این شعرهای نامربوط در مداحی‌ها را از کجا می آورید؟؟؟
در حال حاضر شب شعرهای عاشورایی که آقای ده‌بزرگی در شهر شیراز برگزار می‌کند پایگاه خیلی خوبی برای شعر آیینی شده است به طوری که ارتباط با شاعران در طول سال تداوم یافته است.
عبدالرحیم سعیدی راد با بیان اینکه حداقل در 100 ساله اخیر شعر آیینی در بالاترین مرحله اوج خود قرار دارد در عین حال گفت: سبک‌های مداحی که از شعرهای نامربوط استفاده می‌کنند باید با یک ترفند برچیده شوند،

این شاعر آیینی اظهار کرد: با توجه به اینکه در طول این سال‌ها حداقل در دو شهر قم و شیراز پایگاه‌های مهمی در حوزه شعر آیینی ایجاد شده است، فکر می‌کنم حداقل در 100 ساله اخیر شعر آیینی در بالاترین مرحله اوج خود قرار گرفته است.

او در همین رابطه گفت: اینکه می‌گوییم شعر آیینی یعنی اینکه اول از هر چیز شعری که در این حوزه تعریف می‌شود باید شعر باشد و بعد موضوع آن مسائل آیینی باشد. پرداختن به این نوع شعر در حال حاضر در بالاترین سطح خود قرار دارد، در صورتی‌که پیش از این سطحی بود و حتی تا 10 سال پیش جایگاه ویژه‌ای در شعر نداشت. تنها به نوحه‌ها و مراسم‌ خاص مذهبی خلاصه می‌شد تا جایی که در این سال‌ها خیلی از مسئولان رده بالای کشور را وادار به تذکر کرده بود.

این شاعر ادامه داد: در حال حاضر شب شعرهای عاشورایی که آقای ده‌بزرگی در شهر شیراز برگزار می‌کند پایگاه خیلی خوبی برای شعر آیینی شده است به طوری که ارتباط با شاعران در طول سال تداوم یافته است. در گذشته این‌گونه نبود و این‌گونه جلسات شعر عاشورایی تنها به ایام محرم اختصاص پیدا می‌کرد. این رویکرد در چند سال اخیر تأثیر بسیار خوبی بر روی قشری از جوانان شاعر گذاشته و باعث شده شاعران جوان به این حوزه گرایش پیدا کنند و در آن سرآمد شوند.

سعیدی راد برگزاری جشنواره‌ها را بستر مناسبی برای پرداختن به شعر آیینی دانست و گفت: وجود این بسترها باعث می‌شود شعرهای این شاعران به مردم عرضه شوند و مردم از شنیدن و خواندن آن‌ها استفاده کنند.

او ادامه داد: به نظرم اگر برنامه‌های شب شعر عمومی‌تر شوند استقبال مردمی هم از شعرهای آیینی و عاشورایی بیشتر می‌شود. صداوسیما می‌تواند در این خصوص کمک‌کننده باشد و برنامه‌های خوبی در این زمینه تدارک ببیند.

او سپس به شعرهایی که در مراسم مذهبی از جمله ایام محرم و صفر از سوی مداحان در مجالس عزاداری خوانده می‌شود، اشاره کرد و گفت: متأسفانه در بیشتر وقت‌ها شعرهایی که در این هیأت‌ها خوانده می‌شود به صورت یک درد، زخم و دمل خود را نشان می‌دهد، شعرهایی که نه در شأن ائمه است، نه شاعر و ادبیات و اتفاقا متأسفانه از سوی مردم نیز همراهی می‌شود که باید به حال آن فکری کرد.

این شاعر اظهار کرد:‌ همه این‌ها در حالی است که شعرهای بسیار خوبی از سوی شاعران آیینی تولید شده که کمتر به این مجالس راه پیدا کرده است، در صورتی که باید شرایط بهتری برای عرضه این شعرها فراهم شود. با این حال این‌گونه نیست و مجالس عزاداری هنوز توسط مداحان مدیریت می‌شود و هر چقدر هم گفته می‌شود که این‌گونه شعرها را نخوانند باز هم اتفاقی نمی‌افتد و آن‌ها کار خود را می‌کنند. باید سبک‌های مداحی که از شعرهای نامربوط استفاده می‌کنند با یک ترفند برچیده شوند، چون واقعا برخی از آن‌ها انسان را شرمگین می‌کنند.

او افزود: مثلا ما به افرادی که در خارج از کشور به نوعی به ائمه و پیامبرمان جسارت می‌کنند واکنش نشان می‌دهیم اما می‌بینیم در داخل کشور توسط عده‌ای از مداحان شعرهایی برای مراسم عزاداری انتخاب می‌شود که توهین‌آمیزتر از کاریکاتورهای خارجی است.


گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir

مطالب پیشنهادی:
شعری که احمد شاملو در هجو شعر پست مدرن سروده است
من هرکول پوآرو هستم و شاید بهتر از او !!
توضیح پزشک معالج مرتضی پاشایی درباره انتشار فیلم جنجالی از پاشایی
فرزاد حسنی, آزاده نامداری, لاله اسکندری و... در مراسم یادبود مرتضی پاشایی
آرمین 2AFM ,حبیب,رضا یزدانی و ...در مراسم یادبود مرتضی پاشایی