ممیزها می‌گویند واژه «خوشگل» حذف شود!
خشایار دیهیمی معتقد است شرایط ممیزی در دولت جدید تغییر نکرده و همان بروکراسی در روند ممیزی برپاست. او می‌گوید ممیزها با شرایط جامعه ناآشنا هستند و انگار از مریخ آمده‏‌اند.
درباره وضعیت ممیزی کتاب در دولت جدید گفت: متأسفانه شرایط ممیزی در دولت جدید تغییر نکرده است. تا چندی پیش گمان ما بر این بود که تغییراتی حداقل در جهت قانون‌مند شدن و عقلانی شدن ممیزی اتفاق بیفتد اما با توجه به کتاب‌هایی که به ارشاد می‌فرستیم و نتیجه آن‌ها را می‌بینیم، در بر همان پاشنه می‌چرخد و هنوز ممیزانی هستند که مطلقا به محتوای کتاب کاری ندارند و فقط با کلمات و جملات به صورت دستورالعملی برخورد می‌کنند و جان آدم را به لب می‌رسانند.

او در ادامه افزود: مثلا می‌گویند واژه «خوشگل» باید حذف شود، حتا از عبارت «کمد خوشگل»! مشخص نیست چه ممیزهایی این کتاب‌ها را می‌خوانند که به چنین نتیجه‌هایی می‌رسند.

دیهیمی همچنین گفت: با تغییر دولت فکر کردیم شرایط بهتر می‌شود. ما نخواستیم آن‌ها معجزه کنند و یا ممیزی را بردارند اما همین که ممیزی عقلانی شود برای ما کافی است. باید کتاب را بخوانند و ببینند در نهایت این کتاب اشاعه‌گر بی‌اخلاقی است یا نه؛ نه اینکه فقط براساس واژه‌ها تصمیم بگیرند.

او درباره ممیزها نیز اظهار کرد: ممیز نباید کارمند باشد، بلکه باید اهل فرهنگ و علاقه‌مند به فرهنگ باشد. ممیزی فقط خط کشیدن روی واژه‌ها نیست. یک کتاب 500 صفحه‌ای را چند بار می‌آورند و می‌برند که کلمه‌ای از آن حذف شود. واقعا یک کلمه می‌تواند یک جامعه‌ را به انحطاط بکشاند؟ ممیزها حداقل باید چند کتاب در حوزه‌ای که ممیزی می‌کنند خوانده باشند. نمی‌شود که آن‌ها موضوع را جور دیگری متوجه شوند و ما بخواهیم درک آن‌ها را تصحیح کنیم.

دیهیمی همچنین با اشاره به دایره بسته ممیزی گفت: متأسفانه حتی در ممیزی حرف‌هایی که جاهای دیگر می‌شود گفت حذف می‌شود، مثلا می‌گویند این عبارت که «طرف آدم علیه‌السلام نیست» باید حذف شود. در حالی‌که این یک عبارت طنزآمیز است و خیلی‌ها آن را به کار می‌برند. متأسفانه این نکته اصلا در نظر گرفته نمی‌شود که ما هم در همین جامعه زندگی می‌کنیم و می‌دانیم چه چیزی برخورنده است و چه چیزی نیست. انگار ممیزها را از مریخ آورده‌اند.



گرد آوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: irna.ir


  مطالب پیشنهادی:
رکورد آنجلینا جولی در بریتانیا شکسته شد!
اولین كتاب زندگی نامه جنیفر لوپز+ تصاویر
چینی شدن «آنا نعمتی»+ تصاویر
این هنرمند اجازه رفتن به خانه اش را ندارد!!!
خاطرات مسعود کیمیایی و محرم شدنش با فروغ فرخزاد!!!