مدت زمان طوفان نوح و توقف کشتی نوح روی آب چقدر بود
در احادیث و روایات اعداد مختلفی برای مدت زمان حضور کشتی نوح روی آب ذکر شده است

مدت زمان توقف کشتی نوح بر روی آب بر اساس روایات مختلف

دراینكه نوح و همراهانش چه مدّت در كشتی بودند روایات مختلفی وجود دارد. در روایتی از امام صادق«علیه السلام» نقل شده كه هفت روز در آن بودند و سپس آب فرونشست و كشتی بر كوه جودی، كه كوهی است در موصل، قرار گرفت. در روایت دیگر از آن حضرت این مدّت بیش از یك ماه ذكر شده است. و در حدیث دیگری است كه شش ماه در كشتی بودند.

و در تاریخ یعقوبی آمده است كه از روزی كه نوح داخل كشتی شد تا وقتی كه از آن بیرون آمده، یكسال و ده روز طول كشید. سید بن ‏طاووس در كتاب «سعدالسعود» می‏ گوید كه در ترجمه تورات آمده كه كشتی 150 روز بر روی آب بوده است.

و قرآن كریم بدون آن كه از مدّت توقف نوح در كشتی سخن به میان آورد، جریان فرونشستن آب و قرار گرفتن كشتی را بر كوه جودی در یك آیه كوتاه بیان فرموده است:

وَقِیلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِی مَاءَكِ وَيَا سَمَاءُ أَقْلِعِی وَغِیضَ الْمَاءُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ ۖ وَقِیلَ بُعْدًا لِلْقَوْمِ الظَّالِمِینَ»؛ (و گفته شد: «ای زمین، آبت را فرو بر! و ای آسمان، خودداری كن! و آب فرو نشست و كار پایان یافت و (كشتی) بر (دامنه كوه) جودی، پهلو گرفت؛ و (در این هنگام،) گفته شد: «دور باد قوم ستمگر (از سعادت و نجات و رحمت خدا!)»)

 

بیشتر بدانید : کشتی حضرت نوح کجاست؟+تصاویر

بیشتر بدانید : کشف کشتی حضرت نوح در کوه‌های آرارات

بیشتر بدانید : از شایعه تا منابع علمی: نشانه های توقف کشتی نوح در لرستا

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: anvartaha.ir