نگاهی به میراث هخامنشی گنجینه آمو دریا در موزه ویکتوریا و آلبرت + تصاویر
گنجینه آمو دریا یکی از آثار جمع آوری شده در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن، از نظر هنرهای تزئینی بزرگترین موزه جهان است. دراین مجموعه بیش از 170 تکه طلا و نقره متعلق به زمان هخامنشیان است.

بیش از 4/5 میلیون اشیای گوناگون در گنجینه آمودریا

موزه «ویکتوریا و آلبرت» در منطقه برامپتون لندن قرار گرفته است. این موزه از نهادهای عمده فرهنگی انگلستان به حساب می آید و از لحاظ داشتن ذخایر غنی از برترین موزه های جهان به حساب می آید و از نظر هنرهای تزئینی بزرگترین موزه جهان است.

موزه ویکتوریا و آلبرت لندن

موزه ویکتوریا و آلبرت لندن

موزه «ویکتوریا و آلبرت» مسکن دائمی مجموعه بیش از 4/5 میلیون اشیای گوناگون است. از آثار جمع آوری شده در این موزه می توان به قالی اردبیل و گنجینه آمودریا اشاره کرد.

گنجینه آمودریا در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن

گنجینه آمودریا در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن

گنجینه آمودریا مجموعه ای از 170 تکه طلا و نقره متعلق به زمان هخامنشیان است که در نزدیکی آمو دریا پیدا شده است.

اسب زرین در گنجینه آمودریا

اسب زرین در گنجینه آمودریا

آمو دریا یا جیحون پر آب ترین رود آسیای میانه است که از کوه های پامیر سر چشمه گرفته و حدود 1126کیلومتر از آن در مرزهای شمال افغانستان و تاجیکستان،ازبکستان و ترکمنستان جاری است. این رود به طور تاریخی در حدود سرزمین باستانی ایران قرار داشته است و در آثار اساطیری نیز مرز ایران و توران به شمار می آید.

بازوبند طلایی بز و پرنده هما در گنجینه آمودریا

بازوبند طلایی بز و پرنده هما در گنجینه آمودریا

گستره مجموعه های موزه «ویکتوریا و آلبرت» از 5000 سال آثار هنری، از دوران باستان تا به امروز از فرهنگ‌های اروپا، شمال آمریکا، آسیا و شمال آفریقا است.

بیشتر بدانید : کشف یک شهر ایرانی ۲۵۰۰ ساله هخامنشی در ترکیه

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: yjc.ir