استراتژی ‌اش را تغییر می‌داد؟
*چه می‌شد اگر نیروهای متحدین (آلمان نازی، ایتالیا و ژاپن) در جنگ جهانی دوم پیروز شده بودند و آمریکا بعد از جنگ تنها و هراسان مانده بود؟
*اگر هیتلر به منابع نفتی عظیم دست پیدا کرده بود چه می‌شد؟

 

که دراین خصوص توجه شمارو جلب میکنیم تا این پادکست را  از شنوتو بشنوید.

 

 
واقعیت این است که هیتلر به نفت نیاز زیادی داشت. و مسئله  سوخت وسایل نقلیه کشورش برایش حیاتی بود. ولی مناطق نفت‌خیز دنیا از دسترسش دور بودند. در سال ۱۹۳۹ آلمان, معاهده "عدم تجاوز" را با اتحاد جماهیر شوروی به امضا رسانده بود.

که یکی از بند های آن تضمین فروش نفت به هیتلر بود و او از طریق کنترل رومانی نیز به نفت دسترسی داشت. ولی خب این مقدار دسترسی به نفت برایش کافی نبود و درنهایت درماه ژوئن این قرارداد را لغو کرد.

جالب است بدانید:

دسترسی به نفت تنها دلیل هیتلر برای آغاز جنگ با استالین نبود. او مدت‌ها بود که مناطق غربی روسیه را در ذهنش به عنوان مکانی مناسب برای گسترش امپراتوری خودش در نظر گرفته بود. این‌ طور  بود که در ۲۲ ژوئن سال ۱۹۴۱، ارتش آلمان به اتحاد جماهیر شوروی حمله کرد. اما چه می‌شد اگر هیتلر راهی کاملاً متفاوت را در پیش گرفته بود؟ چه می‌شد اگر او ایده گسترش امپراتوری‌اش به سمت شرق را کنار می‌گذاشت و برای تداوم تغذیه ماشین جنگی‌اش تنها روی به‌ دست آوردن نفت متمرکز می‌شد؟

عظیم‌ترین ذخایر نفتی دنیا در ایران، عراق و عربستان سعودی واقع شده‌اند و در بهار سال ۱۹۴۱ همه این سرزمین‌ها تحت نفوذ نیروهای متفقین بودند. به گفته جان کیگان اگر هیتلر می‌خواست از طریق سوریه به عراق حمله کند، باید استراتژی پرش قورباغه‌ای را  مورد توجه قرار می‌داد. یعنی، کشور مهاجم پیش از حمله به مقصد خود که یک جزیره بود، اقیانوس را به صورت تدریجی و با حرکت در میان جزایر مختلف منتهی به آن طی می‌نمود. باید توجه داشت تعداد نیروهای فرانسوی حاضر در سوریه و لبنان در آن زمان زیاد نبود و آن‌ها از حمایت هوایی و تجهیزات پیشرفته نیز برخوردار نبودند و می‌شد حدس زد که قادر به مقابله با نیروهای هیتلر نباشند. اماهیتلر نمی‌توانست کشتی‌ها و نیروی دریایی را به این منطقه اعزام کند، راه‌حل دیگری پیش رویش بود. او باید راهش را از ترکیه - که اعلام بی‌طرفی کرده بود - باز می‌کرد و از طریق استانبول، خودش را به مناطق نفت‌خیز مورد نظر در خاورمیانه می‌رساند.

با وجود تمام این صحبت ها, نمیشود واقعاً به این نتیجه رسید که هیتلر باید مسیر مناطق نفت‌خیز خاورمیانه را از طریق ترکیه و سوریه طی می‌کرد یا نه.


تهیه و تدوین: گروه شنوتو
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ